Administrator
· Skåne
· 6 540 inlägg
Jag håller på och behandlar en massiv ekdörr som är trären, dvs den tidigare behandlingen är helt bortslipad.
Jag har börjat med att olja den tre gånger med Le Tonkinois Bio Impressions olja. Därefter har jag lackat den med Le Tonkinois Special Fenêtre lack.
Problemet är att lacken blir bubblig när jag stryker ut den med penseln och dessa bubblor finns kvar även efter lacken torkat. Problemet är att ytan blir inte slät.
Jag har silat lacken genom en strumpa för att få bort luftbubblorna och jag använder penslar av hög kvalitet.
Är det någon annan som har erfarenhet eller tips på hur jag får den lackade ytan slät?
Jag har börjat med att olja den tre gånger med Le Tonkinois Bio Impressions olja. Därefter har jag lackat den med Le Tonkinois Special Fenêtre lack.
Problemet är att lacken blir bubblig när jag stryker ut den med penseln och dessa bubblor finns kvar även efter lacken torkat. Problemet är att ytan blir inte slät.
Jag har silat lacken genom en strumpa för att få bort luftbubblorna och jag använder penslar av hög kvalitet.
Är det någon annan som har erfarenhet eller tips på hur jag får den lackade ytan slät?
Administrator
· Skåne
· 6 540 inlägg
Hmm.. kanske. Menar du att man skulle kunna tunna ut den på något sätt?
Administrator
· Skåne
· 6 540 inlägg
Tack för tips men tyvärr har jag inte tillgång till någon annan burk än den jag har. Åkte förbi återförsäljaren och inte heller de hade någon burk. Med lite tur får jag agenturen att skicka ner en ny burk till mig. Det är bara synd att allt drar ut på tiden. Hade hoppats bli klar med denna dörr nu under helgen så att jag kan påbörja nästa dörr.Jan-Å skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 540 inlägg
Här kommer lite bilder. Första bilden visar hur bubblorna från lacken ter sig när de torkat. Ytan blir inte slät utan har fullt med små noppror. Ej acceptabelt som slutresultat tycker jag.
Bilderna därefter visar att resultatet blir detsamma när jag gör om lackningen på ett helt nytt obehandlat skottkärrehandtag med ny pensel och enligt alla konstens regler. Bubblorna från lacken verkar inte ha med underlaget, penseln, luften, luftfuktigheten, värmen att göra utan verkar bero på att just lacken inte fungerar som den ska.
Visste ni förresten att sådan här lack ska silas genom en lacksil? Jag undrar var man köper en sådan. Varken Byggfabriken eller den lokala målaraffären hade någon sådan. Som tur är så går det lika bra att sila genom en nylonstrumpa. Inte så praktiskt (lite kladdigt) men jag lånade en nylonstrumpa av Marléne (hon vet inte om det än ).
Bilderna därefter visar att resultatet blir detsamma när jag gör om lackningen på ett helt nytt obehandlat skottkärrehandtag med ny pensel och enligt alla konstens regler. Bubblorna från lacken verkar inte ha med underlaget, penseln, luften, luftfuktigheten, värmen att göra utan verkar bero på att just lacken inte fungerar som den ska.
Visste ni förresten att sådan här lack ska silas genom en lacksil? Jag undrar var man köper en sådan. Varken Byggfabriken eller den lokala målaraffären hade någon sådan. Som tur är så går det lika bra att sila genom en nylonstrumpa. Inte så praktiskt (lite kladdigt) men jag lånade en nylonstrumpa av Marléne (hon vet inte om det än ).
Administrator
· Skåne
· 6 540 inlägg
Jag jobbade som lackerare ett år, sprutlackering. Vi silade alltid färgen genom nylonstrumpa, det gick fint, men det var för att få bort eventuellt skräp . Kan det vara damm som du får, inte bubblor? Det kan vara svårt att undvika damm. När jag jobbade som lackerare hade vi vattenridå i bakgrunden som band dammet. Dessutom så måste naturligtvis sakerna man lackar vara helt dammfria. Sen faller det damm på prylarna om man lägger lacksidan uppåt. Prova att hänga prylen med lacksidan nedåt (om det bara finns en sida du lackar). Man kan även fukta golvet där man lackar så man inte yr upp damm när man går runt.
Administrator
· Skåne
· 6 540 inlägg
Nej, Det är inte damm som uppstår. Ytan är dammfri. Luften är dammfri. Allt är rent och fint. Bubblorna uppstår när jag applicerar lacken. Det måste vara lacken det är fel på. Ska dock tillägga att detta är första gången jag lackar så jag är nybörjare på detta.
Tyvärr kan jag inte vända dörren och lacka underifrån. Ekdörren väger nästan 100 kg.
Tyvärr kan jag inte vända dörren och lacka underifrån. Ekdörren väger nästan 100 kg.
Administrator
· Skåne
· 6 540 inlägg
När jag lackade ekdörren så lackade jag med en helt ny (och ospolad) pensel. Sedan pratade jag med agenturen som instruerade mig att spola rent (även nya penslar) innan de används. Så jag gjorde som han sa. Köpte ytterligare en ny pensel (160 kr på Byggfabriken - svindyrt för övrigt), spolade och slog den "torr" och ren mot ett galler. Den nya penseln var inte supertorr, men näst intill.
Några enkla tips och funderingar bara:
Testa att applicera/slutstryka med en foam-pensel eller planstrykare istället. Skaka inte inte lackburken utan rör endast försiktigt om lacken. Kolla så att träytan inte är slipad med stearat-behandlat papper. Rengör med klibbduk innan lackning. Vänta 5 dagar innan du börjar lacka efter att du applicerat Bio Impression oljan. Se till att ha minst 20 grader i rummet där du lackar. Värm lacken lite innan applicering.
Lacksil och Le Tonkinois egna penslar kan du beställa från deras webbutik:
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8415&grp=222494
Testa att applicera/slutstryka med en foam-pensel eller planstrykare istället. Skaka inte inte lackburken utan rör endast försiktigt om lacken. Kolla så att träytan inte är slipad med stearat-behandlat papper. Rengör med klibbduk innan lackning. Vänta 5 dagar innan du börjar lacka efter att du applicerat Bio Impression oljan. Se till att ha minst 20 grader i rummet där du lackar. Värm lacken lite innan applicering.
Lacksil och Le Tonkinois egna penslar kan du beställa från deras webbutik:
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8415&grp=222494
Administrator
· Skåne
· 6 540 inlägg