9 286 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Hur ersätta regulator till fjärrvärmecentral ”Cetetherm Mini City”
I mellandagarna blev vår cirkulationspump ersatt, men värmen återkom inte som den skulle. Strax efter nyår konstaterades att regulatorn inte fungerade eftersom utomhusgivarens signaler om kallt väder inte skickades vidare utan värmen ströps. Då vår fjärrvärmeleverantör meddelat att den typen av regulator inte längre fanns att få tag på blev lösningen manuell styrning. Efter mycket skruvande upp och ner har vi nu lyckats få hygglig jämvikt i systemet. Än så länge har vi blivit rekommenderade att byta ut hela centralen till en ny. En offert på 44 000 kr har hittills inkommit. Min fråga är om det inte går att ersätta regulatorn som gått sönder med en liknande manick? Eller är vi tvungna att antingen fortsatt manuellt reglera värmen eller punga ut med > 40 tusen kronor? Tacksam för svar.
Skitsnack med att byta centralen. Dom brukar hålla i 40 år. Det går bra att bara byta reglercentralen det som är viktigt är vad det står på ställdonet 230 V eller 24 V . Centraler finns för dessa spänningar och kostar från ca 5000 och uppåt. Det behöver inte vara en värsting, den enklaste duger bra, det är inga grejer man använder för att räkna med hur man ska åka till månen med.
EDIT Ta ett foto på ställdonet så skylten syns.
EDIT 2 Såg nu att donet är för 230 V och då ska centralen vara för det med.
Tack för svar! När du skriver att det bara är att byta reglercentral menar du då den svarta lådan där det bara står ”Honeywell Alva Laval DHC EU” på? Om så vet du hur man kan ersätta den? De VVS-personer som varit här vet inte. Är det något företag som sysslar med styr- och reglerteknik i värmebranschen som du känner till? När jag googlat på ovan har jag hamnat på https://shop.alfalaval.com/sv-se/ och där kan man som privatperson inte handla. När jag klickade på sök så krävs ett serienummer i form xxxxx-xxxxx och det finns inte på prylen.J jonaserik skrev:Skitsnack med att byta centralen. Dom brukar hålla i 40 år. Det går bra att bara byta reglercentralen det som är viktigt är vad det står på ställdonet 230 V eller 24 V . Centraler finns för dessa spänningar och kostar från ca 5000 och uppåt. Det behöver inte vara en värsting, den enklaste duger bra, det är inga grejer man använder för att räkna med hur man ska åka till månen med.
Svar nej inte den svarta, det är motorn som ändrar shuntventilen för värmen i huset. Det är den vita på bild med en display. Motorn kan vara kvar. när centralen bytes så bytes även utgivaren på en nordvägg på utsidan huset och en framgivare som sitter i FJV-centralen. att byta kan elektriker göra, en röris begriper inte detta. Lite svårt att hitta enbart en central, det säljs i paket. Ska se vad jag har i C-lagret.C cedlar42 skrev:Tack för svar! När du skriver att det bara är att byta reglercentral menar du då den svarta lådan där det bara står ”Honeywell Alva Laval DHC EU” på? Om så vet du hur man kan ersätta den? De VVS-personer som varit här vet inte. Är det något företag som sysslar med styr- och reglerteknik i värmebranschen som du känner till? När jag googlat på ovan har jag hamnat på [länk] och där kan man som privatperson inte handla. När jag klickade på sök så krävs ett serienummer i form xxxxx-xxxxx och det finns inte på prylen.
Stort tack för svar igen! Antar att du jobbar med detta professionellt? Hoppas du finner en ersättningsregulator då på ditt lager. Bifogar en bild på manicken där vi nu reglera värmen manuellt, vad kallas den? Där finns även serienummer som kanske kan hjälpa till att finna reservdelar.J jonaserik skrev:Svar nej inte den svarta, det är motorn som ändrar shuntventilen för värmen i huset. Det är den vita på bild med en display. Motorn kan vara kvar. när centralen bytes så bytes även utgivaren på en nordvägg på utsidan huset och en framgivare som sitter i FJV-centralen. att byta kan elektriker göra, en röris begriper inte detta. Lite svårt att hitta enbart en central, det säljs i paket. Ska se vad jag har i C-lagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag skulle gärna vilja veta hur ni löste detta? Vi har liknande problem med trasig reglering på vår växlare av samma modell och ingen verkar veta hur man fixar.
