430 läst ·
13 svar
430 läst
13 svar
Hur få bort en stor silikonklump ur avlopp i hus?
Nyköpt hus, blev snabbt stopp i avloppen till köket.
Gamla järnrör med många skarvar. Jag ringde dit en rörmokare då rensband inte fungerade, fick bara ned den 2 meter ungefär.
Efter rörmokaren var här med kamera och diverse verktyg såg vi att det finns en silikonklump i röret. Han lyckades trycka ned denna mot vad han trodde var huvudstammen, och att den då skulle åka iväg av sig själv med tiden. Men nu har det börjat bli propp i köket återigen efter 3 veckor. Finns det garanti på såna här arbeten?
Jag har stuckit ned mitt rensband igen, och denna gång kom jag ned med hela längden (7.5m). Det verkar rimligt utifrån rörmokarens arbete.
Om det inte är garanti, finns det alternativa lösningar? Jag har sett på internet om "drain snakes", men osäker på om dessa kommer fungera för att trycka vidare silikonklumpen.
Hade det fungerat med biltemas högtrycksslang man stoppar ned?
Tips mottages gärna.
Gamla järnrör med många skarvar. Jag ringde dit en rörmokare då rensband inte fungerade, fick bara ned den 2 meter ungefär.
Efter rörmokaren var här med kamera och diverse verktyg såg vi att det finns en silikonklump i röret. Han lyckades trycka ned denna mot vad han trodde var huvudstammen, och att den då skulle åka iväg av sig själv med tiden. Men nu har det börjat bli propp i köket återigen efter 3 veckor. Finns det garanti på såna här arbeten?
Jag har stuckit ned mitt rensband igen, och denna gång kom jag ned med hela längden (7.5m). Det verkar rimligt utifrån rörmokarens arbete.
Om det inte är garanti, finns det alternativa lösningar? Jag har sett på internet om "drain snakes", men osäker på om dessa kommer fungera för att trycka vidare silikonklumpen.
Hade det fungerat med biltemas högtrycksslang man stoppar ned?
Tips mottages gärna.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Finns det möjlighet att komma åt avloppet nedströms stoppet? Alltså i andra änden? Om du kan spola dig uppåt så minimeras risken att bara flytta proppen lite längre nedåt. Om du måste gå uppifrån så begränsas ju möjligheten att spola, eftersom stoppet gör att vattnet trycker upp mot dig fram till dess att proppen släpper.
Du skriver att rörmokaren filmade. Gick det att få någon indikation på skicket på gjutjärnsrören? Korrosion över tid kan ju leda till att röret helt enkelt kollapsar, och då är det inte längre fråga om att bara rensa.
Du skriver att rörmokaren filmade. Gick det att få någon indikation på skicket på gjutjärnsrören? Korrosion över tid kan ju leda till att röret helt enkelt kollapsar, och då är det inte längre fråga om att bara rensa.
Ringde nyss till rörmokaren. Han sa helt enkelt "Jamen då får vi komma tillbaka och försöka fixa."
Verkar som att det blir garanti då dom försökte trycka ned silikonklumpen till huvudstammen men att dom hade lite fel med gissningen. Uppdaterar imorgon.
Verkar som att det blir garanti då dom försökte trycka ned silikonklumpen till huvudstammen men att dom hade lite fel med gissningen. Uppdaterar imorgon.
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 inlägg
Rensband är kanske inte det mest optimala ibland. Det bästa är ju att spola med högtryck.
Besserwisser
· östergötland
· 2 801 inlägg
Varför inte ringa en spolbil istället? Som suger den åt samma håll som den kom ifrån?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden