Byggbilen krånglar.... måste få loss framhjulen för att fixa bromsarna,
men upptäcker då att tre av hjulmuttrarna är kraftigt deformerade i sexkantsfästet.

Det är sådan modell där bultarna sitter fast i "hjulet" och det man skruvar loss är enbart muttrar med konisk insida om ni förstår vad jag menar.

Trix för att få loss dessa? De är så skadade att hylsor bara slinter när man tar i, och muttarna sitter riktigt hårt.

Har provat med sånt där förlängningsskaft men svårt pga skadorna. Mutterknackare funkar bättre då vinkeln blir rakt fram men jag har bara max 8 bar och med det händer ingenting.

Framhjul på en Jeep med deformerade hjulmuttrar och synlig rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetsa på en hylsa eller borra upp dom.

Robert63 skrev:
Svetsa på en hylsa eller borra upp dom.
Smart!
Svetsa på en hylsa utanpå skulle nog lösa problemet.

Borra upp dem innebär att även bultarna blir förstörda, varpå man måste byta hela innerdelen som de sitter fast i antar jag`?

Slå på en lite för liten hylsa med våld, sedan brutalare variant av mutterpicka eller lååååångt förlängningsrör för mycket moment =)

HashtagPL400 skrev:
Slå på en lite för liten hylsa med våld, sedan brutalare variant av mutterpicka eller lååååångt förlängningsrör för mycket moment =)
Vinkeln med långt förlängningsrör är ju som bekant alltid snett. Men i detta fallet gör det bara att man deformerar dem ännu mer, jag har verkligen försökt.

En rejäl mutterknack har jag funderat på, men vet att även de kraftiga på verkstäderna brukar gå bet på de riktigt hårt sittande skruvarna. (det är då man normalt tar till metoden med lång förlängare istället)

Har även försökt med värmepistol och så klart en massa 556-smörja. Ev. borde man ta dit nåt gaslåga istället så att det blir varmt på riktigt. Kan ju göra att det släpper på grund av utvidgning/ihopdragning av metallen

C
martinradbo skrev:
Ev. borde man ta dit nåt gaslåga istället så att det blir varmt på riktigt.
Japp, det funkar i princip garanterat.

P.s. gör nu inte om samma misstag igen och skruva tillbaka skiten, utan fixa en ny uppsättning muttrar nu direkt innan du fortsätter.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Svetsen funkar bra också. Svetsa fast en hylsa/mutter och prova med mutterknackaren igen

cpalm skrev:
P.s. gör nu inte om samma misstag igen och skruva tillbaka skiten, utan fixa en ny uppsättning muttrar nu direkt innan du fortsätter.
Den ska visserligen säljas... :-) men gränsen för dumhet går långt innan man återmonterar nåt som är trasigt.

C
martinradbo skrev:
men gränsen för dumhet går långt innan man återmonterar nåt som är trasigt.
Jo, det är ju så det känns, men muttrarna blir ju inte runda av att sitta på fälgen. Uppenbarligen många års ackumulerad "dumhet" som nu slutat med att du inte får loss dem alls.

Sen vet man ju hur det är i praktiken. När hjulet skall på igen och du inte har några nya muttrar är det lätt att de gamla åker på igen "tillfälligt" :D

P.s. du kan ju testa sexkantshylsor istället för 12-kantshylsor om du inte redan gjort det.

Redigerat:
Bara spöa på en mindre hylsa och värma eller svetsa på en bult eller mutter och dra lös.

Eller svetsa fast vad som, svetsat på ett plattjärn själv engång.

Dom måste sitta förjävla hårt om man inte får lös med en mutterknackare.

Smörjer alltid mina gängor med antingen keramikpasta eller aluminiumpasta

Edit: kollade lite mer noga på bilden och zoomade.

Ta ett don och så spöar du muttern från insida och ut så du rättar ut deformationen för som det ser ut nu så nyper muttern på gängan tack vare skadorna så om du lyckas dra lös dom så kommer du skära sönder gängorna

Redigerat:
Det finns speciella hylsor med gängad insida som biter fast på rundade muttrar.

Skall du värma är det gassvets som gäller men då riskerar att förstöra härdningen i hylsan.

Jag upprepar förövrigt mina vanliga ståndpunkter.
Fäljar skall vara gjorda av pressad plåt så man kommer åt bultarna och hjulbultar skall aldrig dras loss eller fast med mutterdragare.

El-Max :)
Person använder en röd elektrisk El-Max hjulskiftningsmaskin vid ett lastbilsdäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Ta en frisk kraftsexkantshylsa gärna den långa modellen och slå rakt in utav bara hvete då brukar muttrarna släppa utan värme

stomneby skrev:
Ta en frisk kraftsexkantshylsa gärna den långa modellen och slå rakt in utav bara hvete då brukar muttrarna släppa utan värme
Se bara till att inte kvadda 1/2" infästningen på hylsan!
Fråga inte hur jag fått den erfarenheten...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.