Det började med att manöverpanelen slocknade och värmen gick på högvarv. Vi frikopplade regleringen och reglerade manuellt men sen stannade även pumpen (som då fick kopplas förbi reglerdosan). Reglerdosan verkar inte leverera spänning. Jag tror den är trasig men elektrikern som pratat med tillverkaren säger att det lika gärna kan vara en givare som gått sönder. Vi har reglerat värmen manuellt hela vintern men skulle vilja laga automatiken till nästa vinter.
(Se min tidigare tråd om detta för detaljer)
(Se min tidigare tråd om detta för detaljer)
Ålder tar ut sin funktion, kan vara att kondensatorerna på kortet inte är friska, det har hänt förr och då dom bytts så har kommit igång igen. Hur mycket kunskap om lödning har du, dom är inte svåra att byta och då bytes alla på en gång. Dom sitter på kortet som små cylindrar och finns att köpa för ca max 5 kr styck. Har du en riktig TV-reparatör i din omkrets, så byter denna på ca 0,5 tim och kanske t.o.m. har kondingar som passar i lådan. Själva kortet går lätt att demontera, bara hålla koll och fota/skriva upp var tamparna ska sitta.
PS Nu finns det inte många sådana kvar, bara bytesfolk.
Jag är i helt fel bransch tyvärr 😊 Har dock hittat en begagnad maskin med likadant reglersystem som jag funderar på att köpa på chans. Billigare än en ny dosa (kostar ca 10000kr ny). Men elektrikern tycker vi borde felsöka mer först.
Jepp inte fel med reservdelar. I återkommande trådar på olika forum, så framkommer det att när displayen slocknar eller bråkar så har det varit kondensatorerna som inte håller spänningen, därav mitt svar. Att felsöka sådant är svårt, då det är elektronik och den kan bära sig åt hur som helst. Har du provat med att slå ifrån all ström på väggen eller tagit ur propparna i ca 15 min. Då laddas allt ur och kan komma igång igen. Kondingarna kan starta upp liksom från lite noll, men börja bråka lite senare. Ingen garanti, men värt ett försök.E erikssonkarin skrev:
PS Vet att det är hutlösa priser på allt som har med VP och korten.
Ja vi testade återstart i vintras, det höll några dagar men sen blev det samma fel igen. Det kan mycket möjligt vara kondensatorerna. Jag öppnade dosan, konstaterade att det satt ett kretskort där och gav upp 😊J jonaserik skrev:Jepp inte fel med reservdelar. I återkommande trådar på olika forum, så framkommer det att när displayen slocknar eller bråkar så har det varit kondensatorerna som inte håller spänningen, därav mitt svar. Att felsöka sådant är svårt, då det är elektronik och den kan bära sig åt hur som helst. Har du provat med att slå ifrån all ström på väggen eller tagit ur propparna i ca 15 min. Då laddas allt ur och kan komma igång igen. Kondingarna kan starta upp liksom från lite noll, men börja bråka lite senare. Ingen garanti, men värt ett försök.
PS Vet att det är hutlösa priser på allt som har med VP och korten.
Men då kanske jag skulle chansa på en reservdelsmaskin.
Vilket kretskort menar du förresten? I svarta dosan eller i manöverpanelen?J jonaserik skrev:Ålder tar ut sin funktion, kan vara att kondensatorerna på kortet inte är friska, det har hänt förr och då dom bytts så har kommit igång igen. Hur mycket kunskap om lödning har du, dom är inte svåra att byta och då bytes alla på en gång. Dom sitter på kortet som små cylindrar och finns att köpa för ca max 5 kr styck. Har du en riktig TV-reparatör i din omkrets, så byter denna på ca 0,5 tim och kanske t.o.m. har kondingar som passar i lådan. Själva kortet går lätt att demontera, bara hålla koll och fota/skriva upp var tamparna ska sitta.