Jag sitter och klurar på att bygga en fondvägg med någon sorts trä,
Saken är den att jag vill att den ska ser gammal och sliten ut.
Hur går jag tillväga på bästa sätt?

Kan man bränna lätt med gasbrännare, slå med en en kjätting och borsta med en stålborste?

Har någon gjort något i stil med vad jag försöker förklara så vore jag tacksam

//Sven W

Du kan allt rappa det med kätting... Sen om du vill att det ska få ett lite mer väderbitet utseende kan du ju alltid blanda järnvitrol med vatten. Då får du en lite grågrön ton på träet efter ett tag.

Bra fråga.. jag funderar på samma sak.. att åldra trät, ge lite hjälp på traven. Bascha med nyckelknippa har jag hört tips om. Ett annat lite äventyrligare (och konstigare) är att dra plank baki' bilen - på grusväg!? 8) Oprövat av mig dock - såklart..

Vill ni få det att se ut som drivved, eller som gammalt trä som stått ute, eller bara lite slitet?

För att få lite drivveds-look kan man blästra träet, alt. gå nära med högtryckstvätt för att blåsa bort den mjuka veden.

Sen för att få det att se grått ut... jaa, järnvitriol?

Om det bara skall se gammalt och nött ut... misshandla det, kätting låter väl lite skoj. =)

• Gilla
PickoPlock
  • Laddar…
för drivvedslooken kan man använda roteande stålborste på rondellen... Funkar riktigt bra.

Det här kan bli riktigt roligt! Om man tar järnvitriol och sedan borstar det lite lätt med n stålborste får man en effekt då eller är bets att före dra då?

//SW

Jag skulle nog köra stålborste och sen järnvitrol med lite lilverbets..

Att komma ihåg gällande järnvitrolen, så tar det ett tag innan den silvriga ytan kommer... hur länge minns jag inte alls, men man får väl ha lite tålamod vad jag kan förstå.

Ett tips till är ju att kanske försöka införskaffa redan åldrat virke... Finns nog många som vill bli av med lite avdankad träklädsel... Då är det ju bara att spika/skruva upp.

Jens_H skrev:
Ett tips till är ju att kanske försöka införskaffa redan åldrat virke... Finns nog många som vill bli av med lite avdankad träklädsel... Då är det ju bara att spika/skruva upp.
Med äkta patina. Då behöver man inte skämmas för något fusk. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.