Hej allihopa!
Vi planerar att bygg till en vägg vid sidan av vårt kylskåp. Dels för att det skulle bli finare men vi tänkte också att man kan utnyttja väggen till förvaring med ngn hylla på.

Nu är min fråga- hur går jag bäst till väga? Bygger jag en ram av reglar som jag sedan fäster i golv och tak med vinkeljärn och sedan skruvar brädor på?
Eller kan jag göra på något smidigare sätt?
Bifogar bild
Tack!!

• Kylskåp i kökshörn med dekor på dörren, bredvid en blå stol och ett trämönstrat tapetbord, förvaringskorg ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Vissa kyl/frysskåp har kylslingor både på sidan och baksidan. Känner ni att skåpet blir varmt på sidan ni vill bygga väggen, kan det vara lämpligt att regla upp en vägg fast bara med skiva på utsidan så får ni lite luft flöde kring skåpet. Annars fungerar en tjockare MDFskiva bra som vägg, ger ju ett lite smäckrare intryck än en uppreglad vägg.

// Lycka till!

• Gilla
Jonawullt
  • Laddar…
Tone73 Tone73 skrev:
Hej
Vissa kyl/frysskåp har kylslingor både på sidan och baksidan. Känner ni att skåpet blir varmt på sidan ni vill bygga väggen, kan det vara lämpligt att regla upp en vägg fast bara med skiva på utsidan så får ni lite luft flöde kring skåpet. Annars fungerar en tjockare MDFskiva bra som vägg, ger ju ett lite smäckrare intryck än en uppreglad vägg.

// Lycka till!
Hej!
Tack för svar!!
Jag tycker inte att kylen känns särskilt varm varken på baksida eller sidorna.. finns det något annat sätt att undersöka saken på?
Och ifall mdf- hur fäster man bäst en sådan? Vinkeljärn i tak och golv?

Om du reglar upp väggen fäster du reglarna direkt i tak och golv - skruvar rakt igenom reglarna. Väljer du att bara sätta upp en skiva är det nog mer diskret med vinkeljärn.

Y YuGi skrev:
Om du reglar upp väggen fäster du reglarna direkt i tak och golv - skruvar rakt igenom reglarna. Väljer du att bara sätta upp en skiva är det nog mer diskret med vinkeljärn.
Tack! Och det skulle hålla tillräckligt bra med vinkeljärn?

Så länge du fortsätter ha luft ovanför kylen bör det vara lugnt att bygga väggen dikt an kylskåpet. Skulle du bygga igen där också är det bra med galler eller glipa någonstans som ökar luftflödet till skåpets baksida

Jonawullt Jonawullt skrev:
Tack! Och det skulle hålla tillräckligt bra med vinkeljärn?
Ja, de finns i olika storlekar. Har du endast mdf så blir den lite svajig på mitten men du har ju skåpet bakom som stadgar upp om någon ”kastar sig mot väggen”. När du sätter upp hyllor får du tänka till kring längden på skruvarna så att de inte kommer ut på baksidan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.