Hej

Se bild. Har Lindab stuprör med böjar. Böjarna har en lite smalare öppning och en lite större (valsens insida eller utsida). Men mitt kapade stuprör som jag vill ha mellan böjarna har bara falsen på utsidan och därför passar det inte att "trä in" den nedersta delen den högra böjen, eftersom de har samma diameter.

Hur knycklar/klipper man bäst ihop änden på rörstumpen så den går att trä ner i böjen?
Vit plast ventilationstrumma på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänd den böjen som inte är iträdd, så ska den passa utanpå röret

• Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vänd den böjen som inte är iträdd, så ska den passa utanpå röret
Jo men då blir det inte tätt. I vattnets riktning måste det vara delen ovanför som träs in i delen nedanför. De ska sitta under en hängränna

S Salaschenko skrev:
Jo men då blir det inte tätt. I vattnets riktning måste det vara delen ovanför som träs in i delen nedanför. De ska sitta under en hängränna
Böjarna är olika stora.. Det går att få ihop dom.. Ena böjen inuti röret andra böjen utanpå röret

plåtrickard plåtrickard skrev:
Böjarna är olika stora.. Det går att få ihop dom.. Ena böjen inuti röret andra böjen utanpå röret
Konstigt. Men det stämmer verkligen inte för mig. Den smala änden på böjen går att få in i röret utan problem. Men den det går verkligen inte att få in röret i den tjocka änden på böjen, för de har exakt samma diameter (båda valsen på utsidan)... man måste krympa rörbitens änden så den kan få plats i böjen

Det ska passa om du vänder böjen. Annars verkar det som att du fått en felaktig böj.

Det finns en speciell tång för att krympa rörändar annars. Men det blir nog billigare då att köpa en rörbit med krympt ände och kapa till.
Men som sagt så borde det passa.

L lordi skrev:
Men det blir nog billigare då att köpa en rörbit med krympt ände och kapa till.
Men som sagt så borde det passa.
Precis. Rörbitens ände som ska in i böjen måste vara krympt? Kan väll inte vara meningen att man ska behöva köpa 2,5m längder stuprör med krympt ände och kapa av 30cm för att få ihop 2 st böjjar?

Jag får inte ihop era resonemang, varför skulle de sälja rör med en krympt ände om det som ni säger ändå inte behövs - för de passar ändå?

I mitt fall har jag ju en 30cm avkapad bit av ett stuprör, utan den krympta änden. Därav min fråga.

S Salaschenko skrev:
Precis. Rörbitens ände som ska in i böjen måste vara krympt? Kan väll inte vara meningen att man ska behöva köpa 2,5m längder stuprör med krympt ände och kapa av 30cm för att få ihop 2 st böjjar?

Jag får inte ihop era resonemang, varför skulle de sälja rör med en krympt ände om det som ni säger ändå inte behövs - för de passar ändå?

I mitt fall har jag ju en 30cm avkapad bit av ett stuprör, utan den krympta änden. Därav min fråga.
Nej rörbiten behöver normalt inte vara krympt i detta fallet, då böjarna har olika stora ändar. En ände går i röret och den andra utanpå. Därför är det konstigt att du inte får det att passa. Ibland är det rätt tight att få ihop det.
Rören med krympt ände är för att man ska kunna skarva flera rör med varandra. Annars finns kortbitar att köpa, som föreslagits ovan

L lordi skrev:
Nej rörbiten behöver normalt inte vara krympt i detta fallet, då böjarna har olika stora ändar. En ände går i röret och den andra utanpå. Därför är det konstigt att du inte får det att passa. Ibland är det rätt tight att få ihop det.
Rören med krympt ände är för att man ska kunna skarva flera rör med varandra. Annars finns kortbitar att köpa, som föreslagits ovan
Okej, tack för era svar.

Det kan räcka med att det är lite fnas kvar från kapningen, skrapa utsidan med en kniv och pröva att ta den andra böjen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.