Vet ej om frågan är ok att ställa, men provar i alla fall. Har köpt hus med denna kamin, aldrig eldat i en sådan förut så kanske ni kan hjälpa mig hur jag ska justera de 2 nedersta reglagen när jag gör och har fått eld? Vad har dessa för funktion?
Tack på förhand

• Vit kakelugn med två nedre reglage, ved i en behållare bredvid; dekorativ nisch med ljus ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lisegran skrev:
Vet ej om frågan är ok att ställa, men provar i alla fall. Har köpt hus med denna kamin, aldrig eldat i en sådan förut så kanske ni kan hjälpa mig hur jag ska justera de 2 nedersta reglagen när jag gör och har fått eld? Vad har dessa för funktion?
Tack på förhand
Finns det inget spjällreglage högre upp på någon sida av kamin?

Törs påstå att det är en Cronspis och kolla runt på vad som skrivs om den.

A AndersS skrev:
Törs påstå att det är en Cronspis och kolla runt på vad som skrivs om den.
Cronspis med en Handöl ??

D
Gissar på att det ena spjället är ett sekundär spjäll, båda ska vara öppna när du börjar elda i så fall.
Eller det kan vara en konvektions spjäll, dvs hur värmen fördelas i kaminen.

Ta ett foto och gör en bildsök så hittar du nog kaminen och kan ladda ner instruktionerna.

Rosetten ska i alla fall vara stängd när man eldar, annars blir det tjuvdrag från rummet direkt upp i skorsten med dåligt drag i spisen som följd.

Rosettventilen uppe mitt på är öppen när du inte eldar och stängd när du eldar - detta är till för rumsventilationen att skorstenen drar lite luft ur rummet på samma sätt som en ordinarie ventilationskanal i skorstensstocken när du inte eldar och stängs till för att få drag när du eldar då med eldningen och värmen skapar mycket mer dragkraft och det blir insug genom kakelugnens spjäll istället och rumsluften ventileras fortfarande.

när du slutat elda och kakelugnen blivit kall igen så öppnar du rosettventilen igen för att öka luftflödet i ventilationen då det annars blir för mycket motstånd om den skall dra igenom hela kakelugnen och dess spjäll och luftmängden blir låg per tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.