4 776 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Hur byter man fläkt på en Cinderella??
Som vanligt när vi premiärar i stugan för året så är nåt trasigt på Cinderellan. Lite tröstlöst men bara att att bita ihop och använda det gamla dasset tills vidare
I år är det fläkten som lagt av och vi tänkte prova att byta den själva
Nån som testat att göra det själv och har några bra tips??Hittar inget på YouTube tyvärr.
I år är det fläkten som lagt av och vi tänkte prova att byta den själva
Nån som testat att göra det själv och har några bra tips??Hittar inget på YouTube tyvärr.
Jag gjorde denna manöver på vår för något år sedan. Var inga konstigheter alls, utan rätt självförklarande. Bara ta loss bakstycket så se du rätt tydligt vad du behöver skruva loss. Vill minnas att det endast är fyra skruvar i hörnen på fläkten och eventuellt ytterligare någon skruv som måste bort för att komma åt ordentligt. Lite trångt, men inget komplicerat alls om du inte har tummen mitt i handen. Och passa på att rengöra insidan av toan när du ändå håller på, blir rätt grisigt där inne.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svar och tips, då känner jag mig styrkt i att vi ska klara detD DejvidK skrev:Jag gjorde denna manöver på vår för något år sedan. Var inga konstigheter alls, utan rätt självförklarande. Bara ta loss bakstycket så se du rätt tydligt vad du behöver skruva loss. Vill minnas att det endast är fyra skruvar i hörnen på fläkten och eventuellt ytterligare någon skruv som måste bort för att komma åt ordentligt. Lite trångt, men inget komplicerat alls om du inte har tummen mitt i handen. Och passa på att rengöra insidan av toan när du ändå håller på, blir rätt grisigt där inne.
Följde dina råd och det gick fint att byta den👍D DejvidK skrev:Jag gjorde denna manöver på vår för något år sedan. Var inga konstigheter alls, utan rätt självförklarande. Bara ta loss bakstycket så se du rätt tydligt vad du behöver skruva loss. Vill minnas att det endast är fyra skruvar i hörnen på fläkten och eventuellt ytterligare någon skruv som måste bort för att komma åt ordentligt. Lite trångt, men inget komplicerat alls om du inte har tummen mitt i handen. Och passa på att rengöra insidan av toan när du ändå håller på, blir rätt grisigt där inne.
Jag köpte min på numera nedbrunna Roslagsjärn i Norrtälje. Men tänker att en lite mera välsorterad återförsäljare för Cinderella borde ha på lager, givet att du har en sådan i närheten? Annars går den ju att beställa från en mängd handlare.
Vad är det för fläkt, något liknande 'datorfläkt' ??
då borde dyliga med samma mått/skruvhål, varvtalsområde och flöde och djup samt spänning fungera (i regel 5 eller 12 Volt ibland 24 Volt DC ). och så köper man 2 st, en i reserv...
den gamla fläkten brukar ha en etikett på motorsidan som anger märke och tillverkare, ofta kinensiskt, och har man tur går det att ladda hem datablad för det ang. varvtal, spänning, luftflöde mm. .
köper man kända varumärken som Ebm-Papst så bör det hålla, speciellt om man väljer sådan som uttalat är miljötåliga då sådana fläktar används inte bara i datorer.
det som är svårt att veta om man titta på dess datablad är ljudnivån och ljudets karaktär, men är det i rum som normalt ingen vistas vid bör det inte vara någon problem om det skulle vara mer ljudligt.
då borde dyliga med samma mått/skruvhål, varvtalsområde och flöde och djup samt spänning fungera (i regel 5 eller 12 Volt ibland 24 Volt DC ). och så köper man 2 st, en i reserv...
den gamla fläkten brukar ha en etikett på motorsidan som anger märke och tillverkare, ofta kinensiskt, och har man tur går det att ladda hem datablad för det ang. varvtal, spänning, luftflöde mm. .
köper man kända varumärken som Ebm-Papst så bör det hålla, speciellt om man väljer sådan som uttalat är miljötåliga då sådana fläktar används inte bara i datorer.
det som är svårt att veta om man titta på dess datablad är ljudnivån och ljudets karaktär, men är det i rum som normalt ingen vistas vid bör det inte vara någon problem om det skulle vara mer ljudligt.
Lyckades också byta fläkten på min Cinderella, trots att jag inte är superhändig. Bort med baksidan, ta bort de fyra skruvarna i hörnet på fläkten och sedan dit med den nya. Det pilligaste var att det behövdes en liten skiftnyckel för att hålla muttern på baksidan still när man skruvade ur skruvarna till fläkten. Rätt marigt och jag råkade tappa en mutter in i Cinderellans innandömen men lyckades fiska upp den som tur är. Tips är att ta en bild på hur fläkten är monterad om man behöver ta en paus eller gå ifrån så man kommer ihåg hur den ska sitta.Köpte fläkten direkt av Cinderella på deras kontor i Bromma.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden