I april lät vi installera en Panasonic NZ 25 YKE luft-luft-värmepump i sommarstugan.
Den har fungerat bra under sommarhalvåret och gett både värme och kyla när det behövts.
När vi stängde för vintern ställde vi om pumpen för underhållsvärme på +8,5 grader C (det lägsta den kan ställas på är 8.0 C).
Jag satte också upp fjärravlästa termometrar i vardagsrummet samt i sovrummet längst bort och lämnade alla dörrar öppna. När pumpen är på underhållsvärme så går fläkten hela tiden för att cirkulera luften och jag var intresserad av hur stor skillnaden i temp skulle bli mellan vardagsrummet och sovrummet.
Nu har jag sett resultatet och det är inte vad jag förväntade mig:
När det är kallt ute så borde innetemperaturen bli 8C i vardagsrummet och något lägre i sovrummet, men det blev inte så...
I stället landar innetemperaturen i vardagsrummet på c:a 12 C och sovrummet på 1,5 C lägre (det senare är vad jag väntade mig).
Temperaturen varierar väldigt lite så pumpen verkar fungera fast mot fel temperatur.
I förrgår sänkte jag mål-värdet till 8,0 C för att se om det gjorde nån skillnad och det blev en halv grad svalare kan jag nu se, så det verkar som om pumpen har 4 graders fel i sin funktion....
FRÅGA:
Är det fel på pumpen eller har jag missat någon inställning?
Så här ser det ut just nu när min fjärravläsning av temp ger vardagsrum: 12,2 C och sovrum 10,8 C när utetemperaturen varit +5C under natten :
Den verkar tro att innetemp är 10C och ute 6C fast det är egentligen 12,2 C inne...
Just nu är det 5,7C ute så den mätningen verkar stämma.
Den har fungerat bra under sommarhalvåret och gett både värme och kyla när det behövts.
När vi stängde för vintern ställde vi om pumpen för underhållsvärme på +8,5 grader C (det lägsta den kan ställas på är 8.0 C).
Jag satte också upp fjärravlästa termometrar i vardagsrummet samt i sovrummet längst bort och lämnade alla dörrar öppna. När pumpen är på underhållsvärme så går fläkten hela tiden för att cirkulera luften och jag var intresserad av hur stor skillnaden i temp skulle bli mellan vardagsrummet och sovrummet.
Nu har jag sett resultatet och det är inte vad jag förväntade mig:
När det är kallt ute så borde innetemperaturen bli 8C i vardagsrummet och något lägre i sovrummet, men det blev inte så...
I stället landar innetemperaturen i vardagsrummet på c:a 12 C och sovrummet på 1,5 C lägre (det senare är vad jag väntade mig).
Temperaturen varierar väldigt lite så pumpen verkar fungera fast mot fel temperatur.
I förrgår sänkte jag mål-värdet till 8,0 C för att se om det gjorde nån skillnad och det blev en halv grad svalare kan jag nu se, så det verkar som om pumpen har 4 graders fel i sin funktion....
FRÅGA:
Är det fel på pumpen eller har jag missat någon inställning?
Så här ser det ut just nu när min fjärravläsning av temp ger vardagsrum: 12,2 C och sovrum 10,8 C när utetemperaturen varit +5C under natten :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den verkar tro att innetemp är 10C och ute 6C fast det är egentligen 12,2 C inne...
Just nu är det 5,7C ute så den mätningen verkar stämma.
Nu är planen att åka dit nästa gång först i Mars/April så jag kan inte flytta min temperaturgivare någonstans...
Givaren står diagonalt över rummet sett ifrån pumpen så blåset från den är inte riktad mot givaren.
För 45 min sedan stängde jag av pumpen för att se vilken temperatur jag sedan får i rummen.
Får se hur det blir med temp-sänkningen nu. 5.6 C utomhus och tempmätningarna sker varje timme så det tar en stund att få ut resultat.
Men jag har kollat strömförbrukningen (varje minut) och strömspikar på fas L2 som kom ungefär var 12:e minut har slutat nu....
Synd att pumpen inte kan ställas på en lägre temp än 8C...
Givaren står diagonalt över rummet sett ifrån pumpen så blåset från den är inte riktad mot givaren.
För 45 min sedan stängde jag av pumpen för att se vilken temperatur jag sedan får i rummen.
