Hej!

Jag håller på att bygga hus och som ni säkert vet så har sommaren bjudit på ostabilt väder. Vi har precis fått upp takstolarna på huset och när bygget inte pågår så försöker vi täcka så mycket som möjligt med presseningar. Men det kommer ju fortfarande in vatten... Och då till min fråga. Hur farligt är det att virket blir blöt och står och är vått? Hur stor är risken att det blir mögel?

Byggarna som hjälper oss säger att det är lugnt och -"det är bara o ställa in en fläkt sen så löser det sig."

Men kan inte låta bli att oroa mig. Någon som vet hur farligt detta är, finns det risker?

• Träreglar på ett bygge ligger på ett betonggolv med vattenfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20250713_185417471.jpg
    Skapa konto
  • Takstolar på ett hus under konstruktion, täckta med blå presenning för att skydda mot regn. Ställningar synliga runt strukturen.
    Skapa konto
Virke tål att bli blött men måste torka ut ordentligt innan det byggs in. Dom får mäta noggrant med en riktig fuktmätare med hammarstift. Be att få en detaljerad egenkontroll med alla fuktvärden innan fortsatt byggande. Fukt i sig är inte farligt men som du själv skriver så kan det mögla men det går att behandla när trät torkat

I vanliga fall är det ingen fara. Ju längre stommen står utan tak desto längre tid tar det att torka ut byggfukten innan man kan isolera och plasta in.

På bilderna du bifogar kan man se lite mikrobiell påväxt. Hur länge har stommen stått så här?

Helt ofarligt men det måste torkas innan dom isolerar och plastar igen.

• Gilla
WilliamKi
  • Laddar…
F FamByggare skrev:
I vanliga fall är det ingen fara. Ju längre stommen står utan tak desto längre tid tar det att torka ut byggfukten innan man kan isolera och plasta in.

På bilderna du bifogar kan man se lite mikrobiell påväxt. Hur länge har stommen stått så här?
Hej, den började byggas för ganska exakt 2 veckor sedan

Matti_75 Matti_75 skrev:
Virke tål att bli blött men måste torka ut ordentligt innan det byggs in. Dom får mäta noggrant med en riktig fuktmätare med hammarstift. Be att få en detaljerad egenkontroll med alla fuktvärden innan fortsatt byggande. Fukt i sig är inte farligt men som du själv skriver så kan det mögla men det går att behandla när trät torkat
Tack för det. Det tar jag med mig

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.