Hej, bor i ett gammalt hus där jag först senaste året börjat utnyttja kaminen till fullo (pga elpriserna). Det finns ingen bruksanvisning till kaminen och heller inget namn på den. Jag skulle gärna vilja ha tips på hur tillförseln ska regleras för att det ska bli så effektiv uppvärmning som möjligt!
Spjället överst på bilden har jag förstått ska vara öppet under hela eldningen.
Sen finns det en "spak" som man kan dra in och ut som jag inte blir klok på. Den gör att en rund platta i botten av kaminen snurrar lite när man rör på den. Dock vet jag inte om den ska vara utdragen eller intryckt.
Längst ner sitter en knapp man kan vrida på som tydligt reglerar införsel av luft, den brukar jag ha öppen till en början och sen stänga till hälften när det väl brinner.
Några tips? Någon som vet vad jag ska göra med spaken?
Sen finns det en "spak" som man kan dra in och ut som jag inte blir klok på. Den gör att en rund platta i botten av kaminen snurrar lite när man rör på den. Dock vet jag inte om den ska vara utdragen eller intryckt.
Längst ner sitter en knapp man kan vrida på som tydligt reglerar införsel av luft, den brukar jag ha öppen till en början och sen stänga till hälften när det väl brinner.
Alltså om man drar i spaken fram och tillbaka så kommer det minimalt med aska ner i lådan, så jag tror inte det är huvudsyftet! Dock vet jag inte vad asklådan är till för. Jag får skopa upp askan manuellt från botten av kaminen...K Kurtivan skrev:
Tror snurrplattan kallas roster men jag är inte helt säker, har man svårt att få fart i brasan i början eller efter iläggning ska man tydligen kunna öppna den en liten stund för att få extra fart men det är aldrig något jag behöver eller gör med min kamin.
Annars lämnar du den bara stängt.
Annars lämnar du den bara stängt.
Kaminer och spisar brukar ha en funktion för att ska ner askan från eldutrymmet till asklådan, kanske är det något fel om det inte fungerar?A Anna Andersson5 skrev:
Jo, det är säkerligen syftet med den spaken.
Det är inte ett tändspjäll, dvs något du endast har öppet till elden tagits sig?A Anna Andersson5 skrev:Hej, bor i ett gammalt hus där jag först senaste året börjat utnyttja kaminen till fullo (pga elpriserna). Det finns ingen bruksanvisning till kaminen och heller inget namn på den. Jag skulle gärna vilja ha tips på hur tillförseln ska regleras för att det ska bli så effektiv uppvärmning som möjligt!
Askan från en kamin är ett fint pulver, inga klumpar. I en panna med underförbränning kan det bli så hett att det sintrar och bildar klumpar. Men det är inte aktuellt för dig.
Får du inte askan att hamna i lådan är något fel. Ofta är det just manuellt med en spak för att ruska ner den, så i vilket läge den står är nog betydelselöst för eldningen.A Anna Andersson5 skrev: