Hej,
Jag har en liten fundering kring hur jag ska hantera den här väggen. Det går som ni ser en snesträva tvärs över väggen.
Jag har tänkt sätta in ett fönster på vänstra sidan och en dörr på den högra sidan.
Hur tycker ni man ska göra för att ersätta snesträvan. (På motstående vägg (bakom ryggen vid fotograferingen) så finns det ingen plats för en snesträva där heller.
Jag har en liten fundering kring hur jag ska hantera den här väggen. Det går som ni ser en snesträva tvärs över väggen.
Jag har tänkt sätta in ett fönster på vänstra sidan och en dörr på den högra sidan.
Hur tycker ni man ska göra för att ersätta snesträvan. (På motstående vägg (bakom ryggen vid fotograferingen) så finns det ingen plats för en snesträva där heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Alternativ klä in väggen med skivor, OSB eller plywood.
Det stabiliserar upp väggen enormt bra.
Och med fönster och dörr låter det som lite inredning ändå är planerad
Det stabiliserar upp väggen enormt bra.
Och med fönster och dörr låter det som lite inredning ändå är planerad
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Hålband heter det ibland.
http://www.jula.se/halband-340048
Det skruvas med ankarskruv i alla reglar det passerar, helst i ca 45° vinkel över väggen.
I ditt fall kanske i ett X mellan dörr och fönster.
Och skruva rejält i syll och hammarband.
Tag det grövre hålbandet för säkerhets skull på en stor lada.
http://www.jula.se/halband-340048
Det skruvas med ankarskruv i alla reglar det passerar, helst i ca 45° vinkel över väggen.
I ditt fall kanske i ett X mellan dörr och fönster.
Och skruva rejält i syll och hammarband.
Tag det grövre hålbandet för säkerhets skull på en stor lada.
Produkter som diskuteras: "Hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
494 kr inkl moms
Läs mer
Ok, men håller det verkligen? Ex en spikplåt klarar ju av oavsett vilket håll det kommer skeva åt. Ett band är väl bäst o hålla i om det utsätts för en dragande kraft och inte en tryckande? (Kanske bara jag som tar i för mycket när jag bygger men vill ha det hyffaat stabilt ;-) )
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Om du gör ett kryss så får du dragande kraft i något av de två banden, det räcker.
Jo, banden måste alltid sättas i kryss. Med regel kan det räcka med en.Zynx skrev:
Klicka här för att svara