Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag väl börjar undersöka, genom att dra bort ytskikt och dylikt, förstår jag ganska snabbt att detta är en bärande vägg (265cm) som går från murstock till yttervägg. För övrigt går en skjutdörr inuti den boende väggen. Garderoben på den tredje bilden ska givetvis bort den också.
Jag har tittat på HEA-balkar i alla dess storlekar HEA100 kanske) men funderar på om en limmträbalk skulle kunna få jobbet gjort? Har absolut ingen erfarenhet av stålbalkar.
Hoppas det går att tyda bilderna något så när…
Vad är en tillräcklig lösning för detta tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Omöjligt att bedöma utifrån enbart bilder.N Nickodemussnickrar skrev:[bild] [bild] [bild] Jag ska bygga ut köket och behöver riva en vägg för att optimera rymligheten på köket. Dessutom vill jag ha bort en onödig förhall från undervåningen till köket.
När jag väl börjar undersöka, genom att dra bort ytskikt och dylikt, förstår jag ganska snabbt att detta är en bärande vägg (265cm) som går från murstock till yttervägg. För övrigt går en skjutdörr inuti den boende väggen. Garderoben på den tredje bilden ska givetvis bort den också.
Jag har tittat på HEA-balkar i alla dess storlekar HEA100 kanske) men funderar på om en limmträbalk skulle kunna få jobbet gjort? Har absolut ingen erfarenhet av stålbalkar.
Hoppas det går att tyda bilderna något så när…
Vad är en tillräcklig lösning för detta tror ni?[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Utöver BirgitS råd hade jag kontaktat en konstruktör som får titta på förutsättningar (takkonstruktion, egentyngder, vindlaster, snölast) för att ta fram en hållbar lösning.
Alt 2 kan vara att leverantör av limträbalkar kan vara behjälpliga med beräkning (moelven tex)
Tänk på att ingrepp i bärande konstruktion kräver bygganmälan och Startbesked från stadsbyggnadskommunen. Oftast kräver de också en certifierad kontrollansvarig.
Mvh
Redigerat av moderator:
Huset som byggdes 1959 ligger i snözon 1.5. Tydligen ganska låg snömängd vad jag förstår.BirgitS skrev:
Jag bifogar en bild med ritningen på våningsplanet. Väggarna är ju inte ”ifyllda” på ritningen, och vad jag förstår så markerar ”ifyllda” väggar på en ritning just bärande väggar. Men, detta kan ju vara ett undantag.
Typ av tak?N Nickodemussnickrar skrev:Huset som byggdes 1959 ligger i snözon 1.5. Tydligen ganska låg snömängd vad jag förstår.
Jag bifogar en bild med ritningen på våningsplanet. Väggarna är ju inte ”ifyllda” på ritningen, och vad jag förstår så markerar ”ifyllda” väggar på en ritning just bärande väggar. Men, detta kan ju vara ett undantag.
Var går takstolar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Huset är tillbyggt minst en gång. Jag gissar att den senaste tillbyggnaden är från 1959 medan ursprungshuset är äldre, eftersom det verkar ha en plankstomme. Jag måste nog ändra mig. Din markerade vägg är bärande. Den går att ersätta med en balk och två pelare. Dimensionerna behöver inte bli förskräckande eftersom öppningsmåttet är begränsat.
Ett effektivt sätt att få bort en bärande vägg är att köpa en T-balk i stål som fälls in i taket uppochner.
Vill du få bort pelarna i ändarna så måste även dessa fällas in (i väggarna)
ett jäkla jobb med stämp, plank och fein multisåg. Men bra blir det.
Vill du få bort pelarna i ändarna så måste även dessa fällas in (i väggarna)
ett jäkla jobb med stämp, plank och fein multisåg. Men bra blir det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En T-stång kan nog vara bra i vissa lägen (kortare spännvidd/mindre last) men knappast här. Utan att veta exakt vilka laster det är frågan om behövs minst en HEA 140. Den är styvare än den största T-stången.
hur fan ser du att det är en plankstomme?!?! Helt rätt men hur ser du det?J justusandersson skrev:Huset är tillbyggt minst en gång. Jag gissar att den senaste tillbyggnaden är från 1959 medan ursprungshuset är äldre, eftersom det verkar ha en plankstomme. Jag måste nog ändra mig. Din markerade vägg är bärande. Den går att ersätta med en balk och två pelare. Dimensionerna behöver inte bli förskräckande eftersom öppningsmåttet är begränsat.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Utbildning, ålder och erfarenhet... Dina bilder avslöjar det. Virkesdimensioner och sättet att använda det. Virkets ålder och karaktär. Fur med stora inslag av kärnved. Gammalt virke. Allt pekar på att ursprungshuset är byggt före 1950.
Om ytterväggar och även innerväggar har plankstomme så grattis! Varenda planka bidrar till bärigheten.Stor skillnad mot regelstomme som mest är luft.N Nickodemussnickrar skrev:
Ta dit en konstruktör och titta. De kommer fatta på 5 minuter. Det har med snölast att göra, men även yttertakets lutning, taktäckning tung eller inte, modell på takstol fribärande eller inte, spännvidd på takstolarna alltså bredd på rummet.
Väggen du vill riva bidrar till husets totala bärighet. Men det är inte samma sak som att den är vitalt bärande. Jag är typ en erfaren amatör som gjort en massa liknande som det du vill göra, och när jag eyeballar bilderna så ser väggen för tunn ut för att vara en hjärtvägg. Men om den skulle vara det så går det att lösa på ett snyggt och bra sätt. Som sagt ett proffs kommer se detta snabbt.


