Hej allihopa!
Vi planerar att bygg till en vägg vid sidan av vårt kylskåp. Dels för att det skulle bli finare men vi tänkte också att man kan utnyttja väggen till förvaring med ngn hylla på.
Nu är min fråga- hur går jag bäst till väga? Bygger jag en ram av reglar som jag sedan fäster i golv och tak med vinkeljärn och sedan skruvar brädor på?
Eller kan jag göra på något smidigare sätt?
Bifogar bild
Tack!!
Vi planerar att bygg till en vägg vid sidan av vårt kylskåp. Dels för att det skulle bli finare men vi tänkte också att man kan utnyttja väggen till förvaring med ngn hylla på.
Nu är min fråga- hur går jag bäst till väga? Bygger jag en ram av reglar som jag sedan fäster i golv och tak med vinkeljärn och sedan skruvar brädor på?
Eller kan jag göra på något smidigare sätt?
Bifogar bild
Tack!!
Hej
Vissa kyl/frysskåp har kylslingor både på sidan och baksidan. Känner ni att skåpet blir varmt på sidan ni vill bygga väggen, kan det vara lämpligt att regla upp en vägg fast bara med skiva på utsidan så får ni lite luft flöde kring skåpet. Annars fungerar en tjockare MDFskiva bra som vägg, ger ju ett lite smäckrare intryck än en uppreglad vägg.
// Lycka till!
Vissa kyl/frysskåp har kylslingor både på sidan och baksidan. Känner ni att skåpet blir varmt på sidan ni vill bygga väggen, kan det vara lämpligt att regla upp en vägg fast bara med skiva på utsidan så får ni lite luft flöde kring skåpet. Annars fungerar en tjockare MDFskiva bra som vägg, ger ju ett lite smäckrare intryck än en uppreglad vägg.
// Lycka till!
Hej!Tone73 skrev:
Hej
// Lycka till!
Tack för svar!!
Jag tycker inte att kylen känns särskilt varm varken på baksida eller sidorna.. finns det något annat sätt att undersöka saken på?
Och ifall mdf- hur fäster man bäst en sådan? Vinkeljärn i tak och golv?
Så länge du fortsätter ha luft ovanför kylen bör det vara lugnt att bygga väggen dikt an kylskåpet. Skulle du bygga igen där också är det bra med galler eller glipa någonstans som ökar luftflödet till skåpets baksida
Då behöver du nog inte ta hänsyn till värmen. Jag har skråskruvat MDFmot tak och golv, ska du ha tak och golvlist så kommer skruvarna gömmas bakom dem. Vet inte om du är van att jobba med MDF men glöm inte att förborra hålen som du skruvar i och använd gärna sådan jigg: https://www.amazon.se/Kreg-Pocket-H...07751817018&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1
Ja, de finns i olika storlekar. Har du endast mdf så blir den lite svajig på mitten men du har ju skåpet bakom som stadgar upp om någon ”kastar sig mot väggen”. När du sätter upp hyllor får du tänka till kring längden på skruvarna så att de inte kommer ut på baksidanJonawullt skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygger jag om lysrörsarmaturer till LED
El -
FTX Till/frånluft utdraget genom vägg = skada på takfot?
Ventilation -
Hur gör jag bäst tillbyggnad där väggarna bygger minst?
Utbyggnad och tillbyggnad -
tillbyggnad - hur göra med "grannens" vägg då jag bygger om garaget?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur bygger man väggfront till badkar?
Badrum