Hej.
Ser framför mig att det kommer svida i ögonen om detta inte blir bra.
Efter att ha slafsat på takskägget med vitt så ser det ut som en treåring fått gå lös med pensel och färg.
Det finns ganska många ställen på huset där det blir aktuellt.
Se bild för exempel.
Tips mottages tacksamt på att få snygga skarpa övergångar.
Mvh Fredrik

• Vitmålat takskägg mot gul träpanel vid fönster, med en svart korg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stadig hand eller maskeringstejp.

useless useless skrev:
Stadig hand eller maskeringstejp.
Stadig hand saknas, så då får man tejpa halva huset.

Farstatjej90
Det är en färdighet

Träna eller använd tejp....

Man målar kanten på fodret samma färg som bräderna under. Då får man färgmötet på ett ytterhörn som gör det lättare att måla.

Det där är också en orsak till att yrkeskunniga byggare brukar använda 3/4 tum tjocka ribbor och 7/8 eller en tum tjocka foder. Det blir lättare att måla foder med färgmöte på ytterhörnet utan att klotta på ribborna.

• Gilla
Bo Olofsson och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man målar kanten på fodret samma färg som bräderna under. Då får man färgmötet på ett ytterhörn som gör det lättare att måla.
Fast då ser det platt och tråkigt ut.

useless useless skrev:
Fast då ser det platt och tråkigt ut.
Det gör det ju inte när fodret eller knutbrädan är grövre än panelen

• Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är en färdighet
[media]
Träna eller använd tejp....
Det såg enkelt ut, detta är dock en fasad, ej målad på 30år. Alla jag pratat med säger att färgen ska jobbas/arbetas in ordentligt med pensel för att få täckning i alla vrår.
Lutar åt tejp då.

Farstatjej90
S shade73a skrev:
Det såg enkelt ut, detta är dock en fasad, ej målad på 30år. Alla jag pratat med säger att färgen ska jobbas/arbetas in ordentligt med pensel för att få täckning i alla vrår.
Lutar åt tejp då.
Jag vet inte vad det betyder att jobba in men jag målade min carport utan tejp och den var också i dåligt skick. Har typ aldrig målat innan, övade, kollade videos och körde på. Jag blev nöjd...🤔

S shade73a skrev:
Lutar åt tejp då.
Man jobbar in den första (ljusaste) kulören ordentligt överallt. Sen målar man finliret i den avvikande kulören med lätt och stadig hand.

Visst, lite kladd blir det alltid. Men då får man gå ett varv på slutet med den första färgen och bättra på där det behövs.

Trätak med målade paneler i ljusa och mörka kulörer, visad med betongsstrålar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Mony och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man jobbar in den första (ljusaste) kulören ordentligt överallt. Sen målar man finliret i den avvikande kulören med lätt och stadig hand.

Visst, lite kladd blir det alltid. Men då får man gå ett varv på slutet med den första färgen och bättra på där det behövs.

[bild]
Det där ser bra ut, men då måste vär tejpat eller haft något avskiljande där, typ tejp eller något tunnt emellan?

S shade73a skrev:
Det där ser bra ut, men då måste vär tejpat eller haft något avskiljande där, typ tejp eller något tunnt emellan?
Nej, det är gjort på fri hand.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Ett par olika stora penslar kan också underlätta.

Det är dock mkt en övning där man lär sig under resans ggn. Så, det ät bara att börja. Blir det inte bra med en gång så går det ju att måla över tills man är nöjd.

Oldboy Oldboy skrev:
Ett par olika stora penslar kan också underlätta.

Det är dock mkt en övning där man lär sig under resans ggn. Så, det ät bara att börja. Blir det inte bra med en gång så går det ju att måla över tills man är nöjd.
Tips på penslar mottages tacksamt.
Mvh Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.