3 199 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Hur drar man flexislang i efterhand i ytterväggen?
Sida 1 av 2
Jag håller på att dra kabel för nätverket i huset, som är byggt på 70-talet. Ett par av uttagen vill jag ha i ytterväggar, så jag behöver dra flexislang från taklisten till uttaget nere vid golvet. Självklart vill jag ha det i väggen så jag slipper ha synliga kabelrör. Problemet med ytterväggarna är att nån stolle har proppat dem fulla med isolering...
I en annan tråd var det nån som tipsade om att ta locket av en kabelkanal och skjuta upp mellan plasten och väggen. Jag testade det, och tejpade dessutom "spetsen" för att den inte skulle punktera plasten. Det gjorde den ändå och följe sedan väggen på fel sida av isoleringen upp till taket.
Jag köpte den starkaste neurosedynmagneten (nåja, nästan rätt) som fanns på Clas Ohlson och tänkte dra en dragtråd fäst vid en metallbricka bakom väggen mha magneten, men den var för klen för att orka genom fiberskivan.
Jag har ingen aning om var jag skulle få tag på en ståltråd som är styv nog att trycka ned och samtidigt böjbar nog att hantera vinkeln vid takfoten eller uttaget för senildosan.
Fler idéer? Jag börjar få tomt på förslag och det börjar bli bråttom att återställa rummet i brukbart skick igen. Just nu ser det ut som en blandning mellan ett kontor, en arbetsplats och en övningsarena för självmordsbombare.
I en annan tråd var det nån som tipsade om att ta locket av en kabelkanal och skjuta upp mellan plasten och väggen. Jag testade det, och tejpade dessutom "spetsen" för att den inte skulle punktera plasten. Det gjorde den ändå och följe sedan väggen på fel sida av isoleringen upp till taket.
Jag köpte den starkaste neurosedynmagneten (nåja, nästan rätt) som fanns på Clas Ohlson och tänkte dra en dragtråd fäst vid en metallbricka bakom väggen mha magneten, men den var för klen för att orka genom fiberskivan.
Jag har ingen aning om var jag skulle få tag på en ståltråd som är styv nog att trycka ned och samtidigt böjbar nog att hantera vinkeln vid takfoten eller uttaget för senildosan.
Fler idéer? Jag börjar få tomt på förslag och det börjar bli bråttom att återställa rummet i brukbart skick igen. Just nu ser det ut som en blandning mellan ett kontor, en arbetsplats och en övningsarena för självmordsbombare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Varför såga hela vägen?
gör några hål på vägen, en kortare bit brukar gå bra.
Dragfjäder med kula borde inte punktera plasten (funkade för mig 1,5 m upp på väggen)
protte
gör några hål på vägen, en kortare bit brukar gå bra.
Dragfjäder med kula borde inte punktera plasten (funkade för mig 1,5 m upp på väggen)
protte
Tack Prototypen, jag erkände mig till slut besegrad och gjorde ett hål ungefär halvvägs upp på väggen och drog därifrån mot ändarna. Då gick det vägen, även om den söndertrasade plasten gjorde jobbet att dra igenom röret svårare än nöden annars hade krävt. Nu återstår att laga väggen igen, men det får bli imorgon. Nu ska jag fira detta genom att sova.
Jag valde den enkla vägen - Upp med rören på vinden och ut vid underspikningen - Bort med en planka (Lockpanel) och borra ett pilothål från insidan, hålsåga inifrån - Borra ut genom fasaden - Genom med slangen och täta med fogmassa för utomhusbruk - Tillbaka med lockpanelen - Klart!
Produkter som diskuteras: "hålsåga"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
inte så bra om rören går mellan kallt och varmt utrymme blir kondens inne i rören dåslacker skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 188 inlägg
Spelar i praktiken ingen roll om man bara tätar med en tuss isolering eller dylikt när man dragit sina kablar. Det är bara om luft kan strömma genom röret som det blir problem. Ofta räcker det med bara kablar, uttag osv. för att det inte skall bli problem, men lite stoppning skadar inte och är lätt fixat.Snailman skrev:
Det generella svaret är att det är kritiskt att ångspärren är tät. Men det beror på husets ventilationssystem, om du har tillräckligt med undertryck i bostaden, etc. Annars riskerar du att trycka ut inomhusluft in i isoleringen, där den kondenserar när den når daggpunkten - vilket sker någonstans inne i väggen. Du får alltså en fuktskada. Eftersom fuktbelastningen är kontinuerlig vintertid, så kan det bildas mycket vatten/fukt.FemTummar skrev: