Vi är intresserade av att köpa ett hus med ett garage.
Dessvärre är inte uppfarten asfalterad, utan det är bara grus.
Huset ligger i ett villaområde, och det byggdes 1984, så uppfarten har rimligen hunnit sätta sig.
Jag är helt okunnig om asfaltering och markarbeten. -Det enda jag vet är att man inte ska anlita irländska asfaltsläggare! 🤣
Uppfarten ifråga är ca 60m2.
Vad är billigast, förresten? Asfaltera eller att lägga sten?

Stenläggning, det kan du göra själv utan dyrbara maskiner.

D
Jag röstar på stenläggning. Håller längre. Är finare. Man behöver inte fundera på vart vattenmassorna tar vägen.

NBlomqvist NBlomqvist skrev:
Hur dyrt är det att asfaltera en garageuppfart?
Du får ta in offerter. Det är ett helt annat pris om du kan få det gjort av någon som asfalterar i närheten och kan ta ditt samtidigt. Avvaktar man rätt tillfälle kan man spara en slant...
Vad är billigast, förresten? Asfaltera eller att lägga sten?
Nu skall jag berätta hur långt ett snöre är. Typ.
Det beror på vad alternativen kostar. Det finns olika sorters sten. Kan man tänka sig betongsten blir det billigare än marmor. Ett tredje alternativ är att gjuta betong. Men priserna varierar så mycket att det är lika bra att ta in offerter och se var det landar.

Billigast är att behålla gruset.

Snyggast och dyrast är nog sten. Om man med sten menar sten.

Mest lättskött är nog asfalt eller betong. Är vägen asfalterad är en asfalterad uppfart ofta väl så snyggt.

Redigerat:
Bönhas Bönhas skrev:
Snyggast och dyrast är nog sten. Om man med sten menar sten.
Billigast ( förutom befintligt grus) är nog oxå natursten från tomten om man gör arbetet själv.

Menar man betongplattor när man skriver sten kan det oxå vara rätt billigt om man är beredd att återanvända begagnade.

F fribygg skrev:
Billigast ( förutom befintligt grus) är nog oxå natursten från tomten om man gör arbetet själv.

Menar man betongplattor när man skriver sten kan det oxå vara rätt billigt om man är beredd att återanvända begagnade.
(ironi, sorry)
Jag skulle tro att det blir väldigt billigt om man kan asfaltera själv om man redan har maskinerna och en slatt asfalt över från något projekt och gör jobbet själv. Naturligtvis kan man spara pengar genom att använda begagnad asfalt från tomten. 🤣🤣🤣

• Gilla
Alexander Hollin och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag röstar på stenläggning. Håller längre. Är finare. Man behöver inte fundera på vart vattenmassorna tar vägen.
Man behöver definitivt hålla koll på fallen, även med diverse stenbeläggningar.

Det är såpass mycket lutning utför, från porten att det inte borde utgöra något problem.

Jag breddade min asfalterade garageuppfart för ett antal år sedan. Gjorde allt underarbete själv och beställde asfalteringen vilket gick på 6000 kr för 30-35 m2.

• Gilla
NBlomqvist
  • Laddar…
K krillan skrev:
Jag breddade min asfalterade garageuppfart för ett antal år sedan. Gjorde allt underarbete själv och beställde asfalteringen vilket gick på 6000 kr för 30-35 m2.
Vad behöver man göra innan asfaltering?
Hur mycket behöver man gräva ur? Vad lägger man för material sen?

Vad behöver man göra innan asfaltering?
Hur mycket behöver man gräva ur? Vad lägger man för material sen?
Beror lite på vad där finns idag och vad du ska ha ytan till. Men generellt så ska man ta bort allt organiskt material(matjord, rötter, gräs med mera) och fylla upp med lämpligt bärlager och justera med 0-16 på toppen.

• Gilla
NBlomqvist
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Beror lite på vad där finns idag och vad du ska ha ytan till. Men generellt så ska man ta bort allt organiskt material(matjord, rötter, gräs med mera) och fylla upp med lämpligt bärlager och justera med 0-16 på toppen.
Det är en vanlig grusad uppfart idag.
Inte särskilt väl gjord då det sticker upp duk lite här och var.
Misstänker att man bör ner en bit så man får plats med först duk, sen bärlager och sist 0-16 då?
Det ska bara användas som parkering. Inga stora krav på perfektion från min sida.

U
Det är en vanlig grusad uppfart idag.
Inte särskilt väl gjord då det sticker upp duk lite här och var.
Misstänker att man bör ner en bit så man får plats med först duk, sen bärlager och sist 0-16 då?
Det ska bara användas som parkering. Inga stora krav på perfektion från min sida.
Gräva ut, markduk, på med 20cm 0-32, padda 4-5 varv och sen är det klart för asfalt. Eventuellt kantsten innan asfalten om du vill ha det.

• Gilla
NBlomqvist
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Gräva ut, markduk, på med 20cm 0-32, padda 4-5 varv och sen är det klart för asfalt. Eventuellt kantsten innan asfalten om du vill ha det.
Jag går i liknande funderingar, men räcker verkligen 20 cm för en körbar yta?

B BAv11 skrev:
Jag går i liknande funderingar, men räcker verkligen 20 cm för en körbar yta?
Beror på vad som finns under, är det orörd grus kan det definitivt räcka, är det mosse behövs det mer.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.