Hej, bor i ett gammalt hus där jag först senaste året börjat utnyttja kaminen till fullo (pga elpriserna). Det finns ingen bruksanvisning till kaminen och heller inget namn på den. Jag skulle gärna vilja ha tips på hur tillförseln ska regleras för att det ska bli så effektiv uppvärmning som möjligt!

Spjället överst på bilden har jag förstått ska vara öppet under hela eldningen.

Sen finns det en "spak" som man kan dra in och ut som jag inte blir klok på. Den gör att en rund platta i botten av kaminen snurrar lite när man rör på den. Dock vet jag inte om den ska vara utdragen eller intryckt.

Längst ner sitter en knapp man kan vrida på som tydligt reglerar införsel av luft, den brukar jag ha öppen till en början och sen stänga till hälften när det väl brinner.

Några tips? Någon som vet vad jag ska göra med spaken?

• Ett svart möbelstycke med orange ljus och en grön detalj mot en träfärgad golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svårtolkad närbild, metalklaff med stift på en mörk yta, otydliga bakgrundsformer, möjligt reflektion eller belysningseffekt.
    Skapa konto
  • En brinnande eldstad, levande eld, genomskinligt glas, mysig atmosfär, värme, mörk bakgrund, enkel konstruktion.
    Skapa konto
Är den inte för att askan ska "skakas" ner i en asklåda?

• Gilla
Moltaz1 och 3 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Är den inte för att askan ska "skakas" ner i en asklåda?
Alltså om man drar i spaken fram och tillbaka så kommer det minimalt med aska ner i lådan, så jag tror inte det är huvudsyftet! Dock vet jag inte vad asklådan är till för. Jag får skopa upp askan manuellt från botten av kaminen...

• Gilla
Optimistsåklart
  • Laddar…
Rickard.
Tror snurrplattan kallas roster men jag är inte helt säker, har man svårt att få fart i brasan i början eller efter iläggning ska man tydligen kunna öppna den en liten stund för att få extra fart men det är aldrig något jag behöver eller gör med min kamin.

Annars lämnar du den bara stängt.

A Anna Andersson5 skrev:
Alltså om man drar i spaken fram och tillbaka så kommer det minimalt med aska ner i lådan, så jag tror inte det är huvudsyftet! Dock vet jag inte vad asklådan är till för. Jag får skopa upp askan manuellt från botten av kaminen...
Kaminer och spisar brukar ha en funktion för att ska ner askan från eldutrymmet till asklådan, kanske är det något fel om det inte fungerar?

• Gilla
HildeQ
  • Laddar…
Jo, det är säkerligen syftet med den spaken.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
A Anna Andersson5 skrev:
Hej, bor i ett gammalt hus där jag först senaste året börjat utnyttja kaminen till fullo (pga elpriserna). Det finns ingen bruksanvisning till kaminen och heller inget namn på den. Jag skulle gärna vilja ha tips på hur tillförseln ska regleras för att det ska bli så effektiv uppvärmning som möjligt!

Spjället överst på bilden har jag förstått ska vara öppet under hela eldningen.

Sen finns det en "spak" som man kan dra in och ut som jag inte blir klok på. Den gör att en rund platta i botten av kaminen snurrar lite när man rör på den. Dock vet jag inte om den ska vara utdragen eller intryckt.

Längst ner sitter en knapp man kan vrida på som tydligt reglerar införsel av luft, den brukar jag ha öppen till en början och sen stänga till hälften när det väl brinner.

Några tips? Någon som vet vad jag ska göra med spaken?
Det är inte ett tändspjäll, dvs något du endast har öppet till elden tagits sig?

• Gilla
zniff
  • Laddar…
Rickard.
Skärmdump av mobilwebbsida med textinstruktioner för säker användning av eldstad på svenska.
Skapa konto

Här är conturas beskrivning.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Kaminer och spisar brukar ha en funktion för att ska ner askan från eldutrymmet till asklådan, kanske är det något fel om det inte fungerar?
Okej, det är kanske igensatt, men man kan lila gärna tömma manuellt.

A Anna Andersson5 skrev:
Okej, det är kanske igensatt, men man kan lila gärna tömma manuellt.
Draget brukar ska komma underifrån, det blir inte optimal eldning om det är igensatt där det är tänkt att tilluften ska genom.

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
[bild]

Här är conturas beskrivning.
Aha, men jag vet inte om den ska dras ut eller tryckas in på min kamin. Det märks ingen jättestor skillnad. Tråkigt om jag gör fel och skorstenen förstörs!

K Kurtivan skrev:
Draget brukar ska komma underifrån, det blir inte optimal eldning om det är igensatt där det är tänkt att tilluften ska genom.
Men är det verkligen meningen att askan ska ramla ner där? Det är ju bara ett litet hål... Jag brukar ha stora "klumpar" kvar när jag eldat klart

M mattoys skrev:
Det är inte ett tändspjäll, dvs något du endast har öppet till elden tagits sig?
Problemet är att jag inte vet vad som är öppet, om den ska vara in eller ut

Askan från en kamin är ett fint pulver, inga klumpar. I en panna med underförbränning kan det bli så hett att det sintrar och bildar klumpar. Men det är inte aktuellt för dig.

A Anna Andersson5 skrev:
Men är det verkligen meningen att askan ska ramla ner där? Det är ju bara ett litet hål... Jag brukar ha stora "klumpar" kvar när jag eldat klart
Får du inte askan att hamna i lådan är något fel. Ofta är det just manuellt med en spak för att ruska ner den, så i vilket läge den står är nog betydelselöst för eldningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.