Byggahus.se
Hej!

Hur dränerar man en bastustuga med massivt spontat trägolv (menar alltså inte marken runt om🙂)? Funderar på att bara såga ut ett hål i golvet och häva ner eventuellt vatten där, men undrar hur andra gör och tänker?

Tack på förhand för att ni delar era tankar!

Mvh //Filip
 
F Filip.jansson75 skrev:
Hej!

Hur dränerar man en bastustuga med massivt spontat trägolv (menar alltså inte marken runt om🙂)? Funderar på att bara såga ut ett hål i golvet och häva ner eventuellt vatten där, men undrar hur andra gör och tänker?

Tack på förhand för att ni delar era tankar!

Mvh //Filip
Vad har du för mark/material under huset ? Kan vara riskabelt att släppa ut vatten som inte rinner vidare.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
J Jitee skrev:
Lutande golv mot mitten med en ränna under. [länk]
Det var ju en trevlig lösning. Dock försent med lutande golv…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för mark/material under huset ? Kan vara riskabelt att släppa ut vatten som inte rinner vidare.
bastun står på plintar i sluttande mark så det ska vara ok. Ska väl heller inte bli några mängder vatten antar jag…
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag valde hyvlat ospontat virke som jag monterade på det oisolerade bjälklaget med liten glipa mellan brädorna.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
En spygatt, alltså en vanlig golvbrunn, men utan vattenlås är en helt ok lösning i den situationen. Kommer du åt undertill kan du ju sätta ett rör som leder bort vattnet en bit, men det låter inte som om det behövs egentligen.

Om jag gjort så själv? Näe, men jag har ett trallgolv där vattnet också bara rinner rakt ner, om än inte på samma punkt som det blir med en spygatt.
 
  • Gilla
Filip.jansson75 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En spygatt, alltså en vanlig golvbrunn, men utan vattenlås är en helt ok lösning i den situationen. Kommer du åt undertill kan du ju sätta ett rör som leder bort vattnet en bit, men det låter inte som om det behövs egentligen.

Om jag gjort så själv? Näe, men jag har ett trallgolv där vattnet också bara rinner rakt ner, om än inte på samma punkt som det blir med en spygatt.
Skulle denna även fungera som ventil för inluft?
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Skulle denna även fungera som ventil för inluft?
Ja, om den har tillräckligt stor area. Om du förlänger med rör, så får du dock se upp med ev. invändig påväxt av mögel eller annat, som kan försämra kvalite'n på tilluften.
 
  • Gilla
Filip.jansson75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.