Hej,

Har precis köpt ett hus byggt -75 där det är oljehärdad masonit som löper över takstolarna för att sedan ha spikad läkt och Zanda takpannor. Runt skorstenen är masoniten skadad och jag tänkte byta ut den. Men hur gör man just runt skorstensröret för att få det tätt?

Tack på förhand!

J Jansson69 skrev:
Är det en mordern skorsten eller en murstock?
Det är en modern skorsten, rund i plåt, ca 30cm i diameter.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
E eriiiiicc skrev:
Det är en modern skorsten, rund i plåt, ca 30cm i diameter.
Se mitt förra inlägg..

J Jansson69 skrev:
Se mitt förra inlägg..
Hur funkar det mot masoniten? Masoniten är ju inte helt plan och definitivt inte robust nog. Sitter såklart en kåpa ovan tak, men det är just genomföringen genom masoniten jag är tveksam på.

Ett underbeslag i plåt. Ovan skorsten ska den in under masoniten, sen får du tejpa sågsnittet i masoniten. Valfri plåtis fixar detta.

J
E eriiiiicc skrev:
Hur funkar det mot masoniten? Masoniten är ju inte helt plan och definitivt inte robust nog. Sitter såklart en kåpa ovan tak, men det är just genomföringen genom masoniten jag är tveksam på.
Du får förstärka under masoniten med reglar/brädor så att masoniten blir stabil och plan..

Eftersom att skorstenen inte används (gammal oljepanna som nu är utbytt mot luft/vattenvärmepump), kan man ta bort skorstenen helt, lägga ny masonit och få dit takpannor?

J
E eriiiiicc skrev:
Eftersom att skorstenen inte används (gammal oljepanna som nu är utbytt mot luft/vattenvärmepump), kan man ta bort skorstenen helt, lägga ny masonit och få dit takpannor?
Ja det är ju det bästa att demontera skorsten och laga masoniten..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.