Vi ska bygga en sängstomme 2x2m av reglar 195x45mm. Tanken är att den ska vara låg och stå direkt på golvet ungefär som på bilden.
Vi har även köppt ribbotten 2 st 100x200cm. Vi tar tacksamt emot tips på hur vi ska sätta ihop det hela för att det ska bli stabilt.
Tacksam för goda råd.

• Låg träram för sängbotten, placerad direkt på golvet i ett ljust rum med vita väggar och en stor tavla ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus!

Det beror ju en del på din ambitionsnivå och kunskap, enklast är väl att skruva ihop den med 6*120mm träskruv.

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Det beror ju en del på din ambitionsnivå och kunskap, enklast är väl att skruva ihop den med 6*120mm träskruv.
Min spontana tanke är att det kanske inte blir sp stabilt. Vi tänkte kanske ordentliga vinkeljärn. Frågan är hur vi ska såga i hörnorna? Bör det fogas ihop på något sätt? Vi tänkte såga upp på xl bygg eller liknande. Vi vill att det ska bli fint och hållbart så ambitionsnivån är rätt hög.

Om ambitionsnivån är hög rekommenderar jag snyggare och "bättre"virke än vanlig 45*195 byggregel i gran

• Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
En kommentar på bilden är att ni vill nog ha en sockel som går hela vägen ner till golv så det blir tätt, att ha en så där liten glipa mot golvet gör att det kommer bli ett elände att städa under (vilket man slipper om det är ett slutet utrymme).
Jag hade gradsinkat hörnen men det kanske inte är helt lätt att få till om man inte har lite snickerivana. Ett enklare alternativ är gering med ett par centrumtappar (träplugg) för att hålla allt uppriktat, lim om man vill ha en permanent fog eller ett vinkeljärn med skruv som drar ihop det hela om det behöver gå att demontera.
F fribygg skrev:
Om ambitionsnivån är hög rekommenderar jag snyggare och "bättre"virke än vanlig 45*195 byggregel i gran
Instämmer i detta (även om jag vill invända att en 45mm planka oavsett bredd inte blir en regel förrän man ställer den upp i en vägg), verkar dock knivigt att få tag på 195mm bred planhyvlad furu i en vanlig bygghandel men det är nog nedre ändan av vad jag skulle tycka var acceptabelt virke för ett bygge med "hög" ambitionsnivå.

Bygg i limträ eller nå slags snickarskivor så får ni lite finare finish på det.
Vanligt "regelvirke" kommer se sådär ut.

P Pettman skrev:
Instämmer i detta (även om jag vill invända att en 45mm planka oavsett bredd inte blir en regel förrän man ställer den upp i en vägg)
OT: De trävaruhandlare som säljer konstruktionsregel eller kortregel gör alltså fel enligt ditt sätt att se på saken..

Till TS vill jag föreslå planhyvlad furu 21*190mm vilket kan köpas från tex sundabyggvaror.se för ca 224kr/lpm

Förutom ramen krävs det även en regel i mitten för att stödja ribbbotten. Sedan kan en diagonalsträva vara bra för att inte sängen skeva vid oförsiktig rörelse.

Jag skulle utgå från en bänkskiva i massivt trä i lämpligt träslag, torrt, rakt och stabilt. Klyva till i önskad bredd. Till hopsättning fins ett speciellt beslag som kallas sänghakar.

Limträskiva eller måttsågad köksbänksskiva är väl de mer lättillgängliga alternativen gissar jag? Byggbeskrivningar finns det gott om på webben så det löser sig nog. Däremot är väl 200x200 inte så vanligt på bäddmadrasser?

VidarH VidarH skrev:
200x200
Funderade också över det, sängar brukar väl komma i 80, 90, 105, 120, 140, 160, 180 cm breda? Kan iofs vara yttermåtten på ribbotten och att den är 90cm bred i bädden har 5cm kant runtom.

P Pettman skrev:
En kommentar på bilden är att ni vill nog ha en sockel som går hela vägen ner till golv så det blir tätt, att ha en så där liten glipa mot golvet gör att det kommer bli ett elände att städa under (vilket man slipper om det är ett slutet utrymme).
Jag hade gradsinkat hörnen men det kanske inte är helt lätt att få till om man inte har lite snickerivana. Ett enklare alternativ är gering med ett par centrumtappar (träplugg) för att hålla allt uppriktat, lim om man vill ha en permanent fog eller ett vinkeljärn med skruv som drar ihop det hela om det behöver gå att demontera.

Instämmer i detta (även om jag vill invända att en 45mm planka oavsett bredd inte blir en regel förrän man ställer den upp i en vägg), verkar dock knivigt att få tag på 195mm bred planhyvlad furu i en vanlig bygghandel men det är nog nedre ändan av vad jag skulle tycka var acceptabelt virke för ett bygge med "hög" ambitionsnivå.
Nu är det det virket vi har, vi kommer att hyvla, slipa, betsa och lacka och vi tycker det blir fint att det är lite tjockare.

Mariastrand Mariastrand skrev:
Nu är det det virket vi har, vi kommer att hyvla, slipa, betsa och lacka och vi tycker det blir fint att det är lite tjockare.
Och ja vi tänkte lägga det rätt ner på golvet utan någon springa. ☺️

N Nissegandhi skrev:
Jag skulle utgå från en bänkskiva i massivt trä i lämpligt träslag, torrt, rakt och stabilt. Klyva till i önskad bredd. Till hopsättning fins ett speciellt beslag som kallas sänghakar.
Jag har också sett dessa sänghakar, tack för påminnelsen. Ska kolla upp det.

P Pettman skrev:
Funderade också över det, sängar brukar väl komma i 80, 90, 105, 120, 140, 160, 180 cm breda? Kan iofs vara yttermåtten på ribbotten och att den är 90cm bred i bädden har 5cm kant runtom.
Vi har köppt en futonmadrass som är 200x200cm.
Och till den ribbor i 100x200.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.