F
Är på jakt efter någon enkel metod att kolla om det har varit minusgrader i ett utrymme. Typ "husmorstips" eller motsatsen till tipsen om att lägga iskuber i en plastpåse eller ett mynt på ett glas med frusen vätska. Bakgrunden är att jag har ett utrymme, vi kan kalla det jordkällare, som jag är nyfiken på om det är håller sig över nollan på vintern. Jag inser att jag kan köpa en termometer med max/min loggning men skulle gärna först se om det finns en enklare lösning. Hittills går mina funderingar mot en liten stabil plastburk fylld med vatten där locket "poppar" vid frysning.

Enklast, billigast, säkrast, en max/min termometer. Den talar om vad som varit minst, flera månader framåt, om batteriet är OK.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Är på jakt efter någon enkel metod att kolla om det har varit minusgrader i ett utrymme. Typ "husmorstips" eller motsatsen till tipsen om att lägga iskuber i en plastpåse eller ett mynt på ett glas med frusen vätska. Bakgrunden är att jag har ett utrymme, vi kan kalla det jordkällare, som jag är nyfiken på om det är håller sig över nollan på vintern. Jag inser att jag kan köpa en termometer med max/min loggning men skulle gärna först se om det finns en enklare lösning. Hittills går mina funderingar mot en liten stabil plastburk fylld med vatten där locket "poppar" vid frysning.
Varför krångla till det? Att mäta är att veta......

Några enkla förslag,

https://www.dustinhome.se/product/5011063214/termometer-inne-ute-digital
https://www.hornbach.se/p/termometer-tfa-max-min-plast-gra/7312647/

Jag har flergångs iskubs-behållare som är klotformade med ett litet gummilock på, där ploppar gummit bort om man fyllt dem över max-linjen när de frusit, skulle funka

Jag köpte någon variant där jag kan se i mobilen så jag slipper gå runt. Källaren är typ jordkällare, intressant att veta om den håller sig över 0.

• Temperatur och luftfuktighet i verkstad, sovrum, källare och grovkök visas, med källarens temperatur som 10,5°C och luftfuktighet 96%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bhus2021 skrev:
Jag har flergångs iskubs-behållare som är klotformade med ett litet gummilock på, där ploppar gummit bort om man fyllt dem över max-linjen när de frusit, skulle funka
Klart det fungerar, men indikerar inte antal minusgrader och i förhållande på utetemp, det kan vara intressant.

J jonaserik skrev:
Klart det fungerar, men indikerar inte antal minusgrader och i förhållande på utetemp, det kan vara intressant.
Jo men frågan var husmorstips. Själv har jag en wifitermometer i jordkällaren för att just få lite grafer

NyKarin NyKarin skrev:
Jag köpte någon variant där jag kan se i mobilen så jag slipper gå runt. Källaren är typ jordkällare, intressant att veta om den håller sig över 0.
Vad för "variant" var det du köpte? =)
Såg nice ut, kan du se grafer också?

Från rekommendation någonstans ifrån.. https://www.amazon.se/dp/B0DWSF9558?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Jag flyttade till torp i våras och det är mycket som behöver fixas. Jag har behövt handla grejer så jag blir yr, mycket att ta in. Så jag kan inte garantera att det här är den bästa som finns. Men grafer får jag vilket jag ville.

• Diagram över luftfuktighet i grovköket för november 2025, visar fuktighet i procent över tid med topp och dalar i kurvor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
MrBusch
  • Laddar…
F Frågan skrev:
jag kan köpa en termometer med max/min loggning men skulle gärna först se om det finns en enklare lösning.
Finns det någon enklare lösning än en termometer för några tior?

Stummfyll en 5 cl glasflaska (mini snaps) skruva åt korken ordentligt. Lägg den i ett vattentätt kärl med tidningspapper i botten.

Om det blir minusgrader-1 kommer flaskan att spricka eller så ger sig korken och vattnet läcker ut.

0m det bara blir-1 kan det dock ta ett dygn innan flaskan fryser sönder!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.