Så jag tänkte precis som alla andra bygga mig en liten blomlåda. Göra det enkelt för sig? Nä, såklart inte.
Grunden är i sak denna:
https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/hem-tradgard/20130626/bygg-praktisk-blomlada/
Jag ska dock bygga den närmare 5 meter lång (ca 70cm hög, och med en 2m hög spaljé) och jag vill ha spaljen i mitten (alltså från mitten av kortsida till mitten av andra kortsidan), inte i bakkant. Jag vill helst ha en lång låda, inte flera ihopbyggda. Säg att jag vill ha 5 lodräta stolpar totalt med tung klängväxt på. De två yttersta placerar jag på kortsidorna. Var fäster jag de tre jag vill ha mellan dessa? Låter de löpa ned i jorden ända till botten? Sätter nån regel under jorden och fäster pinnarna i? Jag vill helst inte bygga stabilitet genom att fästa saker synligt i långsidan.
Jag har tänkt länge nu och det enda jag kommer fram till är att fästa korta reglar i långsidorna som då hamnar under jord, och fästa stolparna i dessa. Men det känns fel i den inre ingenjören. Finns det något annat material än trä som lämpar sig för lång tid under jord med mycket bevattning?