Nyköpt hus, blev snabbt stopp i avloppen till köket.

Gamla järnrör med många skarvar. Jag ringde dit en rörmokare då rensband inte fungerade, fick bara ned den 2 meter ungefär.

Efter rörmokaren var här med kamera och diverse verktyg såg vi att det finns en silikonklump i röret. Han lyckades trycka ned denna mot vad han trodde var huvudstammen, och att den då skulle åka iväg av sig själv med tiden. Men nu har det börjat bli propp i köket återigen efter 3 veckor. Finns det garanti på såna här arbeten?

Jag har stuckit ned mitt rensband igen, och denna gång kom jag ned med hela längden (7.5m). Det verkar rimligt utifrån rörmokarens arbete.

Om det inte är garanti, finns det alternativa lösningar? Jag har sett på internet om "drain snakes", men osäker på om dessa kommer fungera för att trycka vidare silikonklumpen.

Hade det fungerat med biltemas högtrycksslang man stoppar ned?

Tips mottages gärna.

Om det inte blir garantiärende, och jag inte kan lösa proppen med verktyg. Då kommer jag nog helt ärlig borra ett hål i röret så långt ned jag kan, och försöka därifrån med rensband osv. Proppa igen med en gummipropp.

S
Garanti är nog inget att åberopa, men de kan ju välja at vara snälla för att få gott rykte.

En fråga - har du enskilt avlopp eller kommunalt?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Farstatjej90
Testa högtryckstvätten, finns särskilda slangar för ändamålet.... Våtdammsugare kan göra jobbet mycket mindre grisigt... Båda kan inhandlas för totalt mindre än 2000kr....

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vad för garanti är det du pratar om? Har det gjorts jobb i anslutning till avloppet?

Finns det möjlighet att komma åt avloppet nedströms stoppet? Alltså i andra änden? Om du kan spola dig uppåt så minimeras risken att bara flytta proppen lite längre nedåt. Om du måste gå uppifrån så begränsas ju möjligheten att spola, eftersom stoppet gör att vattnet trycker upp mot dig fram till dess att proppen släpper.

Du skriver att rörmokaren filmade. Gick det att få någon indikation på skicket på gjutjärnsrören? Korrosion över tid kan ju leda till att röret helt enkelt kollapsar, och då är det inte längre fråga om att bara rensa.

Stefan N Stefan N skrev:
Vad för garanti är det du pratar om? Har det gjorts jobb i anslutning till avloppet?
Det står på företagets hemsida att 2 års garanti lämnas på utfört arbete och installationer.

Ringde nyss till rörmokaren. Han sa helt enkelt "Jamen då får vi komma tillbaka och försöka fixa."

Verkar som att det blir garanti då dom försökte trycka ned silikonklumpen till huvudstammen men att dom hade lite fel med gissningen. Uppdaterar imorgon.

Rensband är kanske inte det mest optimala ibland. Det bästa är ju att spola med högtryck.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Varför inte ringa en spolbil istället? Som suger den åt samma håll som den kom ifrån?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Varför inte ringa en spolbil istället? Som suger den åt samma håll som den kom ifrån?
Det är spolbil jag menar. Rörmokaren har blivit uppköpt av Swoosh och dom gör lite allt och allo. Förra gången var det spolning, kamera, sugning. Blir samma igen antar jag.

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Har du koll på alla rensluckor. Föregående ägare av mitt hus hade gipsan in 3st så fick såga upp hål när jag fick stop.

E Emanuel01 skrev:
Har du koll på alla rensluckor. Föregående ägare av mitt hus hade gipsan in 3st så fick såga upp hål när jag fick stop.
Det finns en renslucka men för toaletten bara.

Jag tänkte i värsta fall borra eller skära ut ett hål.

Borde finnas någon mer. Oftast har du ju en ute med. Här saknades det på gården men jag hade en i golvet där avloppet går ut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.