Denna panel sitter utanpå ett "upphöjt uterum" (isolerat)
Skulle behöva komma in under för att se hur det ser ut (ska ev dra lite vatten m.m den vägen)

Men hur får jag loss panelen utan att sabba den ?

Grått hus med fönster, stenläggning framför, reflektion i fönstret, molnig himmel överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit yttervägg i trä, vertikala och horisontella plankor, grå stenplattor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Jocce

Ska du dra vatten i en yttervägg.
Ta ett ganska tunt brytjärn och knacka in under första brädan och bryt försiktigt flera gånger längs med den, sen knackar du in den då borde spiken vara åtkomlig med järnet, lägg en kloss bakom för att inte göra märken i brädan. Numrera brädorna så du har ordningen de ska åter så kan du använda samma hål igen vid återmontage.

A Anders1st skrev:
Ska du dra vatten i en yttervägg.
Ta ett ganska tunt brytjärn och knacka in under första brädan och bryt försiktigt flera gånger längs med den, sen knackar du in den då borde spiken vara åtkomlig med järnet, lägg en kloss bakom för att inte göra märken i brädan. Numrera brädorna så du har ordningen de ska åter så kan du använda samma hål igen vid återmontage.
I princip är det en upphöjd altan och det är sommarvatten som skall dras.

Okej, tack!

/Jocce

• Gilla
Anders1st
  • Laddar…
Det är lätt att panelen spricker vid sponten när man går på med kofot. Testa med en spikutdragare dom första panelerna. Sen kan du försöka få ut panelen som Anders beskriver, men jag tror du måste få ut den ovanför också för att inte förstöra sponten på den. Men det kan vara svårt, speciellt om spikarna sitter hårt.
Alternativet är att fortsätta med spikutdragare hela vägen.

Jag har bara jobbat med en större modell spikutdragare. Dom kostar lite mer än den här från biltema

https://www.biltema.se/verktyg/hand...wtijcc3mMU5FdQZT56-gm1QuPPCOgOrxoCYRcQAvD_BwE

O oddjobb skrev:
Det är lätt att panelen spricker vid sponten när man går på med kofot. Testa med en spikutdragare dom första panelerna. Sen kan du försöka få ut panelen som Anders beskriver, men jag tror du måste få ut den ovanför också för att inte förstöra sponten på den. Men det kan vara svårt, speciellt om spikarna sitter hårt.
Alternativet är att fortsätta med spikutdragare hela vägen.

Jag har bara jobbat med en större modell spikutdragare. Dom kostar lite mer än den här från biltema

[länk]
Har den från Biltema, tycker den är rätt kass. Slutar alltid med att jag kör med en pytteliten kofot eller vad den nu heter istället

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.