Kämpar med att få upp temperaturen i källaren, är mellan 16-18 grader nu i dec men önskar 20-21 grader.
Har bergvärme så kan inte höja tempen på radiatorerna (har en radiator i varje rum i källaren).
Har kompletterat med "elementfläkten" helt utan resultat förutom ökat oväsen.

Det fullkomligt blåser in genom ventilerna. Badrumsfläkten snurrar baklänges när den är avstängd. Under tröskeln är det ett jäkla drag.
Vart tar all denna tilluft vägen? Har en vedeldad bastu i källaren utan spjäll - kan den vara boven?

Eller bör jag satsa på att täcka för tilluftsventilerna i källaren? - Svårt med badrumsfläkten dock som kommer att behöva användas vid duschning...

Tips?

B
Kallrasspjäll på badrumsfläkten kanske stoppar en del.

Är frånluftsventilationen rätt inställd flödesmässigt?

Är elementen rätt dimensionerade? Ganska vanligt förr att man bara ville ha en viss grundvärme i källaren.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Badrumsfläkten ska gå kontinuerligt på lågt flöde annars blir det inget flöde! Skaffa större eller fler radiatorer?

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vad är det för typ av radiatorer du har? Har också tittat på elementfläkten, blev det ingen skillnad alltså?

P plan-g skrev:
Kämpar med att få upp temperaturen i källaren, är mellan 16-18 grader nu i dec men önskar 20-21 grader.
Har bergvärme så kan inte höja tempen på radiatorerna (har en radiator i varje rum i källaren).
Har kompletterat med "elementfläkten" helt utan resultat förutom ökat oväsen.

Det fullkomligt blåser in genom ventilerna. Badrumsfläkten snurrar baklänges när den är avstängd. Under tröskeln är det ett jäkla drag.
Vart tar all denna tilluft vägen? Har en vedeldad bastu i källaren utan spjäll - kan den vara boven?

Eller bör jag satsa på att täcka för tilluftsventilerna i källaren? - Svårt med badrumsfläkten dock som kommer att behöva användas vid duschning...

Tips?
Har du någon form av frånluftsfläkt. Du borde ha på toaletterna. Suger de mycket? Och testa om det går att täta bastu spisen. Och kolla hur det blir. Skorstenar har i sig själv en självdrags effekt. Om du stänger ventilerna i källaren. Var vaksam på fukt. Luft måste in i huset om det ska bli en luftväxling tex toaletterna. Kontrollera att luften kan komma i toaletter och badrum. Enligt nyaste filosofin ska uteluften först i i sovrummen. En vidare till en hall eller ett annan typ av allmänt rum. Och sen ut via tex kök, badrum.

Varför kan du inte höja temperaturen på radiatorerna? Är källaren isolerad ?

S
På vintern får du stänga till källarventilerna lagom. Du kommer känna att det är drar in även med liten öppning eftersom det råder undertryck i källaren vintertid.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kallrasspjäll på badrumsfläkten kanske stoppar en del.

Är frånluftsventilationen rätt inställd flödesmässigt?

Är elementen rätt dimensionerade? Ganska vanligt förr att man bara ville ha en viss grundvärme i källaren.
Tack för tips om kallrasskydd badrumsfläkt - skall beställa!
Frånluft i huset är ju självdrag och badrumsfläktar som är fuktstyrda.
Ja grundporblemet är väl att radiatorerna är underdimensionerade i förhållande till den oisolerade källaren. Det har dock kompletterats med ytterligare radiatorer av tidigare ägare men det är ändå otillräckligt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Badrumsfläkten ska gå kontinuerligt på lågt flöde annars blir det inget flöde! Skaffa större eller fler radiatorer?
Jasså? Dom går igång vid behov när fuktsensorn tycker så. Trodde det var standard hos badrumsfläktar. Det blir väl flöde "när det behövs".

