37 391 läst ·
48 svar
37k läst
48 svar
Hur byta vibrationsdämpare luftvärmepump?
Kör samma maskin monterat på vägg med fjädrar. I rummet på insidan brummar det rejält speciellt vid avfrostning. Pratat med min installatör om att flytta den till markstativ men de menar det gör otroligt lite. Ljudet från maskinen är inte vibrationer utan maskinens eget ljud och det minskas inte avsevärt för den ställs på stativ med ungefär samma avstånd till väggen. Vill man få bort ljudet måste maskinen flyttas till ett ställe där den stör mindre sa de.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Allt beror på hur känslig man är, samt vart på huset den sitter, inte kul att tex ha den mot sovrumsväggen, vi har vår på väggstativ, den hörs aldrig! Men vi har jätte tjocka väggar, men vanliga billiga gummifötter.
Fjädrarna är dyra, men borde Absoult vara bäst, har ljudet ökat sen den var ny?
Fjädrarna är dyra, men borde Absoult vara bäst, har ljudet ökat sen den var ny?
Testade dessa från clas ohlson som jag hade under en dator https://www.clasohlson.com/se/Vibrationsdämpare/30-9687A AndersS skrev:
Det blev lite bättre men jag har fortfarande lite stomljud. Tror det är när kompressorn går.
Om jag känner på väggkonsolen under kompressordelen känner man att den vibrerar lite grann, vilket borde innebära att fjädrarna inte dämparna vibrationerna helt utan de letar sig vidare till fästet, och sedermera till väggen?
Kan jag monterat fjädrarna snett eller på annat sätt felaktigt att det kanske blir spänningar på något sätt? Det ser rakt ut dock.
Det är inget jätteljud längre men jag är perfektionist med den här typen av problem, och det känns som att det skulle kunna gå att få bort ljuden ytterligare.
Kan det vara en idé att försöka få dit något dämpande material där "armarna" av väggfästet häktas på mot väggdelen? Se bild
Vad skulle man kunna använda för material? Det får nog inte vara så tjockt för då kan man nog inte haka i armarna längre.
Här är bild på utedelen som den ser ut idag med fjädrarna monterade och dämparmattorna mellan stödbenen på väggfästet och fasaden
Sitter brickor på kompressorsidan
Sitter brickor på kompressorsidan
Kan ev. bli aktuellt att montera stålfjäderdämpare på vår luftvärmepump.
Hur gör man rent praktiskt för att byta? Skulle jag försöka mig på det skulle jag:
1) skruva bort samtliga muttrar från existerande dämpare.
2) lyfta försiktigt upp luftvärmepumpen från vänstra armen så pass högt att man kan ta bort gamla dämparna och få dit fjädrarna.
3) skruva fast muttrarna på vänstra sidan innan man släpper ner värmepumpen helt.
4) med fjädrarna monterade på vänstra sidan, repetera 2) och 3) fast för högra sidan.
Låter det som ett korrekt tillvägagångssätt?
Hur gör man rent praktiskt för att byta? Skulle jag försöka mig på det skulle jag:
1) skruva bort samtliga muttrar från existerande dämpare.
2) lyfta försiktigt upp luftvärmepumpen från vänstra armen så pass högt att man kan ta bort gamla dämparna och få dit fjädrarna.
3) skruva fast muttrarna på vänstra sidan innan man släpper ner värmepumpen helt.
4) med fjädrarna monterade på vänstra sidan, repetera 2) och 3) fast för högra sidan.
Låter det som ett korrekt tillvägagångssätt?
Vet inte om någon nämnt detta i tråden innan mig, vi har ganska nyligen installerat 3 nya Toshiba pumpar här hemma på gården.
Vi har fjädrar som dämpning på allihopa varav 1 jag nog måste byta till vanliga gummifötter då jag tycker utedelen rör sig alldeles för mycket vid blåsigt väder.
Det som kan vara en avgörande skillnad i ditt fall är ifall ditt väggstativ sitter skruvad i en väggregel (bakom panelen) eller om den enbart sitter skruvad i panelen.
Sitter någon utav skruvarna i regeln så ökar du risken för stomljud markant, installatören satte ett utav stativen i en spikrad (regel) på ena sidan och ifrån just den pumpen kan man höra ganska mycket stomljud men den sitter mot en vägg som inte stör.
Dom andra sitter skruvade enbart i panelen (tjock panel) och dom hörs knappt in alls!
Bara en tanke.
Vi har fjädrar som dämpning på allihopa varav 1 jag nog måste byta till vanliga gummifötter då jag tycker utedelen rör sig alldeles för mycket vid blåsigt väder.
Det som kan vara en avgörande skillnad i ditt fall är ifall ditt väggstativ sitter skruvad i en väggregel (bakom panelen) eller om den enbart sitter skruvad i panelen.
Sitter någon utav skruvarna i regeln så ökar du risken för stomljud markant, installatören satte ett utav stativen i en spikrad (regel) på ena sidan och ifrån just den pumpen kan man höra ganska mycket stomljud men den sitter mot en vägg som inte stör.
Dom andra sitter skruvade enbart i panelen (tjock panel) och dom hörs knappt in alls!
Bara en tanke.