Hej. Tänkte fråga ifall nån som kan/har erfarenhet av att betsa eller olja in köksbänk i ljus ek till super mörkbrun UTAN röda undertoner. Har kollat på pigmenterad hårdvaxolja från herdins. Men när jag kollar bilder (när andra har gjort) av herdins hårdvaxolja, med färgen brunsvart så tycker jag inte att det blir sådär intensivt mörkbrunt som jag vill ha pluss att de röda undertoner lyser.

Fattar inte riktigt när jag läser kring bets och köksbänk. Vissa betsar och sen sätter hårdvaxolja? För att få det super mörkt och andra skriver att man inte ska använda bets till köksbänk.

Kan någon super duktig förklara för mig hur vi ska gå tillväga för att få det sådär riktigt mörkbrunt? Specifikt, vad för produkter och märke? Lägger upp bilder på vår köksbänk och bild på färgtonen jag vill ha.

• Kök med ljus ek köksbänk och en stege, redo för mörkbrun behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkbrun betsad eller oljad köksbänkskiva i laminat, utan röda undertoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sanaz skrev:
Hej. Tänkte fråga ifall nån som kan/har erfarenhet av att betsa eller olja in köksbänk i ljus ek till super mörkbrun UTAN röda undertoner. Har kollat på pigmenterad hårdvaxolja från herdins. Men när jag kollar bilder (när andra har gjort) av herdins hårdvaxolja, med färgen brunsvart så tycker jag inte att det blir sådär intensivt mörkbrunt som jag vill ha pluss att de röda undertoner lyser.

Fattar inte riktigt när jag läser kring bets och köksbänk. Vissa betsar och sen sätter hårdvaxolja? För att få det super mörkt och andra skriver att man inte ska använda bets till köksbänk.

Kan någon super duktig förklara för mig hur vi ska gå tillväga för att få det sådär riktigt mörkbrunt? Specifikt, vad för produkter och märke? Lägger upp bilder på vår köksbänk och bild på färgtonen jag vill ha.
Zar oljebets är enklast på ek tycker jag. Jag har också använt Herdins äkta bets i pulverform och löst i t-röd för att svartbetsa ett ekgolv (kök) med väldigt bra resultat. I båda fallen har jag förseglat med vanlig opigmenterad hårdvaxolja. Eftersom det ser ut att vara en begagnad bänk är det viktigaste för att det ska bli bra att den är ordentligt slipad så att alla spår av tidigare ytbehandling är borta, annars kommer det att bli fläckigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.