Anna_H Anna_H skrev:
Låter nämligen märkligt att det luktar efter några dagar?
Det är ju skillnad på luktsinnen också. ;)

Alfredo Alfredo skrev:
Det låter helt orimligt med närmare trettio liter per månad. Hur många katter har ni? Vi har två katter och gör av med mindre än 10 liter i månaden. Dock tar vi enbart bort "korvar" och klumpar och byter i princip aldrig all sand utan fyller bara på lite då och då för att hålla någorlunda jämn nivå.
Ja visst gör det, de e långt över vad vi tänkte skulle gå åt faktiskt. Efter månaden har gått så finns det såklart en del kvar så en mer rimlig beräkning är troligen 2 st 10 l lådor per månad. Men efter som vi var så imponerad med denna sanden så har vi bestämt oss för att göra ett nytt försök, lyckades komma över en del lådor till väldigt bra pris. :)

Vi har 2 st han katter som är kastrerade. Den ena äter bara torrfoder och dricker vatten medan den andra enbart äter blötmat och inget vatten. Vi har dock märkt av att den katt som äter torrfoder gärna skäl det goaste från blötmaten med ;)

Redigerat:
En katt som bara äter torrfoder och inte dricker lär inte leva länge.

D Daniel 109 skrev:
Icas basic sand har vi kört på, den funkar. Men nu får de gå på 6mm bränslepellets. Den hamnar i vedpannan när den är begagnad.
Anna_H Anna_H skrev:
Är era katter kastrerade?
Låter nämligen märkligt att det luktar efter några dagar?
Jag använder Pussi Kompakt, ja det dammar lite just när man häller upp det, men lådan står inne i städskrubben, så det gör inget. Föredrar att ha ca 10 cm sand, dvs nästan en hel säck (nästan två lådor) i en stor låda. Byter all sand högst 2 ggr per år, annars bara påfyllning. 2 katter.

Ja det stämmer, båda är kastrerade ragdoll han katter. De väger runt 5 kg / st.

Det luktar ju inte super mycket men vi båda märker av en låddoft i utrymmet där lådan står. Nu efter 1 vecka och par dagar så märker vi också att katterna som precis varit i lådan drar med sig en ganska otrevlig doft. Känner igen den sen vi körde Vitakraft sanden, dock fanns den inte alls med EverClean.

Har man lådan i en städskrubb så kan jag tänka mig att lukten kan stängas in där ganska effektivt ja. Det är en tanke som slaget oss men vi är inte helt säkra på att vi vill ha det på det viset. Ever Clean kunde man ju till och med ha lådan stående i gillestugan där vi är iblan utan att man kände av den.

Vad använder ni för spadar? Jag har märkt att de spadarna vi har kan mycket väl släppa igenom vissa mindre klumpar och jag kan tänka mig att i förläggningen kommer de ihop skapa en viss doft oavsett vilket sand man kör.

D Daniel 109 skrev:
En katt som bara äter torrfoder och inte dricker lär inte leva länge.
Nej vi gillar inte häller det, njurarna kan ta stryk. Vi har försökt med det mest man kan tänka sig, även vattenfall och grejer men den vägrar. Iallafall så länge som vi tittar. Just nu hoppas vi bara att den får i sig tillräckligt med från blötmaten. Han kissar ju uppenbarligen.

Kan såklart vara så att han dricker i hemlighet men jag tror inte det, han är inte blyg med att äta inför folk.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju skillnad på luktsinnen också. ;)
Ja så är det ju och man brukar väl säga att många kattägare känner inte av kattlådan de har så vill med reda ut det så frågar man folk som kommer på besök.

Sowjim: Det är nog ingen fara med katten, läs vad jag svarade på och vad jag svarade en gång till. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.