allt käns så luddigt, är det ens err borr hål? om det n är det, kanske det är ett driksvatten hål?

varför skule anlägningen bara vara halvklar?

Jag har tre borr hål på min tomt och jag hittar dock inga skyltar eller får fram nån info på SGU. Och det är inte svarta hål! Ett ganska gammalt och 2 gjorda 1990.

Att veta djupet eller att mäta djupet kanske inte är så ”bara”?
Det kanske kan finnas människor som gör/har gjort saker på lite olika vis?

Jag tror nog att det kan finnas fall där tillexempel, skyltning av borrhål, av någon anledning inte har utförts.
Och om skyltning har utförts, kan man då, till 100 % lita på att informationen på skylten stämmer?
Finns det inga möjligheter till missförstånd eller misstolkningar som skulle kunna göra skyltinformationen osäker?

Säkraste sättet att få reda på borrhålsdjupet är nog att lyfta slangarna för att sedan loda djupet.
Man kan naturligtvis mäta slangarna, men det finns väl ingenting som garanterar att slangarna fyller hela hålet?
Den som beställde slangarna kanske beställde lite fel?
Den som tog emot beställningen kanske hörde, eller läste lite fel?
Den som skar upp slangarna kanske hörde, läste, eller skar lite fel?
Den som monterade slangarna kanske var stressad och inte kollade allt?

Och sen det här med att loda.
Finns det inte en massa olika aspekter att ta hänsyn till då också?
Hålet kan ju kanske vara så pass lutande att lodet har svårt att komma till botten?
Vilken typ av lod och lina ska man använda för att inte det ska fastna eller gå av?
Kan hålet vara delvis fyllt med sand, kax, skärvor eller något annat främmande material?
Någon kanske tidigare har tappat ner något i hålet som försvårar allting?

Jag låter som värsta olyckskorpen nu men, är det verkligen så ENKELT att veta och mäta håldjupet?

Frågar jag som lekman på området.

Robert_Maria skrev:
Istället för att dra upp eller mäta mängden vätska i slangen skulle jag ringa runt till alla tänkbara firmor som kan ha utfört borrningen. Även om du bor i en storstad så kan det inte finnas med än en handfull tänkbara firmor. Har det utförts en 'vit' borrning så finns det både dokumentation och tillstånd, det är bara en fråga om att gräva fram dessa.
Jag bor i stockholm, hålet borrades av en firma från Gotland. Mao är upptagningsområdet rätt stort och antalet tänkbara borrfirmor är gigantiskt.

Jag tror att den enda vettiga sättet att få klarhet i detta är att dra upp slangen i sin helhet och kolla märkningen. Det skulle dock vara intressant att höra om någon kan komma på något listigt sätt att göra detta med slangen kvar i hålet. Man skulle tex kunna spola en annan tråd genom slangen men det är ju rätt långa trådar som behövs....

varför inte ta en liten blytyngd till ett garn å sänka ner i slangen, dom brukar ju skalvas i överkant eller,sedan mäter man snöret när man drar upp. en diameter på tyngden på ca 20mm bör ju inte fastna.
drar man ur slangen kan ju tex en lös sten ramla å blockera hålet

Det som är fråga är om man får tillbaka slangen när man väl dragit upp den. Under uppdraginigen kan en skärva lossna och så får man inte ner slangen igen. Slangen är inte heller direkt flexibel så vad gör man av kanske 180x2meter styv slang?

Frågan är om man verkligen behöver veta hur djupt hålet är eftersom det verkar vara en både bökig och riskfylld historia att ta reda på djupet själv.

Proffsen som jobbar med det här har nog ett enkelt svar, prata med dem istället för att vi 'klåpare' här i forumet hittar på lösningar som kanske är svårare än nödvändigt.

Robert_Maria skrev:
Proffsen som jobbar med det här har nog ett enkelt svar, prata med dem istället för att vi 'klåpare' här i forumet hittar på lösningar som kanske är svårare än nödvändigt.
Pja, Du har rätt i att det kan vara klokt att prata med något proffs.
Men vi ska komma ihåg att det finns folk till allt, och åtminstone jag har stött på ”proffs” där det ur min synvinkel funnits en hel del övrigt att önska. Och detta har jag upptäckt inom ganska många olika branscher.

Jag har lärt mig att det ofta är så att den, som vill framstå som tvärsäker, vet och kan minst.

Jodå, och detta är jag nämligen helt säker på.

jag skulle aldrig ta upp slangen det är som nämts alltd en risk att inte få ner den igen & var ska man lägga den?

Tackar för alla kreativa inlägg!

Några ytterligare fakta:
Det är ett bergvärmehål, dricksvattenbrunn finns borrad på annan plats på tomten.
Hålet har aldrig varit anslutet till någon värmepump eftersom huset inte är färdigbyggt.
Möjligen är slangarna spritfyllda. Jag har inte tittat efter, men jag har hittat en tom spritdunk.
Kommunen inför anmälningsplikt för bergvärmehål from i morgon 1/1 -08, så de har inga uppgifter, jag har kollat. Fram t.om. idag har det alltså varit fritt att borra hål utan att prata med kommunen.
Varken dricksvattenbrunn eller bergvärmehål finns med hos SGU, som tydligen bara har data fram till 2003 i sitt register.
Någon skylt finns inte på den ännu ej färdiga fasaden eller någon annanstans.

Att loda med en liten blytyngd på en fiskelina låter hittills som det rimligaste alternativet, men ytterligare förslag mottages gärna. Prata med "proffsen" ska jag också göra.

/RedTop

ring elle maila SGU, det är ju bara web arkivet som inte går längre än till 03

har du plats för jordvärme ?
du skulle ju kunna köra igång bergvärmen & om du har för dåliga värden rån bergvärmen så kompliterar du då med jordvärme i serie med borrhålet (det är ju tempraturen ut borrhålet sm är det primera (djupet är ju bara en teoretisk gissning på vilken tempratur då får)

Har du ringt till SGU. Kartorna som finns på internet är långt ifrån uppdaterade. De brunnsprotokoll vi har skickat in under sista året finns ej med på kartorna.
Så slå en signal om du inte gjort det.

Är det inte meter märkning på slangen???
Då är det lätt att kolla iaf....

wilmas skrev:
Har du ringt till SGU. Kartorna som finns på internet är långt ifrån uppdaterade. De brunnsprotokoll vi har skickat in under sista året finns ej med på kartorna.
Så slå en signal om du inte gjort det.

Nu har jag pratat med SGU. De har ingenting på min fastighet och ingenting i högen "på väg in i registret". Troligtvis är hålen svartborrade.

Jag ska kolla om det finns en märkning på slangen, annars blir det kastspöt och en lämplig liten tyngd.

/RedTop

Om slangen varit i marken under obestämd tid så kan det vara vettigt att kolla om det har varit sprit i den. Har det inte det och om det kommit vatten i slangen kkan de ha sprängt slangen.

Låt proffsen kolla upp slangen ordentligt, jag vet ex. vis om man inte ska ta och provtrycka eller dyligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.