Får se hur det blir med temp-sänkningen nu. 5.6 C utomhus och tempmätningarna sker varje timme så det tar en stund att få ut resultat.
Men jag har kollat strömförbrukningen (varje minut) och strömspikar på fas L2 som kom ungefär var 12:e minut har slutat nu....
Synd att pumpen inte kan ställas på en lägre temp än 8C...
Jag ser inga konstigheter alls. Differensen är naturlig då värmen kommer från en punkt på en vägg där innerdelen sitter. Innerdelen mäter från en punkt på innerdelens sida.
Du skriver "När det är kallt ute" så är det en differens på några grader med de fjärravlästa termometrarna. Utedelen stannar ibland och avisar sig. En del gör det när tempen är under + 2 grader just vid utedelen och stannar då och avisar en gång i timmen oavsett om det egentligen behövs eller inte. Andra har en fuktsensor som gör att avisningen är helt behovsstyrd. Detta gör att temperaturen kan skifta eftersom innerdelen stannar ibland (innetempen sjunker) och går igång igen (innetempen ökar) och att det då går över inställt värde på 8,5 grader är inget konstigt eftersom igen: tempsensorn sitter på sidan av innerdelen. Termometrarna och deras placering är också avgörande då tempen i luften kan skilja bara några meter åt ena eller andra hållet.
Känn dig lugn säger jag för det fungerar som det ska enligt mig.
Du skriver "När det är kallt ute" så är det en differens på några grader med de fjärravlästa termometrarna. Utedelen stannar ibland och avisar sig. En del gör det när tempen är under + 2 grader just vid utedelen och stannar då och avisar en gång i timmen oavsett om det egentligen behövs eller inte. Andra har en fuktsensor som gör att avisningen är helt behovsstyrd. Detta gör att temperaturen kan skifta eftersom innerdelen stannar ibland (innetempen sjunker) och går igång igen (innetempen ökar) och att det då går över inställt värde på 8,5 grader är inget konstigt eftersom igen: tempsensorn sitter på sidan av innerdelen. Termometrarna och deras placering är också avgörande då tempen i luften kan skilja bara några meter åt ena eller andra hållet.
Känn dig lugn säger jag för det fungerar som det ska enligt mig.
När man kör med underhållsvärme så går ju fläkten hela tiden.
Kan detta ge en uppvärmning i sig?
Fläktens arbete lär ju ge ifrån sig värme utan att själva värmepumpen är inblandad...
Grundförbrukningen för fiberbox, router och ett antal dataprylar är 70W därute enligt mätningar i sept-okt innan vi slog på pumpen.
Nu är det som lägst c:a 150W med pumpen igång. Toppar på 300W alldeles innan solen går upp.
Kan detta ge en uppvärmning i sig?
Fläktens arbete lär ju ge ifrån sig värme utan att själva värmepumpen är inblandad...
Grundförbrukningen för fiberbox, router och ett antal dataprylar är 70W därute enligt mätningar i sept-okt innan vi slog på pumpen.
Nu är det som lägst c:a 150W med pumpen igång. Toppar på 300W alldeles innan solen går upp.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag skulle säga att de flesta ger typ minst 2 grader varmare än inställd temperatur (baserat på 2 olika LLVP av olika tillverkare) och de har troligen kompenserat för att luften är varmare i taket än tex. brösthöjd eller vid benen vid de normalt mest använda inställningarna av fläkthastighet och på luftriktningen.
får man luftomblandningen ovanligt väl med hög fläktfart och spjällställning så utjämnas skillnaden/skiktningen mer och man får högre temperatur längre ned mot golvet och då tycker folk plötsligt att värmepumpen är felkalibrerat.
Personligen skulle jag inte ha lägre än 10 grader C i husen om det också finns vatten i ledningar och vatten kvar i tex. toa/badrum pga frysrisk - för blir det riktig smällkallt så kan marginalerna man har temperaturmässigt vara närmast utraderade för rör som går i köksunderskåp, kommoder, i väggar etc. och riskerar att frysa.
somliga försäkringsbolag har 15 grader C som lägsta temperatur.
får man luftomblandningen ovanligt väl med hög fläktfart och spjällställning så utjämnas skillnaden/skiktningen mer och man får högre temperatur längre ned mot golvet och då tycker folk plötsligt att värmepumpen är felkalibrerat.
