Har en mora köksblandare (tror det är en mora Temp) där det läcker mellan blandare och pip när man spolar vatten (se bild). Enligt en vvs firma så behöver man byta packning - som då införskaffades (MORA 708111.AE).

Åtgärder fram till nu:
1. Stängt av vatten.
2. Skruvat bort pip
3. Tittat och sett att tekniken ändrats radikalt sen man var liten.
4. Kliat mig i huvudet och funderat på hur f_n man byter packningen/arna, man kommer ju inte åt ngt - allt som verkar relvant "döljs" av "muttern"... verkar inte som att det går att motera isär mer, sitter iaf som berget.
5. Satt tillbaka pipen
6. Satt på vattnet
7. Nämnt till frugan att man är glad att det iaf inte läcker mer än innan

Så den korta frågan är vad man egentligen skall göra efter punkt 2 ovan....

• Mora köksblandare med en pil som visar var det läcker vatten vid pipen mot bakgrund av röda kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var inne på den länken tidigare men tyckte då inte att informationen hjälpte, den här gången scrollade jag lite längre ned och hittade ngn som nämnde mitt problem, dock var lösningen bara beskrivet som "monterade packningssatsen"... vilket inte hjälpte mig mer än att jag tog mig mod att ta bort pipen och kolla igen...

Trodde att jag hade hittat ställena där två av de tre packningarna skulle sitta (skulle tydligen bli en över) och bytte ut de befintliga med resultatet att det inte gick att montera fast pipen igen - bytte tillbaka plastbiten som var för stor och hindrade monteringen till den ursprungliga och nu gick det bättre, gick att montera och kranen läcker inte längre - men jag har nu två saker över från packningssatsen... känns lite sådär...

T tegelfasad skrev:
Trodde att jag hade hittat ställena där två av de tre packningarna skulle sitta (skulle tydligen bli en över) och bytte ut de befintliga med resultatet att det inte gick att montera fast pipen igen - bytte tillbaka plastbiten som var för stor och hindrade monteringen till den ursprungliga och nu gick det bättre, gick att montera och kranen läcker inte längre - men jag har nu två saker över från packningssatsen... känns lite sådär...
Det kan väl vara så att det är samma packningssats till flera olika typer av kranar och att delarna som är över inte ska användas till din kran.

• Gilla
eBlues och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det kan väl vara så att det är samma packningssats till flera olika typer av kranar och att delarna som är över inte ska användas till din kran.
Så kan det absolut vara, bästa vore om det fanns dokumentation lättillgänglig hur det i teorin skall vara så att man slipper fundera... men men, har slutat läcka iaf...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
T tegelfasad skrev:
Så kan det absolut vara, bästa vore om det fanns dokumentation lättillgänglig hur det i teorin skall vara så att man slipper fundera... men men, har slutat läcka iaf...
Hej, ”tegelfasad”, hur löste du packnings bytet? Står inför samma dilemma, den läcker på min Mora Cera vid sväng pipen, jag tog bort sväng pipen, men förstod inte hur jag skulle lossa den insatsen eller var packning MORA 708111.AE sitter…..

Krilleman
Daydreamer Daydreamer skrev:
Hej, ”tegelfasad”, hur löste du packnings bytet? Står inför samma dilemma, den läcker på min Mora Cera vid sväng pipen, jag tog bort sväng pipen, men förstod inte hur jag skulle lossa den insatsen eller var packning MORA 708111.AE sitter…..
Kan sprängskissen hjälpa dig på vägen?! 😉

På bilden i tråden ser det ut som du har den andra pipen av dom två.

Då stämmer inte 708111.AE

Servicehandboken sidan 38:
http://www.e-magin.se/paper/34b5nbbh/paper/1#/paper/34b5nbbh/38

Sprängskiss av MORATEMP ESS-kran, visar komponenter och monteringsdetaljer för High Standard och High Line-versioner.
Skapa konto

Tack, för svar Krillmannen, men det var inte min tråd eller bild, jag hakade på en gammal tråd med liknande fråga , bifogar min bild, tror det är en Mora Cera, eller kanske MMIX…läcker alltså i pipsvängen…

• Köksblandare som läcker vid basen, med röd och svart markering på platser för läckage. Kan vara en Mora Cera eller MMIX-modell.
    Skapa konto
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Då är det denna som läcker.

[bild]
[bild]

[länk]

Flera forumister har fått dessa hemskickade då det är en känd källa för läck.
Prova du också!

Fyll i formuläret och bifoga din bild längs ner! 👍👍
[länk]
Ahhh tack, så såg den ut, när jag hade isär pipen, men hur får jag upp den?
Bara att dra rakt upp , med fingrarna?

Krilleman
Insexnyckel vid min pil.

Plasten brukar vara spröd som tusan på dom första exemplaren.
Dom nya är förstärkta med en metallhylsa invändigt.

Svart och vit plastkomponent, med rödfärgad pil som pekar på en ända. Färgglada clips kringliggande.
Skapa konto

Tack , Krillemannen, då ska jag nog klara ut det !

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Tack , Krillemannen, då ska jag nog klara ut det !
Så där, har nu bytt nippeln, men när jag ska sätta dit den lilla låset jag håller i, får jag trycka hårt för att få dit den jag håller i ( se bild), det innebär att den inte fjädrar ut o låser stora pipen när jag tryckt på den som avslut, hur gör jag nu?

• Hand som håller en liten låsdel framför en monterad nippel på en kromad yta, med vit kakelvägg i bakgrunden.
    Skapa konto
Så där, har nu bytt nippeln, men när jag ska sätta dit den lilla låset jag håller i, får jag trycka hårt för att få dit den jag håller i ( se bild), det innebär att den inte fjädrar ut o låser stora pipen när jag tryckt på den som avslut, hur gör jag nu?
Ahhh löste det själv :-), slipade till den med ett sandpapper !

Krilleman
Ahhh löste det själv :), slipade till den med ett sandpapper !
Av nyfikenhet, vad var det du slipade ner? 🤔

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.