Hej!

Behöver lite tips. Jag har precis sålt ett hus som jag äger tillsammans med min tjej. Vi köpte det tillsammans för mindre än ett år sen, i avsikt att flytta ihop med våra respektive barn och bilda bonusfamilj. Nu kommer det av olika anledningar inte vara möjligt så därför fick vi lov att sälja igen.

Vi har sålt det med vinst, och har gått in med lite olika mycket kontantinsats som vi är överens om att båda får tillbaka och så delar vi på vinsten som blir över.

Nu funderar jag dock på hur vi ska göra med amorteringen på det lån som vi haft på huset. Vi har varit belånade till ungefär 75%. Det är bara jag som har bott i huset under den här tiden och har stått för alla omkostnader för drift och räntor på lånet. Jag har också betalat för alla amorteringar vi gjort på lånet. Det är inga enorma summor, runt 40 000:-.

Nu när vi ska fördela vinsten är frågan om det är rimligt att jag "får tillbaka" det som jag amorterat på lånet, eller om vi ska räkna på något annat sätt för att det ska bli rättvist? Nån som har tankar eller erfarenhet?

Bästa svaret

Ta dina 40k och dela på resten av överskottet. Känns rimligt, du har betalat räntorna och driften.

• Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Låter ju absolut som det mest rimliga i stiuationen att du får ut vad du har amorterat.

Det man möjligen kanske eventuellt kan dra in i kalkylen, är om din tjej har haft extra kostnader pga särboskapet som på något sätt borde täckas gemensamt. Men jag ser inte riktigt hur det skulle kunna vara så. Från de uppgifter du har skrivit.

Det jag funderar är lite den omvända situationen. När ett par separerar och är överens om det, ena parten skaffar sig ett nytt boende och flyttar ut i väntan på att man säljer det gemensamma dyrare boendet. Då vet jag vissa par som helt enkelt slår ihop de två bostadskostnaderna, och delar på dem. Inte nödvändigtvis 50/50, utan efter något faktor som är lämplig i förhållande till inkomst/betalningsförmåga. Och så att säga separerar sina ekonomier först när alla gemensamma kostnader är borta/hanterade.

Om något sådant resonemang kan vara aplicerbart i ert fall.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Ja, jag är nog inne på att pengarna är ”mina”.

Hon har inte haft några extra kostnader pga detta utan bott på samma ställe som innan köpet. Det som hon ”förlorat” är möjligen missad ränta/värdeökning på pengarna som legat i huset.

Men, jag funderade dock lite på om det kan påverka vinstskatt och uppskovsbelopp för henne på ett negativt sätt? I sammanhanget är det mindre än 1% av affärens omfattning, men man vill ju att det ska bli schysst.

Det har jag svårt att se. Den skattemässiga vinsten är ju skillnaden mellan köpesumma och försäljningspris, effter avdrag för lagfartsavgiften vid köpet och mäklarkostnader från försäljningen (+ eventuella renoveringskostnader). Reavinstskatten påverkas inte av hur ni har amorterat.

Men skulle det vara så att ni är oense om det här, så tror jag att du drar kortaste strået. Rent avtalsmässigt, så är ni ense (?) om att ni skall få ut era resp. kontantinsatser från köpet, lösa lånen och därefter dela resten lika. Då finns det inget formellt utrymme att blanda in att du har betalat mer i form av amortering.

• Gilla
hornstäve
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det har jag svårt att se. Den skattemässiga vinsten är ju skillnaden mellan köpesumma och försäljningspris, effter avdrag för lagfartsavgiften vid köpet och mäklarkostnader från försäljningen (+ eventuella renoveringskostnader). Reavinstskatten påverkas inte av hur ni har amorterat.

Men skulle det vara så att ni är oense om det här, så tror jag att du drar kortaste strået. Rent avtalsmässigt, så är ni ense (?) om att ni skall få ut era resp. kontantinsatser från köpet, lösa lånen och därefter dela resten lika. Då finns det inget formellt utrymme att blanda in att du har betalat mer i form av amortering.
Jag tror inte nån av oss är intresserad av att börja bråka om det, utan vi vill båda att det ska bli bra och rättvist. Jag har gått in med en större kontantinsats också som vi är överens om att jag ska få tillbaka. Man kan ju se amorteringen som samma, bara det att jag betalat in den vid flera tillfällen.

