Skulle trimma häcken på baksidan av attefallshuset och upptäckte att tidigare ägare satt upp OSB och målat. På övriga väggar sitter det panel.
Fingret gick rätt igenom och förstod att det skulle bli ett härligt projekt 😂
Kapade hela häcken för att få lite mer plats och tog ner väggen.
Visade sig att skadan var mer omfattande än bara OSB skivan.

Några förslag på åtgärder? Endast de tre första väggreglarna är skadade, ca halvvägs upp. Byter man hela väggreglarna? Hur gör jag med syllen?

• Skadad vägg bakom attefallshus, OSB-skiva borttagen. Tre första väggreglarna skadade, mark och träd bredvid, grön målad panel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad väggregel och syll på attefallshus, med synlig fuktskada och spånplatta (OSB) i bakgrunden efter att ha tagit ner väggen för att undersöka felet.
    Skapa konto
  • Skadad trävägg och syll på baksidan av attefallshus, synlig fuktskadad OSB-skiva och ruttna träreglar.
    Skapa konto
  • Skadad vägg i attefallshus med synliga väggreglar och OSB-skiva; träet är mörknat och ser ut att vara skadat.
    Skapa konto
Trist.
Jag har inte nån arbetsbeskrivning, men det blir väl att sätta stämp innanför och byta allt dåligt i ytterväggen.

Bra att du fått bort växtligheten, har du möjlighet att lyfta huset så att det står luftigare?

Montera hängrännor, det skyddar fasaden lite.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag var inne på att klyva syllen och slå dit en halv ny. Väggreglarna tänkte jag bara slå dit nya intill, men har tänkt om efter ditt inlägg. Lika bra att göra ordentligt, riva ut allt skadat material och in med nytt. Blir till att hyra stämp.

Finns det något smidigt enkelt sätt att lyfta/höja?

Tomture61
Vad man inte tänker på när man vill ha ett uthus (bygga) är att ju närmare trä / virke är marken .
Desto fortare kommer byggnaden att bli uppäten av röta .
Hade spillbitar / bra att ha trä låg utomhus , ca 15 cm från backen (typ pall)
Bodde utomhus i 10 år , när jag kapade i virket var det grått en halv mm. in resten såg nytt ut .
Lägger man virke på backen är det förmultnat efter ngr år .

• Gilla
hoomiii och 1 till
  • Laddar…
H hoomiii skrev:
Finns det något smidigt enkelt sätt att lyfta/höja?
Domkrafter

• Gilla
hoomiii och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad man inte tänker på när man vill ha ett uthus (bygga) är att ju närmare trä / virke är marken .
Desto fortare kommer byggnaden att bli uppäten av röta .
Hade spillbitar / bra att ha trä låg utomhus , ca 15 cm från backen (typ pall)
Bodde utomhus i 10 år , när jag kapade i virket var det grått en halv mm. in resten såg nytt ut .
Lägger man virke på backen är det förmultnat efter ngr år .
Tack, jo jag har fått lära mig det den hårda vägen. Upptäckte att det fanns spillvirke och bråte dikt an mot fasaden. Allt från kanalplast från altantaket till plankor, tegelpannor och gamla grenar. Det hjälpte inte direkt till att vädra och hålla fasaden torr, framförallt inte med avsaknaden av hängränna. Hoppas nu det klarar sig några säsonger till efter reparationerna.

Vi är nyinflyttade och trots en anlitad nitisk besiktningsman (som vi förövrigt är nöjda med) var väggen något som inte upptäcktes då skadan var gömd bakom massa höga buskar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.