Här ska man kunna stänga av vattnet med en mojäng/nyckel vi har hittat i huset. Men hur får vi upp locket?! Vågar inte bända eller ta i för mycket. Är det gängat, behövs ett specialverktyg?
? Gjutet metallock i marken, omringat av löv, med texten "ESCO" och en pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänd och ta i😀

• Gilla
marake
  • Laddar…
Har locket inte varit öppnat på länge så lägger det sig sand och smuts i springan mellan befästning och lock och det kan vara svårt att få upp locket. Men det är som Intet skriver "bänd och ta i". Men avstängningsventilen skall endast användas i nödfall. Skulle det börja läcka så får den som använde ventilen stå för reparationen. Om du skall stänga av vattnet i huset så är det bättre att använda en avstängningsventil vid din vattenmätare.

• Gilla
marake och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!! Det är ett fritidshus och många verkar stänga av sitt vatten just via den här när de åker därifrån. Är det lätt att göra fel? Dra för mycket/lite??

Är den inte använd på länge kan den vara omöjlig att stänga. Det är inte tänkt att du ska röra den, kolla gärna med din vattenleverantör!

Jag hade tur att min var omöjlig att stänga av. Vattenleverantören skulle byta den men hade väldigt lång kö för det. Istället betalade de en del av kostnaden för att gräva upp framsidan när jag lät dra in vatten till en bod i början av hösten.

• Gilla
marake
  • Laddar…
Du skriver fritidshus. Är det kommunalt vatten, egen brunn eller någon sorts gemensam lösning för området, t.ex. samfällighet? Servisventilen ägs vanligtvis av vattenleverantören så om det är kommunen ska du låta bli den.

Annars är det lätt att stänga och öppna, särskilt om du har en nyckel. Hur lätt beror på hur gammal ventilen är. Om du får upp locket kanske du kan ta ett foto på innanmätet och lägga här.

• Gilla
marake
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.