Vi håller på att renovera vårt badrum och ska sätta upp Fibo-paneler på väggarna. Från en vägg sticker det ut en elkabel (se bild). Kabeln är inte tänkt att användas, men vi vill dölja den bakom panelerna på ett säkert sätt.

Vad är bästa sättet att göra detta enligt gällande regler? Måste den kopplas bort helt, eller räcker det att terminera den i en kopplingsdosa? Kan man i så fall bygga in dosan bakom panelen, eller måste den vara åtkomlig?

Tacksam för tips!

• 20250322_130651.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Koppla bort i andra änden av röret och dra ut kabeln. Finns ingen anledning att ha den liggandes där bakom.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Lite svårt att se men är det en lös kabel utan rör? Jag skulle åtminstone lokaliserat var den kommer ifrån och kopplat bort den.

• Gilla
Ellen Riefel
  • Laddar…
T topmount skrev:
Lite svårt att se men är det en lös kabel utan rör? Jag skulle åtminstone lokaliserat var den kommer ifrån och kopplat b
Tack för svar! Det ser inte ut som att kabeln är i ett rör. Hur går man tillväga för att lokalisera och ta bort en sådan kabel?

Ser ut och ha suttit ett eluttag där, har du någon eldosa i badrummet så skulle jag börja leta där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.