Personligen skulle jag inte ha lägre än 10 grader C i husen om det också finns vatten i ledningar och vatten kvar i tex. toa/badrum pga frysrisk - för blir det riktig smällkallt så kan marginalerna man har temperaturmässigt vara närmast utraderade för rör som går i köksunderskåp, kommoder, i väggar etc. och riskerar att frysa.
somliga försäkringsbolag har 15 grader C som lägsta temperatur.
Men i vårt fall så är det inget vatten närvarande. Det ingår i vinterstängningen att stänga kranen mot hydropressen och tömma vattenledningarna och varmvattenberedaren (som står i "källaren" under köket).X xxargs skrev:Personligen skulle jag inte ha lägre än 10 grader C i husen om det också finns vatten i ledningar och vatten kvar i tex. toa/badrum pga frysrisk - för blir det riktig smällkallt så kan marginalerna man har temperaturmässigt vara närmast utraderade för rör som går i köksunderskåp, kommoder, i väggar etc. och riskerar att frysa.
Vi har haft vanliga elradiatorer alla år vi haft stugan (sen 2021) ställda så att de håller 4-5 C inne även om det är smällkallt. Nu är de avstängda och vi hoppas på en vinter med lägre elförbrukning. Stugan har dragit mest el när vi inte är där (på vintern)...
Att man vistas där och avger kroppsvärme¹ påverkar värmeekonomin klart märkbart, också förbrukad hushållsel för belysning, matlagning, tvätt, vitvaror, TV/Dator etc. . Men nu skall man inte jämföra sommarens energiförbrukning med ingen uppvärmningsbehov alls och det mesta av hushållselen är just spillvärme som man helst vill bli av med om det är riktigt varmt ute och vintern där man faktiskt måste värma för att hålla en viss gradtal i huset.B Bo Berglund skrev:
Nu påverkat satt rumstemperatur också förbrukningen, men många med frånluftsvärmeväxlare och frånluftsvärmepump i fritidsstugor/obebodd bostad med dito brukar bli lite förvånade första gången att energiförbrukningen ökar och inte som man antog minskar när ingen är i bostaden då det går åt mer tillskott ofta i form av elelement för att hålla temperaturen för att kompensera den verksamheten och kroppsvärmen av boende som saknas när bostaden är tom.
¹ 100 - 200 Watt/människa - förbrukar man 4000 kcal/dygnet så motsvarar det en värmeproduktion av 194 Watt och följdaktligen hälften om man går på 2000 kcal/dygnet, så en familj på 4 personer inomhus är från 500 - 800 Watt i uppvärmning av kroppsvärmen som värmekälla i bostaden.
Jag gissar att det inte spelar någon roll när delar av blåset studsar via innerväggarna där innedelen sitter. Jag har haft liknande erfarenhet; Min(Mitsu) sitter vägghängd i vardagsrummet med utblåset exakt i linje med en öppning(3decimeter bredare än utblåsbredden) 4met bort som angränsar till övriga uppvärmningsytor, alltid med fast luftflödesriktare inställning(näst högsta och rakt fram) för att försöka "få ut" största möjliga värmeeffekt genom öppningen.B Bo Berglund skrev:
Trots detta så visade initialt termometern vid soffhörnan 4met i sidled på samma vägg som innedelen sitter ca3,5grader mer än innedelens givare som i sin tur visar 2grader mindre än faktisk temp. Det visade sig att när jag lyste med ficklampan underifrån så var den horisontella luftflödesriktaren inte 100% "rakställd" utan den diffade kanske 5mm i riktning mot "soffhörne delen". Riktade till den med en tandpetare och en bit maskeringstejp som medförde att "soffhörne-tempen" minskade 1,5grader samtidigt som angränsande uppvärmningsytor ökade.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag har en likadan och den uppför sig på samma sätt så det är by design.
När det är 5-10 ute måste jag ställa den ett par grader under börsvärdet. Är det -5 eller kallare måste jag ställa ett par grader över börsvärdet.
När det är 5-10 ute måste jag ställa den ett par grader under börsvärdet. Är det -5 eller kallare måste jag ställa ett par grader över börsvärdet.
Nu har det gått 13 tim sedan jag stängde LLVP helt och nu har temp sjunkit till +10.2C i vardagsrummet och +9.8C i sovrummet längst bort. Det är +5C ute.
Få se vad en kylig natt ger för resultat...
Få se vad en kylig natt ger för resultat...