Jag undrar hur jag ska få spishällen fin. Har provat diverse spiskemikalier. Spisen är ca 20 år.

Gammal spishäll med kraftig smuts och repor söker råd för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prova med ett rakblad och skrapa försiktigt, luta rakbladet ungefär som om du skulle hyvla bort beläggningen, ungefär som när man gör rent hårt smutsade fönster eller rutor som fått stänk av målarfärg.

Se till att det hela tiden är fuktigt/blött när du skrapar. Själv använder vi fönsterputs, Ajax med ammoniak, för att blöta ner när hällen skrapas ren.

M
Har en Ikea induktionshäll och använder endast Mr Muscle Keramikrent och torrt torkypapper. Tar bort alla fläckar. Var orolig att det skulle repa glaset men har använt detta dagligen i ett par månader nu och det funkar perfekt.

• Flaska med Mr Muscle Keramikrent för keramiska glashällar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Göran Possander
  • Laddar…
Hällskrapa är lite säkrare än rakblad.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Prova gnugga med bitsocker. Funkade bra på en stekpanna men vet inte hur det funkar på en spis :D

Fungerar det inte med vanliga putsmedel kan man skaffa en tub autosol. Det är aningen grövre men repar inte glas för det.

BirgitS
Fick med en flaska rengöringsmedel för glaskeramikhällar med en spis för 15-20 år sen och tycker att den sorten har fungerat mycket bättre än Mr Muscle och andra rengöringsmedel man kan köpa på ICA Maxi och liknande. Innehåller både lite slipmedel och bra impregnering samt är drygare till skillnad från andra.
https://shop.electrolux.se/matlagni...ing/rengoringsmedel-for-din-hall/p/9029799609
Skrapa: https://shop.electrolux.se/matlagni...illbehor/skrapa-till-keramikhall/p/9029795383

MultiMan
Aldrig använt annat än vanlig Vim. Min glaskeramikhäll är 22 år i år och är fortfarande ren och fin utan annat än någon kortare repa. Dock viktigt att man rengör regelbundet och inte använder hällen när den är full med avlagringar och smuts, då kan det bränna fast permanent. Bilden från trådskaparen ser ut som när jag har gjort pannkakor och fettet rinner över och bränner fast. Försvinner alltid med Vim.

231980.jpg

5
Ta ett fuktat hushållspapper och doppa i aska och gnugga på. Funkar bra mycket bättre än alla spisrengöringsmedel
:)

5 50procent skrev:
Ta ett fuktat hushållspapper och doppa i aska och gnugga på. Funkar bra mycket bättre än alla spisrengöringsmedel
:)
ja det blir ju bara ett slipmedel det också men hur många hushåll har idag tillgång till aska?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är en gammal keramikhäll och min gissning är det är inbränt/sönderbränt efter 20 års användande, dvs det svartfärgade har blivit förändrat med åren och inte något som ligger på hällen

S Stefan1972 skrev:
ja det blir ju bara ett slipmedel det också men hur många hushåll har idag tillgång till aska?
Alla som har kamin/eldstad;)

A AndersS skrev:
Det är en gammal keramikhäll och min gissning är det är inbränt/sönderbränt efter 20 års användande, dvs det svartfärgade har blivit förändrat med åren och inte något som ligger på hällen
I de flesta fall så är faktiskt det fastbrända på glaset men de flesta rengöringsmedel är så svaga och ineffektiva att det oftast inte biter och då tror man att det måste vara nåt i glaset eller på undersidan typ...........
Kör man på med lite grövre och arbetar lite så brukar man få bort det mesta men det kanske tar lite tid och nötande.

a.o.f a.o.f skrev:
Hällskrapa är lite säkrare än rakblad.
Sitter det inte "vanliga" rakblad i en sådan?

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ibland och ibland inte. Poängen är att det är ett praktiskt handtag så man arbetar säkrare.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.