Hejsan,

Håller på med slutpulet inför att sätta på gipsskivorna på väggarna och har en fundering
- Hur fixerar jag rör för dusch, tvättställ och wc? ("Plastade" kopparrör )

Har börjat med att borra ur reglar som jag fört rören igenom, men vet ej om jag är inne på rätt spår...

Slå i några spikar på strategiska ställen och böj över rören. Patentband kan vara bra att ha ibland också.

jon_h skrev:
Slå i några spikar på strategiska ställen och böj över rören. Patentband kan vara bra att ha ibland också.
Så den stabiliteten skall räcka så att det förblir stabilt vidi genomföringen i tätskicktet vid kakel?

Ja, du får ju göra det så att det sitter hårt. Det ska eliminera rörelser fram till att brickor för blandare och så vidare är på plats, då kommer ju rören att sitta fast på det viset också.

Räcker verkligen det? Enligt FMM så skall rören vara fixerade bakom väggen så att de ej kan tryckas in. FMM har till sina blandarfästen ritat något förslag fixering av rören som går ut på att de skall ligga dikt mot en bakomvarande regel eller motstående vägg, se länk.

http://www.fmmattsson.com/pdf/instr_04/blandarfaste_9205.pdf

Tompa

Tompa01 skrev:
Räcker verkligen det? Enligt FMM så skall rören vara fixerade bakom väggen så att de ej kan tryckas in. FMM har till sina blandarfästen ritat något förslag fixering av rören som går ut på att de skall ligga dikt mot en bakomvarande regel eller motstående vägg, se länk.

[länk]

Tompa
Det går att sätta fast på flera sätt antar jag, det viktiga är att motsvarande låsning uppnås
Supernice!

Tompa01 skrev:

[länk]

Tompa
Ja, alltså de ska ju naturligtvis sitta fast så att de inte kan tryckas in. Det är det jag menar med att de ska sitta hårt. Det går utmärkt att få prisolrör att sitta stenhårt med spik.

Ja, vad skulle man göra utan hålband :)

bad_ror_0_smal.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.