Hej,

Jag har en liten fundering kring hur jag ska hantera den här väggen. Det går som ni ser en snesträva tvärs över väggen.
Jag har tänkt sätta in ett fönster på vänstra sidan och en dörr på den högra sidan.

Hur tycker ni man ska göra för att ersätta snesträvan. (På motstående vägg (bakom ryggen vid fotograferingen) så finns det ingen plats för en snesträva där heller.

20140411_181056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får slå kryss med spikband istället, det funkar bra. Det brukar gå att få in mellan fönster och dörrar också.

Du kan slå små snedsträvor uppe i båda hörnen och även i hörnen nedtill. Även uppe på stolpen som står i mitten kan du göra små strävor längst upp

Alternativ klä in väggen med skivor, OSB eller plywood.
Det stabiliserar upp väggen enormt bra.

Och med fönster och dörr låter det som lite inredning ändå är planerad :)

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jo antingen skivor eller råspont (19x120) var planen. Små strävor var en bra ide.

HHur.tänkte ni man skulle köra med spikförband? På samma sätt?

Hålband heter det ibland.
340048.jpg
http://www.jula.se/halband-340048

Det skruvas med ankarskruv i alla reglar det passerar, helst i ca 45° vinkel över väggen.
I ditt fall kanske i ett X mellan dörr och fönster.
Och skruva rejält i syll och hammarband.

Tag det grövre hålbandet för säkerhets skull på en stor lada.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ok, men håller det verkligen? Ex en spikplåt klarar ju av oavsett vilket håll det kommer skeva åt. Ett band är väl bäst o hålla i om det utsätts för en dragande kraft och inte en tryckande? (Kanske bara jag som tar i för mycket när jag bygger men vill ha det hyffaat stabilt ;-) )

Om du gör ett kryss så får du dragande kraft i något av de två banden, det räcker.

Zynx skrev:
Ok, men håller det verkligen? Ex en spikplåt klarar ju av oavsett vilket håll det kommer skeva åt. Ett band är väl bäst o hålla i om det utsätts för en dragande kraft och inte en tryckande? (Kanske bara jag som tar i för mycket när jag bygger men vill ha det hyffaat stabilt ;-) )
Jo, banden måste alltid sättas i kryss. Med regel kan det räcka med en.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.