Byggahus.se

Hur f*n kommer skatan upp och ner genom skorstenen??

1. K
    Medlem · Kalmar · 393 inlägg

Kalmarkille

Medlem
    I skorstenen på sommarstugan bor en skatfamilj några meter ner, i höjd med golvet på övervåningen ungefär.

Man hör tydligt hur de små skatungarna piper o lever om där i boet, och uppe på taket ser vi hur en skatmamma (pappa?) sitter en stund på skorstenen o säkrar omgivningen innan hon hoppar ner o försvinner.

Min fråga till er experter är - hur f*an kommer skatorna upp o ner i den trånga rökgången??? De kan ju inte fälla ut vingarna o flyga, o det handlar om sådär 2-3 meter ner. Hur kommer ungarna upp och ut när de är flygfärdiga?

2. M
    Medlem · 1 702 inlägg
    Jag tror de använder både ben och vingar för att ta spjärn mot väggarna och typ springer upp för rökgången. Och ner kommer man ju alltid.

3. K

Kalmarkille

Medlem
    - Så skatungarna kan den tekniken redan när de är färdiga att lämna boet? Känns ju inte som någon nedärvd instinkt direkt.

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 321 inlägg

hempularen

Moderator
    Vi får hoppas att ungarna klara det.
    Vi fick en björktrast i skorstenen för en del år sedan. Först hörde vi den en hel kväll. Det var många andra trastar uppe på skorstenen och verkade kvittra goda råd till sin kompis. på morgonen satt den i öppna spisen bakom gnistgallret. Den såg då mer ut som en koltrast. Och kraxade väldigt hest.
    Vi lyckades få in den i en håv och släppte ut den. Kom genast ett tiotal trastar som satte sig i ring runt den, blev ett väldigt kraxande.

5. L
    Medlem · Stockholm · 429 inlägg

Lilllen

Medlem
    Intressant iakttagelse. Jag kan ingenting om detta, men risken finns väl att boet byggdes längre upp och att det sedan hasat ner? I så fall har ungarna en lite svårare uppförsbacke än tänkt att lyckas ta sig ut, och risk finns väl att de inte kommer ut utan dör där inne. Eller också så kämpar de på, och blir utmärkta skorstenskrypare och förfinar taktiken från generation till generation. Till slut kanske de hittar helt andra sätt att försörja sig, genom att sno mat ifrån folks hus eller nått. Typ som tomten, fast tvärt om. :D

6. K

Kalmarkille

Medlem
    - Ja om inte en Björktrast kan ta sig ur rökgången, så borde en Skata ha det ännu jobbigare kan man tänka. Ja, med tanke på storleken då.

7. K

Kalmarkille

Medlem
    - "..boet byggdes längre upp och att det sedan hasat ner". Ja ingen dum tanke alls, även om det inte löser problemet nu då.

8. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 880 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Sotarn sa att kajor "springer" upp. Och det väldigt snabbt. Det borde skatorna också klara. Kråkfåglar är som bekant smarta varelser.
    Håller tummarna för att näten håller kajorna borta denna gång.

9. H
    Medlem · Skåne · 29 inlägg

HSEMNG

Medlem
    Hade en kråka som tagit sig ner genom skorsten då jag inte hade något skorstenshuva på. Väl nere i kåken, som bara används sporadiskt, har kråkan levt rullan. Den hade funnit fågelmat och livnärt sig på det ett tag tills den törstade ihjäl. Dess för innan hade den tömt tarmen både här och där, även på övervåningen. Vilket elände !:crysmile:

10. Plätt Fia
    Medlem · 51 inlägg

Plätt Fia

Medlem
    Otroligt vad de kan. Kolla denna snutt med kajor.

11. Vasseman
    Medlem · 15 inlägg

Vasseman

Medlem
    Jag hade kajor i min skorsten. För att få bort boet tog jag ett armeringsjärn och stack ner i skorstenspipan.
    Började hacka upp och ner för att rasera boet. Helt plötsligt kom en kaja klättrande upp genom skorstenen.
    Jag höll på att få hjärtslag och trilla ner från taket!!
    Men kajan var inte skadad utan flög vidare.
    Boet fick jag inte bort utan fick anlita en sotare.

12. H
    Medlem · 9 inlägg

Helena T.

Medlem
    Jag har sett att skatungar som har trillat ner från boet kan klättra upp igen, längs trädstammen. Fast då flaxar de med vingar, det är en stödrörelse. Flyga kan de ju inte än, annars hade de nog inte trillat ner på marken.

Jag har också sett hur en äldre man matade sina halvtama skator som satte på marken. Han höll brödbiten i handen och åtminstone en av skatorna klättrade upp längs hans byxor.

Men hur de fixar det hela i skorstenen vore roligt att se.

• Laddar…
  13. I
    Medlem · 19 inlägg

Inga L

Medlem

Usch, Jag har fått in kajor i sommarstugan genom skorstenen. Upptäckte det när vi öppnade på våren. Inte kul. Två döda fåglar, väldigt mycket nedrivet då de försökt ta sig ut och väldigt äckliga fågelkadaver med larver i. Nu har vi ny skorsten med ordentligt nät.

• Laddar…
  14. P
    Medlem · 16 inlägg

Pluggad

Medlem
    En bekant hade problem med spyflugor i sin lägenhet
    Vaktmästaren sa spydigt att var väl några gamla matrester som hon glömt i lähenheten. Det visadesig vara en död kaja i köksvetilationskanalen.
    Alla klarar tydligen inte av kiättra...

• Laddar…
  15. M
    Medlem · 20 inlägg

MoggePogge

Medlem

Tror inte att det är skator du har i din skorsten. Skator bygger jättelika bon av pinnar i träd.
    Det du har är kajor. De bygger bon i mörka hål typ skorstenspipor.
    Skator är svarta o vita, kajor gråa i två nyanser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.