Jag har ett fiberuttag i ett sovrum, och vill dra nätverkskabel från detta rum ut till en öppen yta utanför rummet (till en accesspunkt i taket).

Jag behöver alltså få kabeln genom innerväggen mellan sovrummet och målet utanför, vilket innebär att kabeln måste genom väggen. Detta är inget jag gjort förr, men borde gå att lösa själv tänker jag. Hålet ska alltså bara några centimeter genom innerväggen, inte dras inuti väggen eller liknande.

Tar tacksamt emot förslag på hur detta görs bäst för att få det så snyggt och diskret som möjligt, det är främst själva dragningen genom väggen jag är osäker på.

Min tanke just nu:
Borra hål rakt genom väggen, en bit under innertaket.
Såga av en bit VP-rör som är lika lång som väggens tjocklek (och diameter som det borrade hålet)
Kabeln åker genom hålet/VP-röret och ut till innertaket på andra sidan

Finns det något smart sätt att göra detta så snyggt som möjligt? Eller helt annan lösning som kan funka?

Skippa VP-röret, borra ett 8 mm hål och trä igenom kabeln.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
useless useless skrev:
Och för att få igenom kabeln lätt kan man tejpa den på borret/annan tunn pinne och sen dra igenom den genom väggen.

• Gilla
pauliewalnuts och 2 till
  • Laddar…
pauliewalnuts pauliewalnuts skrev:
Jag har ett fiberuttag i ett sovrum, och vill dra nätverkskabel från detta rum ut till en öppen yta utanför rummet (till en accesspunkt i taket).

Jag behöver alltså få kabeln genom innerväggen mellan sovrummet och målet utanför, vilket innebär att kabeln måste genom väggen. Detta är inget jag gjort förr, men borde gå att lösa själv tänker jag. Hålet ska alltså bara några centimeter genom innerväggen, inte dras inuti väggen eller liknande.

Tar tacksamt emot förslag på hur detta görs bäst för att få det så snyggt och diskret som möjligt, det är främst själva dragningen genom väggen jag är osäker på.

Min tanke just nu:
Borra hål rakt genom väggen, en bit under innertaket.
Såga av en bit VP-rör som är lika lång som väggens tjocklek (och diameter som det borrade hålet)
Kabeln åker genom hålet/VP-röret och ut till innertaket på andra sidan

Finns det något smart sätt att göra detta så snyggt som möjligt? Eller helt annan lösning som kan funka?
Hos min son så nyttjade jag dom gamla TV och Tele uttagen för att dra nätverkskabel i, det gick väldigt bra.
Det jag upptäckte var att allting gick via vinden, så jag kunde även komma åt dom olika rummen genom att göra det via taket.
Då blev det ingen synlig kabel till den accesspunkt som sitter i vardagsrummet.
I övrigt tycker jag att du har fått bra tips.
Jag brukar använda en lite grövre ståltråd att dra genom hålet, tejpa fast nätverkskabeln, och sedan lirka igenom den.
Till håltagning har jag skaffat en 8mm borr som är 600mm lång, den fixar det mesta.
Glöm inte att också lägga in nätverkskabeln i en lämplig kabelkanal, finns på Jula, Biltema mfl, det blir så mycket snyggare än att klamra en lös kabel.

• Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Vill man ha det snyggt/diskret använder man installationskabel och kontakterar sedan på andra sidan. Då kan man ha ett mycket mindre hål som är lättare att dölja. Men jag brukar bara borra ett lite större hål.

• Gilla
pauliewalnuts
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nätverkskabelns ände (kontaktdon, kanske det heter?) gör att hålet behöver vara lite större, för att kunna trä igenom. Då skulle jag vilja "täcka ut" med något i hålet så att det inte blir glapp mellan kabeln och hålets kanter (om hålet är säg 14 mm och kabeln 8 mm blir det ju glapp som bara blir "öppet hål"). Därav idén med VP-rör.

