I
Hej,

Har en stavlimmad bänkskiva av ek som jag vill betsa i matt mörkbrun färg. Köpte Herdins vattenbaserade betslack (Mörk Ek) på inrådan av experterna på Hornbach :

https://herdinsfargverk.se/produkt/trabehandling/inomhus/herdins-betslack-aqua/

Man säger att det ska slipas lätt mellan varje lager för att motverka resning, och vill man ha en matt yta så ska man avsluta med 400-korns papper. Men ytan blir aldrig slät, mjuk och fin, och när jag slipar den lätt för hand mellan lagren så blir det direkt trärena områden/prickar. Detta tvingar mig att lägga på allt fler lager. Just nu är jag uppe i sex lager bets!

Till slut valde jag att acceptera att ytan inte blir helt jämn och slät, så jag la på två lager bets och förde lätt 600-korns papper över ytan för att matta den en aning. Men självklart blev det trärena prickar direkt!

Givetvis låter jag det torka, senast i 10 timmar.
Brädan har hunnit bli ganska mörka, så nu är jag inne på att ta fram excenterslipen, köra bort betsen och sen lägga på två lager ny bets utan någon som helst slipning och sen bara acceptera att ytan inte är helt slät.

Hur är det meningen att det ska gå till egentligen? Hur får man den där fina, släta och matta ytan som många möbler har idag?

T
Hur slät var ytan från början? Hade du slipat ner den till 240/320/400/? innan du började betsa?
Det kan inte gärna bli slätare efter betsning än innan.
Sen kan man väta ytan och slipa ner resningen en gång innan första betsningen, det brukar hjälpa en del.

Det är nog olika hur man åstadkommer slät och matt yta på möbler, och även om man tycker det är fint. 😉

När man ska betsa gäller det att slipa ytan i fiberriktningen till önskad finnich. Gör ren yta fukta lätt med svamp, låt torka. Slipa av fiberresningen gör rent klart för betsning. Till mellanslipning använder jag inte grövre papper än 600-korn. Du hade nog fått mindre fiberresning om du använt den lösningsmedelbaserade lackbetsen, dock luktar den starkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.