Ska snart påbörja monteringen av mitt nya kök med bla. en "bardel" rakt ut från en vägg, men det jag undrar över är hur jag ska fästa sockeln i golvet, det är ett nylagt klinkersgolv med vattenburen golvvärme så man vill ju inte direkt borra i golvet o skruva. Nån som har någon bra idé? Tacksam för alla tips.

Borde inte vara ett problem. Sockeln fäster du ju normalt inte i golvet utan i väggen.

Går klinkersen upp på väggen också? Isåfall, varför ska du ha en sockel? Annars är väl någon form av konstruktionslim ett alternativ.

jo, men den delen som ska sitta in mot väggen är bara ca 110 cm resten ut från väggen är ca 3,5m o om jag bara fäster den mot väggen står ju större delen löst på golvet bara .

det är alltså inte en väggsockel(golvlist) jag menar, det är underdelen på skåpen jag menar

Fästs inte den i benen på skåpen?

det är inte några ben, en fást sockel som man monterar skåpen på bara

Fäst den i skåpen då? Eller jag förstår kanske inte hur skåpen är uppställda.

T
Förstår inte varför du ska fästa sockeln i golvet?? Har själv en stor garderob som står på en sockel där jag har skruvat fast garderoben i sockel, står hur stadigt som helst.

..Och nu fattar jag. Fick av någon anledning för mig att skåpen redan stod på plats, sorry.

Du kan alltid limma ner sockeln i golvet med lite bygglim eller silikon. Det sistnämnda är lättare att demontera utan att skada golvet.

Vi har ungefär som du (tror jag?), en köksö med underskåp mittemot varandra, totalt ~120cm bred, men vår är "bara" 240cm lång.
Den står på benen på golvet och så har vi bara dragit några skruv genom stommarna som står mot väggen som extra säkerhet så den inte varndrar iväg. Övriga stommar är ihopskruvade med varandra.

Är du tveksam på att det ska hålla så gör som jon_h föreslår och limma med något.

Det är stabilt så det räcker till, den rubbas inte om man knuffar i den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.