Hej!
Har satt igång med köksrenovering och känner att jag inte riktigt har koll på det här med VVS.
Har tänkt ta bort den gamla rördragningen efter det att det kommer upp från golvet och få bort den gamla DM-anslutningen(röda ventilen) eller vad det nu har varit för något.
Nu är det 15mm Prisolrör, en bit 10mm kopparrör, sen 10mm PEX(verkar inte finnas 10mm längre)
Kan man kapa prisolen direkt under klämkopplingen så länge man får ut stödhylsan eller måste man ta längre ner,
och sen direkt sätta på 15x12 kulventil och därifrån dra 12mm PEX?
Tänkte en sådan här
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror.../minikulventil-klamringskopplingar-2000017913
Det som gör mig lite konfunderad är att det finns ventiler för pex och för klämringskopplingar. Är det olika utformning på dem?
En annan fråga, jag ska koppla Ismaskin och diskmaskin på kallvattnet. Behöver då två G20 anslutningar. Just nu sitter ismaskinen provisoriskt där. Ska man ha någon grenanslutning eller hur ska man gå till väga?
Som sagt, har inte gjort detta förut.
Har satt igång med köksrenovering och känner att jag inte riktigt har koll på det här med VVS.
Har tänkt ta bort den gamla rördragningen efter det att det kommer upp från golvet och få bort den gamla DM-anslutningen(röda ventilen) eller vad det nu har varit för något.
Nu är det 15mm Prisolrör, en bit 10mm kopparrör, sen 10mm PEX(verkar inte finnas 10mm längre)
Kan man kapa prisolen direkt under klämkopplingen så länge man får ut stödhylsan eller måste man ta längre ner,
och sen direkt sätta på 15x12 kulventil och därifrån dra 12mm PEX?
Tänkte en sådan här
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror.../minikulventil-klamringskopplingar-2000017913
Det som gör mig lite konfunderad är att det finns ventiler för pex och för klämringskopplingar. Är det olika utformning på dem?
En annan fråga, jag ska koppla Ismaskin och diskmaskin på kallvattnet. Behöver då två G20 anslutningar. Just nu sitter ismaskinen provisoriskt där. Ska man ha någon grenanslutning eller hur ska man gå till väga?
Som sagt, har inte gjort detta förut.
Jag tror du tänker rätt. Kapa dina prisolrör så du får fräscha raka rörändar. Ned med stödhylsor och skruva på klämringskopplingar med minikulventil ("ballofix"). Bygg därifrån uppåt med 12 mm kopparrör och klämringsdelar. Ofta ansluts tappvattenarmaturen med slangar som har en lekande mutter G15. De passar på en G15 planände. Diskmaskinsanslutningen är vanligen en del av tappvattenaramaturen.
Om du istället för Biltema köper hem Vatette (finns på Hornbach eller på Rinkabyrör och andra nätbutiker) så har du ett väldokumenterat system med ett stort utbud av kompatibla rördelar. Enkelt att få planändar där du vill ha, ibland för att klämringsrördelarna redan har det eller för att de kan få det med en planadapter. Har blivit lite BH-standard av det skälet.
Om du istället för Biltema köper hem Vatette (finns på Hornbach eller på Rinkabyrör och andra nätbutiker) så har du ett väldokumenterat system med ett stort utbud av kompatibla rördelar. Enkelt att få planändar där du vill ha, ibland för att klämringsrördelarna redan har det eller för att de kan få det med en planadapter. Har blivit lite BH-standard av det skälet.
Du tycker det blir bättre med kopparrör istället för PEX?
Ang. blandaren har vi inte riktigt bestämt oss men det lutar åt en utan diskmaskinsanslutning så det måste lösas med någon t-koppling under bänken(med Ikeas trådlösa avstängning isf). Samma med anslutningen till ismaskinen.
Hornbach var jag faktiskt förbi tidigare men de hade ingen 15x12 kulventil. Kanske det går att lösa på något annat sätt eller ska man köra med 10mm kopparrör istället?
Ang. blandaren har vi inte riktigt bestämt oss men det lutar åt en utan diskmaskinsanslutning så det måste lösas med någon t-koppling under bänken(med Ikeas trådlösa avstängning isf). Samma med anslutningen till ismaskinen.
Hornbach var jag faktiskt förbi tidigare men de hade ingen 15x12 kulventil. Kanske det går att lösa på något annat sätt eller ska man köra med 10mm kopparrör istället?
Kopparrör är ju standard för detta och styva så det går att bygga med.
Här har du Vatette minikulventil som tar dig från 15 mm kopparrör till 10 mm hos Hornbach:
https://www.hornbach.se/p/vatette-kulventil-11130-15x10cu-vred-8546962/5110829/
Vill du till 12 mm istället så krävs RSK 8546963.
För att få ut fler anslutningar nedströms om kulventilen så används Vatette dubbelmutter:
https://www.hornbach.se/p/dubbelmutter-vatette-12x12mm/10275170/
Med den kan du koppla ihop olika klämringskopplingar utan att ha rör emellan. T ex:
https://www.hornbach.se/p/vatette-t-koppling-12-fkr-va1150/5139142/
Med en planadapter i en 12 mm klämringsända fås planände G3/8 (alltså storlek 10). Om du istället väljer 15 mm klämringsända med planadapter så får G1/2 (storlek 15).
Här har du Vatette minikulventil som tar dig från 15 mm kopparrör till 10 mm hos Hornbach:
https://www.hornbach.se/p/vatette-kulventil-11130-15x10cu-vred-8546962/5110829/
Vill du till 12 mm istället så krävs RSK 8546963.
För att få ut fler anslutningar nedströms om kulventilen så används Vatette dubbelmutter:
https://www.hornbach.se/p/dubbelmutter-vatette-12x12mm/10275170/
Med den kan du koppla ihop olika klämringskopplingar utan att ha rör emellan. T ex:
https://www.hornbach.se/p/vatette-t-koppling-12-fkr-va1150/5139142/
Med en planadapter i en 12 mm klämringsända fås planände G3/8 (alltså storlek 10). Om du istället väljer 15 mm klämringsända med planadapter så får G1/2 (storlek 15).
Tackar,
Så skulle detta funka:
Kallvatten:
https://www.vatette.se/produkter/ku...071050405/kulventil-rak-forkromad-dy15-x-dy12
sen
https://www.hornbach.se/p/dubbelmutter-vatette-12x12mm/10275170/
2x med dubbelmutter emellan
https://www.hornbach.se/p/koppling-...er-invandig-ganga-g1-2xdy12-1948018/10617734/
Sen en nippel g15 till g20. Hittar inget sånt hos Vatette men på Biltema denna
https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/forminskningsnippel-2000045332
Eller ska man byta ut t-kopplingarna mot något annat?
Så skulle detta funka:
Kallvatten:
https://www.vatette.se/produkter/ku...071050405/kulventil-rak-forkromad-dy15-x-dy12
sen
https://www.hornbach.se/p/dubbelmutter-vatette-12x12mm/10275170/
2x med dubbelmutter emellan
https://www.hornbach.se/p/koppling-...er-invandig-ganga-g1-2xdy12-1948018/10617734/
Sen en nippel g15 till g20. Hittar inget sånt hos Vatette men på Biltema denna
https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/forminskningsnippel-2000045332
Eller ska man byta ut t-kopplingarna mot något annat?
Klicka här för att svara