S sjoelund skrev:
Vill man ha det snyggt/diskret använder man installationskabel och kontakterar sedan på andra sidan. Då kan man ha ett mycket mindre hål som är lättare att dölja. Men jag brukar bara borra ett lite större hål.
Just nu känner jag mig inte redo att kontaktera en kabel, men kanske inte är svårt?

Hannuse Hannuse skrev:
Hos min son så nyttjade jag dom gamla TV och Tele uttagen för att dra nätverkskabel i, det gick väldigt bra.
Det jag upptäckte var att allting gick via vinden, så jag kunde även komma åt dom olika rummen genom att göra det via taket.
Då blev det ingen synlig kabel till den accesspunkt som sitter i vardagsrummet.
I övrigt tycker jag att du har fått bra tips.
Jag brukar använda en lite grövre ståltråd att dra genom hålet, tejpa fast nätverkskabeln, och sedan lirka igenom den.
Till håltagning har jag skaffat en 8mm borr som är 600mm lång, den fixar det mesta.
Glöm inte att också lägga in nätverkskabeln i en lämplig kabelkanal, finns på Jula, Biltema mfl, det blir så mycket snyggare än att klamra en lös kabel.
Tack för bra tips, ska faktiskt kolla om vinden kan vara ett alternativ här för mig.

Nätverkskabelns ände (kontaktdon, kanske det heter?) gör att hålet behöver vara lite större, för att kunna trä igenom.
Därför ska du använda installationskabel (med entrådiga ledare) och sätta ett uttag där det passar.

Därav idén med VP-rör.
Då behöver man ännu större hål. Men om du inte vill se lite tomrum omkring kan du ju spackla. Kabeln ligger väl ändå still när du en gång satt upp den?

Just nu känner jag mig inte redo att kontaktera en kabel, men kanske inte är svårt?
Det är inte så svårt, men installationskabel är lite jobbigare att dra snyggt längs kanter vägg/tak då den är styv och inte får böjas 90 grader (ska inte vanlig kabel heller, men det blir ännu mer tydligt med installationskabel). Notera dock att kontakten ofta är lite större än de färdiga patchkablarna man köper och kanske inte får plats i alla enheter.

S sjoelund skrev:
Notera dock att kontakten ofta är lite större än de färdiga patchkablarna man köper och kanske inte får plats i alla enheter.
Om man drar installationskabel så sätter man väl ett uttag, inte en kontakt i änden?

• Gilla
J-banan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man drar installationskabel så sätter man väl ett uttag, inte en kontakt i änden?
Man kan sätta kontakt om man vill ha en diskret dragning genom vägg. I mitt fall med kamera på andra sidan väggen direkt där kabeln går genom. Ett uttag är smidigare för att man kan koppla ur sladd, etc. Men det tar upp lite plats också.

Sätter man dit en kontakt kommer kabeln alltid vara tre cm för kort den dan man byter ut enheten som är inkopplad.

• Gilla
MrJozk
  • Laddar…
RoTe
Jag har aldrig kört med installationskabel i de hemmanätverk jag fixat och det funkar fint ändå, även med uttag konstigt nog...

useless useless skrev:
Sätter man dit en kontakt kommer kabeln alltid vara tre cm för kort den dan man byter ut enheten som är inkopplad.
Och då sätter man ett uttag eller en keystone eller en skarv då :)

useless useless skrev:
Finns kontakter som är gjorda för att fungera med installationskabel med, brukar ha fler hullingar.

Köp en rundstav som har samma diameter som hålet (gör hålet så det passar en stav) och gör ett uttag i den som matchar själva kabeln och ev två tätningslister. Dra igenom kabeln med kontakt, dra in kabeln mellan listerna och tryck in pluggen i hålet.
Måla etc innan montage.
När kabeln går sönder trycker du ut pluggen från andra rummet och byter bara ut kabeln.

Det går att sätta ett täcklock/en fals på rundstaven men jag gissar att du gör hålet lite undanskymt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.