GreenYoda
Så jag tänkte precis som alla andra bygga mig en liten blomlåda. Göra det enkelt för sig? Nä, såklart inte.

Grunden är i sak denna: https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/hem-tradgard/20130626/bygg-praktisk-blomlada/

Jag ska dock bygga den närmare 5 meter lång (ca 70cm hög, och med en 2m hög spaljé) och jag vill ha spaljen i mitten (alltså från mitten av kortsida till mitten av andra kortsidan), inte i bakkant. Jag vill helst ha en lång låda, inte flera ihopbyggda. Säg att jag vill ha 5 lodräta stolpar totalt med tung klängväxt på. De två yttersta placerar jag på kortsidorna. Var fäster jag de tre jag vill ha mellan dessa? Låter de löpa ned i jorden ända till botten? Sätter nån regel under jorden och fäster pinnarna i? Jag vill helst inte bygga stabilitet genom att fästa saker synligt i långsidan.

Jag har tänkt länge nu och det enda jag kommer fram till är att fästa korta reglar i långsidorna som då hamnar under jord, och fästa stolparna i dessa. Men det känns fel i den inre ingenjören. Finns det något annat material än trä som lämpar sig för lång tid under jord med mycket bevattning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.