S Styrtekniker skrev:
Har du någon form av frånluftsfläkt. Du borde ha på toaletterna. Suger de mycket? Och testa om det går att täta bastu spisen. Och kolla hur det blir. Skorstenar har i sig själv en självdrags effekt. Om du stänger ventilerna i källaren. Var vaksam på fukt. Luft måste in i huset om det ska bli en luftväxling tex toaletterna. Kontrollera att luften kan komma i toaletter och badrum. Enligt nyaste filosofin ska uteluften först i i sovrummen. En vidare till en hall eller ett annan typ av allmänt rum. Och sen ut via tex kök, badrum.
En fuktsensorstyrd badrumsfläkt i källaren som i princip bara går igång vid dusch, annars bara sporadiskt.
Hur tätar man en bastuspis? :D Det är ett aito-aggregat. Även näreldningsluckan är stängd så verkar det vara en del springor kring nedre sotningslådan.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Varför kan du inte höja temperaturen på radiatorerna? Är källaren isolerad ?
Framledningstemperaturen för bergvärmen är ju densama för hela huset baserat på utomhusmätaren. Höjer jag blir det för varmt på entreplan och ovanvånging. Källaren är tyvärr oisolerad. Överväger isolering men har inga större problem med fukt så jag slipper gärna grävningen i onödan.

S sinuslinus skrev:
På vintern får du stänga till källarventilerna lagom. Du kommer känna att det är drar in även med liten öppning eftersom det råder undertryck i källaren vintertid.
De är inte öppningsbara/stängningsbara men jag får väl testa att tejpa/korka igen dom och se vad som händer.

Kalldrag kyler ner fort, så försök att täppa igen ventiler och täta fönstren. Se till att det finns tilluft i sovrum och vardagsrum istället.

Jag drevade flera källarfönster med papper förra vintern eftersom vi inte hann byta tätningslisterna innan det blev så kallt att de inte fäster. Vid närmare undersökningar i somras hittade vi skador i fönsterkarmarna som dessutom gjorde att det drog in oavsett listernas skick. Vi fulfixade med silikon och bytte lister, och det är märkbart bättre nu.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Grundläggande är att du ska strypa på frånluften. Stryper du enbart tilluft så försöker bara luften ta sig in andra vägar, med annat oönskat kalldrag.
Så lägg tid på att leta upp vart luften försvinner ut ur huset.
Var finns finns frånluftsventiler, har du murstock eller andra kanaler som går uppåt är det frånluft.
Är det öppet uppåt från källaren till bottenvåningen?

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
För att kunna ge ett vettigt förslag känns ett lämpligt fösta steg i analysen att beskriva
- ventilationsteknik
- Frånluftsvolym på övervåningen
- tilluft på övervåningen
- frånluft i källaren
- tilluft i källaren
- Framtemp i källaren
- Storlek på källare
- Storlek på radiatorer i källaren

Vad jag förstår så reglerar man mängden luft in genom att reglera mängden luft ut. Att täppa till tilluftsventiler någonstans men behålla frånluftssugen gör "bara" att luften kommer inte någon annanstans. Dragen kan t.o.m. upplevas som värre om tillkommande luft åker genom mindre springer då hastigheten på luften ökar.

Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Precis, hur är ventilationen på övervåningen för den kan också påverka.

Tusen olika tips men olika innehåll. Man kanske vill veta lite mer om källaren. Du har ett badrum där nere? Är resten av källaren inredd till bostad? Hur gammal är huset?
Jag har haft hus från olika byggår med källare.
Jag har plockat bort de gamla ventilgaller på insidan källaren och murat in talriksventiler som jag kan öppna och stänga. Dom är stängda för det mesta. Men har du frånluftsfläkt i badrum så ska dom vara öppna lagom mycket. Kolla att vinden inte blåser in på ena sidan och ut på andra sidan huset.
I badrummet kan du fortsätta med din fuktstyrda frånluftsfläkt som ska gå när det behövs. Inget mer. Förmodligen blåser den rakt ut genom väggen och det är bra så. Komplettera med kallrasskydd.
Kontrollera om eldstäderna drar ut luft när dom är kalla.

Så du har alltså inte shuntar till golvvärmen (låter det som) alt inga termostater till de vattenburna elementen? För om du har shuntar kan du ju reglera respektive golvslinga så att du får rätt värme i rätt rum.

Vilken sorts radiatorer har du? Om de har suttit sedan oljepannans tid så är de garanterat underdimensionerade.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.