Jag har ett litet källarfönster i stugan, som endast leder till ett mindre blindutrymme.

Har tagit bort fönstret och ersätt det med en formplyfa skiva, det är 500 x 500 mm i storlek.

Nu tänkte jag skära till en EPS skiva och sätta innanför plyfaskivan, vilket då måste göras utifrån.

Jag vill gärna ha möjlighet att inspektera där, så vill inte foga fast den.

Funderar på om jag trär ett farex hålband genom EPS skivan, och sedan skruvar det mot gamla fönsterkarmen borde väl funka?

Eller finns det några andra bra knep?

Gör som du tänker eller sätt 4 st långa skruv i vägg/gamla karmen som ligger mot skivan, lätt då att ta bort skruvarna och lyfta ut skivan.

Jag har plyfaskivan ytterst och tänkte sätta frigolitskivan innanför gamla fönsterkarmen.

Så jag kommer inte åt från insidan, allt måste göras utifrån.

Innanför karmen, det blir svårt med en hel bit. Det är större plats där. Var kreativ och se vad du kan göra. Har ingen patentlösning för dig

Är det inte lite tråkigt att dra igenom ett hålband i metall och få en köldbrygga? (Även om det kanske inte har så stor praktisk betydelse.) Om du har tillgång till 3d-skrivare borde du ju kunna göra något motsvarande i plast. En "pinne" genom skivan med en "bricka" i änden för att hålla skivan på plats och hål för skruvar mot fönsterkarmen.

J jonaserik skrev:
Innanför karmen, det blir svårt med en hel bit. Det är större plats där. Var kreativ och se vad du kan göra. Har ingen patentlösning för dig

Jag har en bit EPS-skiva liggandes som skulle passa där, och trär jag den genom fönsteröppningen på diagonalen och drar utåt så borde det funka att få den på plats.

Kanske bara ska trä några snören genom skivan och spänna fast?

Kan du inte bara sätta ett par spikar genom din plywood som sticker ut 30mm och trycka fast cellplasten på? Eller sådana plattor som är för att hålla ihop cellplastskivor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.