• Gilla
  • Arg
L8ttas och 7 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ta dina 40k och dela på resten av överskottet. Känns rimligt, du har betalat räntorna och driften.
Sniket.
Regelverket är tydligt när det gäller bodelning i samboförhållande. Följ regelverket.
Varför "skita ned sig" och ta strid för ynka 40'.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Sniket.
Regelverket är tydligt när det gäller bodelning i samboförhållande. Följ regelverket.
Varför "skita ned sig" och ta strid för ynka 40'.
Nu läste du nog lite fort. Vi var osäkra på hur vi skulle göra eftersom vi aldrig blev sambos men fortsatt har ett förhållande som särbos. Vi vill båda att det ska bli rätt och frågade efter råd.

Om du inte orkar ta dig tid att läsa frågan ordentligt behöver du inte sitta och killgissa fram ett svar.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Anna_H och 15 till
  • Laddar…
hornstäve hornstäve skrev:
Nu läste du nog lite fort. Vi var osäkra på hur vi skulle göra eftersom vi aldrig blev sambos men fortsatt har ett förhållande som särbos. Vi vill båda att det ska bli rätt och frågade efter råd.

Om du inte orkar ta dig tid att läsa frågan ordentligt behöver du inte sitta och killgissa fram ett svar.
Du skriver att avsikten var gemensamt boende (samboförhållande)
Har samboförhållande inte inträffat är det en ickefråga som ni löser inbördes.
Regelverket är tydligt angående bodelning vid samboförhållande.
Fins inget samboförhållande är det en ickefråga i tråden. Ni löser deta på bästa vis inbördes.
Att vi tråddeltagare ska ha insyn i ert förhållande/ekonomi på ett sätt som ger möjlighet till bra rådgivning är inte rimligt.
Däremot kvarstår min åsikt att det är sniket att vid uteblivet samboförhåmllande "finräkna" på den ekonomiska insatsen från er båda.
Lös detta med din påtänkta sambo.
Lycka till med fortsatt förhållande eller ny relation.

• Gilla
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
ta strid för ynka 40'.
Varför tror du det blir strid?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Du skriver att avsikten var gemensamt boende (samboförhållande)
Har samboförhållande inte inträffat är det en ickefråga som ni löser inbördes.
Regelverket är tydligt angående bodelning vid samboförhållande.
Fins inget samboförhållande är det en ickefråga i tråden. Ni löser deta på bästa vis inbördes.
Att vi tråddeltagare ska ha insyn i ert förhållande/ekonomi på ett sätt som ger möjlighet till bra rådgivning är inte rimligt.
Däremot kvarstår min åsikt att det är sniket att vid uteblivet samboförhåmllande "finräkna" på den ekonomiska insatsen från er båda.
Lös detta med din påtänkta sambo.
Lycka till med fortsatt förhållande eller ny relation.
Hela premissen för min fråga var ”vi skulle bli sambos men blev inte det, hur gör vi nu?”. Hade du läst mitt inlägg så fanns all den informationen där.

På vilket sätt tycker du att det är hjälpsamt att du sitter och skriver om vad som gäller vi upplösandet av ett samboförhållande då? Du får gärna lägga din energi på någon annan tråd där du kanske kan hjälpa någon istället för att skriva mer här.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Hela premissen för min fråga var ”vi skulle bli sambos men blev inte det, hur gör vi nu?”. Hade du läst mitt inlägg så fanns all den informationen där.

