Hej,
vi köpte nyss ett radhus enligt bifogade planösningen. Radhuset är 134 kvm och är byggt 2019. Det finns även ett förråd som är 6 kvm stort. Vi har två barn som kommer ha varsitt sovrum och vi kommer också ha ett sovrum. Allrummet ska användas som tv-/lek rum och tanken är att vi ska ha det öppet mot hallen (men går enkelt att bygga vägg). Vi vill gärna ha et separat arbetsrum som går att stänga men vet inte hur....det behöver inte va stort, det ska rymma ett skrivbord (helst dock ett stort skrivbord, 160 sm långt) samt kanske en bokhylla. Vi vill helst ha det separat då vi vill inte ha skärmar i sovrummen och i allrummet kommer förmodlingen barnen va ofta så det kommer inte gå att jobba där när barnen är hemma (det är iof få timmar per dagen då vi jobbar hemma med barnen men ändå vill vi utforska möljigheten att ha ett separat kontor).
Vi tar gärna emot tips om hur vi kan ändra planlösningen för att kunna få till ett separat rum. Tack på förhand!
vi köpte nyss ett radhus enligt bifogade planösningen. Radhuset är 134 kvm och är byggt 2019. Det finns även ett förråd som är 6 kvm stort. Vi har två barn som kommer ha varsitt sovrum och vi kommer också ha ett sovrum. Allrummet ska användas som tv-/lek rum och tanken är att vi ska ha det öppet mot hallen (men går enkelt att bygga vägg). Vi vill gärna ha et separat arbetsrum som går att stänga men vet inte hur....det behöver inte va stort, det ska rymma ett skrivbord (helst dock ett stort skrivbord, 160 sm långt) samt kanske en bokhylla. Vi vill helst ha det separat då vi vill inte ha skärmar i sovrummen och i allrummet kommer förmodlingen barnen va ofta så det kommer inte gå att jobba där när barnen är hemma (det är iof få timmar per dagen då vi jobbar hemma med barnen men ändå vill vi utforska möljigheten att ha ett separat kontor).
Vi tar gärna emot tips om hur vi kan ändra planlösningen för att kunna få till ett separat rum. Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Alternativt gör ett smalt arbetsrum "ovanför" trappan, dvs. sätt upp en vägg från trappans hörn rakt uppåt och gör en hel vägg längs trappan. Soffgruppen får flytta åt höger. Vardagsrummet ser ju ut att vara tillräckligt stort ändå.
tack för tipset! ja detta skulle gå men skulle det inte kännas instängd? Vi skulle kunna ta ner väggen mellan svrummet och KLK, enda problemet är att på den väggen står en värmeelement...A abbe_ skrev:
tack för tipset! detta var den enda lösningen som vi också tänkte, då vi såg att JM hade det som alternativ planlösning på ett liknade radhus (vårat är byggt av Skanska). Enda problemet jag ser att det kanske blir för ''mycket'' vägg omkring alltså instängd och mörkt. Jag har funderat att sätta en industriell glasvägg där istället men har ingen aning om kostnaden...BirgitS skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag skulle avdela vardagsrummets högra, det som finns mellan trappan och fönstret mot uteplats.
jätte bra tips, tack! vi kanske kan börja med att prova att göra en arbetshörna där dvs utan att bygga väggar osv. Den är ändå ganska avskilt från övriga huset och vi kan allltid be barnen att gå på ÖV dem timmarna vi ska jobba med dem. jag vet inte dock om jag skulle vilja bygga vägg där, huset har fönster bara på två sidor så man kommer tappa mycket ljus tror jagS Skopan skrev:
tack alla för bra tips! vad tycker ni om vi istället stänger allrummet så att vi kan använda det som kombinerat tv rum och arbetshörna. Vi kan prova att be barnen att va i sina rum istället dem timmarna vi jobbar...om det kommer att funka. Fast jag vet inte om det är bättre med ett luftigare allrum när barnen har sina kompisar över. Vad tycker ni?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Eftersom det finns ett fönster där så tror jag inte det. Det blir inte så mycket mindre än minsta sovrummet.L Leyla25 skrev:tack för tipset! detta var den enda lösningen som vi också tänkte, då vi såg att JM hade det som alternativ planlösning på ett liknade radhus (vårat är byggt av Skanska). Enda problemet jag ser att det kanske blir för ''mycket'' vägg omkring alltså instängd och mörkt. Jag har funderat att sätta en industriell glasvägg där istället men har ingen aning om kostnaden...
Tack alla för bra tips! Jag tror det lutar åt att vi fixar en arbetshörna i allrummet-och ser hur det funkar. Vi måste "bara" bestämma om vi ska bygga vägg för att stänga allrummet från dag 1 eller om vi ska "bo in" i huset och känna av. Största nackdelen med att avvakta är att det blir krångligt att göra sånt arbete med barnen. Vore skönt att göra allt innan vi möblerar och under tiden vi har två boende (vi tillträder huset 10 ddgr före vi måste lämna vår lgh). Han någon erfarenhet om det är bättre med "öppen" planlösning på allrummet där ungarna ska hänga eller om det är bättre med att kunna stänga det?
Om vi ser att det inte funkar med allrummet, gillar jag alternativet som delar vardagsrummet. Men nu har jag iaf fått flera olika lösningar så det känns bättre
Jag blev lite orolig att vi kanske köpte för litet hus men ett extra rum är inte direkt gratis här vi bor. Återigen, tack!
Om vi ser att det inte funkar med allrummet, gillar jag alternativet som delar vardagsrummet. Men nu har jag iaf fått flera olika lösningar så det känns bättre
I förrådet under trappan med skrivbordsytan in under trappstegen och sitta där trappstegen är lite högre. Så har jag suttit sen våren 2020 och det fungerar utmärkt. Inte världens största skrivbordsyta men jag behöver inte mer än plats för skärm och laptop bredvid varandra och tangentbord och mus framför.




