Hej!
Jag har ett hus från -91 med frånluftsvärmepump och radiatorer. I alla rum utom ett håller sig elementen tysta året om (nåja.. inget missljud iallafall).
Rummet ifråga ligger rakt ovanför rummet med pumpen. Varje vinter susar det i just detta element. Vi får gå dit och skruva lite på termostaten tills det tystnar, tills det börjar susa igen och vi måste snurra, repetera….
Jag har luftat många gånger. Både radiatorer och tank. Jag har inte noterat något samband med aktuellt tryck från värmepumpen. Men eftersom det bara är i detta rum måste det ju(?) vara något på just denna radiator.
Jag behöver hjälp - vad ska jag byta? Termostaten? Något annat? Eller ska jag köpa helt nytt element? Min fru blir tokig på detta varje vinter så kosta vad det kosta måste 😇
Jag har ett hus från -91 med frånluftsvärmepump och radiatorer. I alla rum utom ett håller sig elementen tysta året om (nåja.. inget missljud iallafall).
Rummet ifråga ligger rakt ovanför rummet med pumpen. Varje vinter susar det i just detta element. Vi får gå dit och skruva lite på termostaten tills det tystnar, tills det börjar susa igen och vi måste snurra, repetera….
Jag har luftat många gånger. Både radiatorer och tank. Jag har inte noterat något samband med aktuellt tryck från värmepumpen. Men eftersom det bara är i detta rum måste det ju(?) vara något på just denna radiator.
Jag behöver hjälp - vad ska jag byta? Termostaten? Något annat? Eller ska jag köpa helt nytt element? Min fru blir tokig på detta varje vinter så kosta vad det kosta måste 😇
Det är fabrikat TA 28×1,5 mm på termostaten och ventilen. Ljudet kommer ofta av att ventilen är utsliten om det bara gäller en enstaka radiator. Gäller det flera radiatorer kan det vara cirkulationspumpen som går för hårt. Vet inte om det går att hitta utbytesventil. Annars borde det gå att byta hela kopplet.
Tack, vad betyder ”kopplet”? Hela radiatorn?J Josth skrev:Det är fabrikat TA 28×1,5 mm på termostaten och ventilen. Ljudet kommer ofta av att ventilen är utsliten om det bara gäller en enstaka radiator. Gäller det flera radiatorer kan det vara cirkulationspumpen som går för hårt. Vet inte om det går att hitta utbytesventil. Annars borde det gå att byta hela kopplet.
I ett av de andra sovrummen har någon tidigare ägare tagit bort termostaten. Menar du att det skulle hjälpa? Ventilen i ”kopplet” sitter ju fortfarande kvar…?Krilleman skrev:
Jo, det känner jag till. Men om ventilen är sliten, gör det då någon skillnad om det sitter en termostat där eller inte?J Josth skrev:
Oavsett vad jag gör nu så får jag ju inte facit förrän kylan kommer i höst.. Tänker också att om jag ska göra ett större ingrepp är det bättre att göra nu på sommaren när jag kan stänga av vatten och värmepump utan problem under en längre tid..
Vid manövrering av termostaten så upphör missljudet skriver du.
Då räcker det med att enkom ta bort termostaten för att undvika missljudet och låta termostatventilen har fritt flöde utan begränsning.
Enkelt och oerhört billigt.
Då räcker det med att enkom ta bort termostaten för att undvika missljudet och låta termostatventilen har fritt flöde utan begränsning.
Enkelt och oerhört billigt.
Fast det är ju missljud även med termostat helt öppen. Då behöver jag stänga den något för att det ska tystna. Några timmar senare kan det vara tvärtom. Eller missförstår jag dig?Krilleman skrev:
Ta bort termostaten helt, det är den som begränsar flödet beroende på temperaturen i rummet.T tasman skrev:
Även fast du lämnar termostaten helt öppen så reglerar en fungerande radiatortermostat flödet från maxtemperaturen sett.
Den största bonusen är att du inte behöver investera i nytt material för att råda bort på ditt upplevda problem... 👍👍
Redigerat:
Kan var fel på injusteringen på radiatorn, den som monterat kan ha ställt ventilens kv i max så att du får ett högt flöde I den och att det susar. Då du säger att radiatorn är direkt ovanför pumpen så kan den vara först på slingan och får högsta flödet från pumpen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur får jag tyst på min FTX
Ventilation -
Hur får man loss värmelementet Bosch tvättmaskin?
Vitvaror -
Hur får jag Danfosstermostat på elementet
Värme allmänt -
Någon som har erfarenhet av skillnad mellan tysta och vanliga avloppsrör från Uponor?
Vatten & Avlopp -
Jag vill flytta elementet - får man vidarekoppla ett 3-fas uttag
El