Hej, vi gjorde misstaget att köpa en diskbänksskiva i trä, och nu har det blivit mörka fuktfläckar runt vattenkranen då vattnet samlas där.
Hur ska jag göra för att få bort dem? Någon som har ett bra tips?

• Diskbänksskiva i trä med vattenkran, visar mörka fuktfläckar runt kranen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag har nästan samma problem, under en tvålpump samlades vatten. När jag lyfte bort den såg jag att det blivit en svart ring.
Jag tror jag borde oljat in mycket mycket mer än vad jag gjorde på en ekskiva för ett handfat.
Det enda jag kommer på är att sandpappra och olja in igen. I mitt fall ganska djupt tyvärr.

• Gilla
Martina Frick Isberg
  • Laddar…
BirgitS
På ek kan man försöka bleka bort det mörka med hjälp av oxalsyra.

Men det är nog nästan omöjligt att inte få fuktskador på trä vid en diskho i längden, även om man oljar in ofta.

• Gilla
Martina Frick Isberg
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej, jag har nästan samma problem, under en tvålpump samlades vatten. När jag lyfte bort den såg jag att det blivit en svart ring.
Jag tror jag borde oljat in mycket mycket mer än vad jag gjorde på en ekskiva för ett handfat.
Det enda jag kommer på är att sandpappra och olja in igen. I mitt fall ganska djupt tyvärr.
Tack för svar! Sandpappra på själva fläcken eller hela bänken?

M Martina Frick Isberg skrev:
Tack för svar! Sandpappra på själva fläcken eller hela bänken?
Jag "fuskade" och tog bara fläcken litegrann. Men den syns fortfarande. Någon gång i framtiden kanske jag slipar lite till, men förmodligen bara på fläcken. Om det blir för mycket så en "grop" uppstår går jag nog köra åtminstone ett större område. Trägolv med ljus fläck, partiellt slipad, synbar skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RoTe
Så mycket som jag slabbar med vatten i köket hade det där inte hållit en månad ens. Lös problemet på riktigt och byt diskho eller montera en riktig rostfri diskbänk.

• Gilla
Martina Frick Isberg
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Så mycket som jag slabbar med vatten i köket hade det där inte hållit en månad ens. Lös problemet på riktigt och byt diskho eller montera en riktig rostfri diskbänk.
Jo jag vet, det planen på sikt! Men det här skulle vara en quick fix tills vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.