Jag har en termostat till ett element där stiftet har fastnat, och alla försök att knacka och smörja med silicon har inte gett resultat. Har sett förslaget att lossa på "muttern" runt stiftet till termostaten, se bild. Förstår att om jag gör det kommer vatten att komma ut, men vilken erfarenhet har ni av att göra så, lägga trasor under och öppna försiktigt? Någon som testat och det har gett resultat? Kommer annars inte på något annat sätt än att byta hela ventilhuset.

• Närbild av ett termostat-givarrör med ett synligt stift och en mutter vid ett element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden är termostaten borta, så den har du redan fått bort. Men om stiftet till ventilen har fastnat, har du provat att trycka på det och försöka motionera det? Det ska ju fjädra ut.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
På bilden är termostaten borta, så den har du redan fått bort. Men om stiftet till ventilen har fastnat, har du provat att trycka på det och försöka motionera det? Det ska ju fjädra ut.
Det är precis det som är problemet. Har provat alla tips jag hittat utan att få stiftet att fjädra ut. Stiftet rör sig fin, men fjädern och själva ventilen sitter fast. Så du har rätt, det är inte termostaten jag vill ha bort utan få loss ventilen.

Rafael Ospino
S Simsgrodan skrev:
Det är precis det som är problemet. Har provat alla tips jag hittat utan att få stiftet att fjädra ut. Stiftet rör sig fin, men fjädern och själva ventilen sitter fast. Så du har rätt, det är inte termostaten jag vill ha bort utan få loss ventilen.
Du kan prova att försiktigt dra i "nålen", ventilspindeln, med en tång. Bara någon millimeter! Har du vatten i systemet och lossar spindelhuset kommer det läcka. Är det på en lägre våning och du lossar det kommer det läcka mycket! Är det flera våningar över kommer det spruta rejält och du kommer sannolikt inte kunna hejda det.

S Simsgrodan skrev:
Rörmockarn fryser på båda sidorna och byter ut grejerna

C carthago skrev:
Rörmockarn fryser på båda sidorna och byter ut grejerna
Bor i hus, och ventilen är på övervåningen, så det är inte ett jättejobb att tömma tillräckligt för att byta ventilen. Men det verkar gå att hålla liv i ventilen ganska länge, så försöker det först.

Rafael Ospino Rafael Ospino skrev:
Du kan prova att försiktigt dra i "nålen", ventilspindeln, med en tång. Bara någon millimeter! Har du vatten i systemet och lossar spindelhuset kommer det läcka. Är det på en lägre våning och du lossar det kommer det läcka mycket! Är det flera våningar över kommer det spruta rejält och du kommer sannolikt inte kunna hejda det.
Har redan testat det, nålen rör sig lätt, men ventilen följer inte med. Bor i hus, läste om någon som fixade problemet genom att försiktigt lossa den muttern, men som du antyder låter det lite osäkert. Tanken var att bara vrida någon cm, och är nyfiken på om något testat det och vad resultatet blev.

Rafael Ospino
S Simsgrodan skrev:
Har redan testat det, nålen rör sig lätt, men ventilen följer inte med. Bor i hus, läste om någon som fixade problemet genom att försiktigt lossa den muttern, men som du antyder låter det lite osäkert. Tanken var att bara vrida någon cm, och är nyfiken på om något testat det och vad resultatet blev.
Vet inte vad du menar med att ventilen inte följer med? Spindeln sitter fast i den kägla som stryper flödet. Om spindeln rör sig lätt kan det vara så att den lossnat från käglan och käglan fastnat i stängt läge. Men om du lossar "muttern" gör det ingen nytta, eftersom den bara är spindelföraren. Har käglan lossnat får du byta ventilinsatsen. Det finns lösa reservdelar till de flesta ventiler. Enklast är att anlita en rörmokare som kan sätta en frysplugg i ledningen medan bytet utförs.

• Ventilens genomskärning med märkta komponenter, inklusive ventilspindel, regulator och temperatursensor, som illustration till diskussion om ventilbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Coolman och 1 till
  • Laddar…
Hej,
får tacka för råden jag fått. Ventilen fungerar nu som den ska, stiftet fjädrar ut. För andra som hittar den här tråden, det bästa rådet verkar vara att ha tålamod, hålla på länge och knacka på sidan av ventilhuset. Tror också att rådet jag fick att mycket försiktigt knacka direkt på stiftet (rakt in så du inte böjer det) var lösningen för min del. Som svar på min fråga i tråden har jag hittat webbsidor som talar om att mässingsskruven runt stiftet kallas "packbox" och kan bytas separat. Men av de lite luddiga beskrivningarna verkar det som det stämmer att om du skruvar bort den utan att stänga vattnet får du mer problem än du bett om...
Eftersom jag har ett värmesystem som styrs av vattentemperaturen och termostaten bara verkar om jag har andra värmekällor i rummet så får den stå kvar i öppet läge. För det verkar som att själva ventilen liksom vi pensionärer generellt inte rör sig mer än nödvändigt...

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.