16 114 läst ·
22 svar
16k läst
22 svar
Hur får ni rätt elpriser i Home Assistant och Noordpool med skatter och avgifter mm?
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Har från och med idag rörligt elpris hos Skelleftekraft, nätägare är Vattenfall. Har skaffat en Slimmelezer+ som fungerar men Vattenfall har inte öppnat P1-porten ännu, kommer att ske nästa vecka lovade dom.
Har även Noordpool-integrationen och det funkar fint, men hur har ni gjort för att få "rätt" elpriser. Spott-priset är ju en sak men sedan tillkommer avgifter och moms och skatter och allt möjligt. Vill ju se så nära riktigt elpris som möjligt.
Hur har ni lagt in det? Gissar att det ska in under "additional_cost" men någon kanske har ett färdigt exempel?
Gott nytt!
Har även Noordpool-integrationen och det funkar fint, men hur har ni gjort för att få "rätt" elpriser. Spott-priset är ju en sak men sedan tillkommer avgifter och moms och skatter och allt möjligt. Vill ju se så nära riktigt elpris som möjligt.
Hur har ni lagt in det? Gissar att det ska in under "additional_cost" men någon kanske har ett färdigt exempel?
Gott nytt!
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har skrivit in en sensor i config-filen som tar nordpoolpriset inkl moms och adderar det som elbolagen lägger på, i mitt fall ca 80 öre (e.on har just höjt sina avgifter så jag har inte exakt koll).
Tyvärr kan jag inte kopiera koden från appen i telefonen så just nu kan jag inte berätta exakt hur jag gjort.
Tyvärr kan jag inte kopiera koden från appen i telefonen så just nu kan jag inte berätta exakt hur jag gjort.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
- sensor:
- name: elpris_inkl_allt
unit_of_measurement: "SEK/kWh"
state: >
{% set elpris_nordpool = states('sensor.nordpool_kwh_se2_sek_3_10_025') | float %}
{{ elpris_nordpool + 0.7815 + 0.019 }}
- sensor:
- name: elpris_inkl_allt_2_dec
{{ (states('sensor.elpris_inkl_allt') | float) | round (2) }}
{% set elpris_nordpool = states('sensor.nordpool_kwh_se2_sek_3_10_025') | float %}
- sensor:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Formateringen dog ju...
David Wallin skrev:
- sensor:
- sensor:
Men hur hämtar du från Nordpool?
Har varit för lat själv med att hämta elpriser.F Fideliox skrev:
Kollade och David kan köra det här?
https://github.com/custom-components/nordpool
HACS har jag redan installerat så då är det enkelt att kolla om det funkar.
Ja, jo, det blir man ju alltid så snart man väljer en hårdvara, jag tycker deras mätare är väldigt bra och ger mycket användbar data på ett smidigt och säkert sätt, dessutom förhållandevis billig, man kan ansluta HA direkt till hårdvaran om man inte vill hämta data från Tibber.D Daniel 109 skrev:
Gick inget bra för mig och hittade en "issue".F Fideliox skrev:
https://github.com/custom-components/nordpool/issues/291
Kör HA med docker och det kan vara problemet?
Sen vill jag inte "pillra" för mycket i min installation och prova manuellt.
David hör nog av sig vad han kör.
Nej, det finns en heldel fristående lösningar som låter dig välja elleverantör fritt. Det finns även ickeproprietära standarder för styrning så att man inte blir inlåst där heller
Där lär inte mätaren hitta någon prisinformation.