Jag har gjort popcorn i mikron (glasskål, olja och så popcorn - blir helt perfekt) och då självklart använt det medföljande locket för att popcorn:en ska stanna i skålen. Vet inte om det beror på att jag använt solrosolja istället för rapsolja (solrosolja är värmekänsligare än rapsolja) men nu är locket väldigt "fettigt" och omöjligt att få rent. Misstänker att oljan härdats pga den höga värmen. Så, hur diskar jag detta? Vanligt diskmedel och/eller kokande vatten funkar inte.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Antingen så köper man ett nytt för 39:- som ovan, eller om man vill spara lite på miljön så bör man få bort oljan genom att sänka ner det i ett varmt bad med diskmedel i en kvart och sedan diska med rikliga mängder vatten.
T ex en matlåda i plast som det vart flottig köttfärs i är helt omöjlig att få bort fettet ur om man inte diskar den under rinnande vatten. I alla fall hos mig
T ex en matlåda i plast som det vart flottig köttfärs i är helt omöjlig att få bort fettet ur om man inte diskar den under rinnande vatten. I alla fall hos mig
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kör det i diskmaskinen.
Har alltid funkat här hos oss.
Eller prova med T-sprit. Det är hyfsat fettlösande.
Har alltid funkat här hos oss.
Eller prova med T-sprit. Det är hyfsat fettlösande.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Nu så här på fredan blir jag vansinnigt nyfiken på hur en "liknande situation" kan uppstå i badkaret?? 
Ett plastlock som integrerat med fett från popcorn skulle jag slänga omedelbart. Det handlar då inte om fettet som fastnat utan snarare vilka ohälsosamma kemikalier plastlocket släppt ifrån sig ner till popcornen.
Använd en tallrik som lock som någon föreslog och släng plastlocket. Släng för övrigt alla andra plastbyttor du använt i mikron. De är inte hälsosamma.
Använd en tallrik som lock som någon föreslog och släng plastlocket. Släng för övrigt alla andra plastbyttor du använt i mikron. De är inte hälsosamma.
Skämtar du? Du kan äta den här sortens plast utan problem (ja, du får ju förstås fördela den i små bitar så den kommer igenom). Möjligen har fettet härdat (det är lite kåd-aktigt), vilket ju är lite tveksamt hur hälsosynpunkt men plasten är ett icke-problem.Hemmakatten skrev:
Ett plastlock som integrerat med fett från popcorn skulle jag slänga omedelbart. Det handlar då inte om fettet som fastnat utan snarare vilka ohälsosamma kemikalier plastlocket släppt ifrån sig ner till popcornen.