På vilket sätt tycker du att det är hjälpsamt att du sitter och skriver om vad som gäller vi upplösandet av ett samboförhållande då? Du får gärna lägga din energi på någon annan tråd där du kanske kan hjälpa någon istället för att skriva mer här.
Du bad om råd I tråden.
Tråden består av för dig helt okända personer med olika preferenser.
Givetvis kan du få många råd som bekräftar din personliga uppfattning eller råd som strider mot din vilja.
Du kan sammanfatta de råd som bekräftar din vilja och avstå från att lyssna på råd som strider mot din vilja.
Det goda i detta är att du kanske får en input i att tänka i andra banor.
Min erfarenhet är att de bästa rådgivarna är de som provocerar mig att tänka en runda till.
Ja-sägare är den sämsta rådgivaren.
Hur du och din påtänkta sambo har investerat I er ekonomi och emotionellt under resan som leder fram till bostadsköp och sedan avsluta planen kan ingen av oss tråddeltagare känna till.
Som sagt lycka till.

• Gilla
Oxelö7 och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Du bad om råd I tråden.
Tråden består av för dig helt okända personer med olika preferenser.
Givetvis kan du få många råd som bekräftar din personliga uppfattning eller råd som strider mot din vilja.
Du kan sammanfatta de råd som bekräftar din vilja och avstå från att lyssna på råd som strider mot din vilja.
Det goda i detta är att du kanske får en input i att tänka i andra banor.
Min erfarenhet är att de bästa rådgivarna är de som provocerar mig att tänka en runda till.
Ja-sägare är den sämsta rådgivaren.
Hur du och din påtänkta sambo har investerat I er ekonomi och emotionellt under resan som leder fram till bostadsköp och sedan avsluta planen kan ingen av oss tråddeltagare känna till.
Som sagt lycka till.
Absolut, att få olika perspektiv och infallsvinklar är ju hela syftet med att jag startade denna tråd. Men det du skrev var lite som att förklara hur man sågar en bräda när jag undrade hur man slår i en spik, dvs du gav råd som handlade om annat än det jag frågade om. Det blev inte så hjälpsamt just här, även om jag uppskattar att du tar dig tid att hjälpa andra.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Absolut, att få olika perspektiv och infallsvinklar är ju hela syftet med att jag startade denna tråd. Men det du skrev var lite som att förklara hur man sågar en bräda när jag undrade hur man slår i en spik, dvs du gav råd som handlade om annat än det jag frågade om. Det blev inte så hjälpsamt just här, även om jag uppskattar att du tar dig tid att hjälpa andra.
👍
Litet tillägg bara.
Du riktar din besvikelse på mitt inlägg som var ett svar till "Kane" som rekommenderar: "ta dina 40 K, och dela på resten"
Verkligheten kan vara mer komplicerad.
Återigen lycka till med förhoppning att ni hittar en lösning som känns bra för båda parter.

• Gilla
hornstäve
  • Laddar…
Hej!

Behöver lite tips. Jag har precis sålt ett hus som jag äger tillsammans med min tjej. Vi köpte det tillsammans för mindre än ett år sen, i avsikt att flytta ihop med våra respektive barn och bilda bonusfamilj. Nu kommer det av olika anledningar inte vara möjligt så därför fick vi lov att sälja igen.

Vi har sålt det med vinst, och har gått in med lite olika mycket kontantinsats som vi är överens om att båda får tillbaka och så delar vi på vinsten som blir över.

Nu funderar jag dock på hur vi ska göra med amorteringen på det lån som vi haft på huset. Vi har varit belånade till ungefär 75%. Det är bara jag som har bott i huset under den här tiden och har stått för alla omkostnader för drift och räntor på lånet. Jag har också betalat för alla amorteringar vi gjort på lånet. Det är inga enorma summor, runt 40 000:-.

Nu när vi ska fördela vinsten är frågan om det är rimligt att jag "får tillbaka" det som jag amorterat på lånet, eller om vi ska räkna på något annat sätt för att det ska bli rättvist? Nån som har tankar eller erfarenhet?
Det är lite knivigt din särbo har ju fortfarande sina kostnader medans du får tillbaka dina kostnader,så i grunden tycker jag åtminstone alla löpande,räntor och hälften av amorteringarna som kan tänkas vara din boende kostnad

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.