Jag har ett antal lysrörsarmaturer i köket. Jag gillar utseendet, men det elektriska är slut. Kontakten till ett av rören är sönderbränd. Reaktorer och kondensatorer tenderar åt brunt. Dags att kassera.

Men - som sagt - jag gillar dem.

Dessutom blir det fula hål i taket om jag byter ut dem.

Så jag funderar på att ersätta rören med LED. Då behövs ju inte reaktor, kondensator och tändare. Nya ledningar direkt till LED-ljuskällan så borde det vara klart.

Någon som genomfört liknande? Några tips?

Det går utmärkt. Jag tog bort konding och ballast, samt ersätte glimtändaren med den som följde med de nya led-rören. Arbetstid ca två minuter per armatur.

Kunde återanvända befintliga trådar i armaturen, blir en del över när man plockar bort ballasten.

Tack, Demmpa, för länken. Jag måste byta alla socklarna, kablarna och fästa upp allt med nya klämmor eftersom allt av plast är kass. Det bara går i bitar när jag tar i det.
Med tanke på reflektor etc ska jag nog välja LED.rör.

Tydligen krävs en LED-glimtändare. Verkar knepigt för mig, alla andra LED tänds ju direkt. Så då behöver jag sockel även för den.
Men ballast och kondensator går på tippen.

LED-tändaren är oftast bara en bygel, men den kan innehålla en säkring.

När jag byggde om en lysrörsarmatur så var ett av inkopplingsalternativen enligt det LED-lysrörets bruksanvisning att bara koppla nätspänningen direkt till sockeln.

En ytterligare fördel med LED är att de inte ger någon UV och ger mindre värme, så åldringen av plastdetaljerna avstannar i stort sett.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är alltid? bara ena änden på ledrören som har kontakt med led'en i röret, andra änden är bara en bygling.

Med andra ord så räcker det egentligen med att dra fas & nolla till ena lysrörssockeln.
Illustration av ett LED-rör med betoning på kontaktpunkter i ena änden. Endast en sida behöver fas och nolla.

• Gilla
DanRuben
  • Laddar…
R
Demmpa Demmpa skrev:
Det är alltid? bara ena änden på ledrören som har kontakt med led'en i röret, andra änden är bara en bygling.

Med andra ord så räcker det egentligen med att dra fas & nolla till ena lysrörssockeln.
[bild]
Som gk100 skrev i en annan tråd idag så är det inte så bra att göra så. Vänder du röret åt fel håll så kortsluter det. Glimtändaren kan skippas/byglas, men ledaren den satt på, som går mellan hållarna, bör vara kvar.

• Gilla
DanRuben och 1 till
  • Laddar…
Det var ju ganska enkelt. Jag kopplade enligt Demmpas schema. Skaffade ett vitt 10 mm VP-rör och kopplade med 1,5 mm FQ. Skar upp ett litet hål i mitten där inkommande kablar går in i röret - en åt vart håll. Jag fick även igenom de 2 sammanbindningskablarna (2 rör/armatur) så man ser bara sladdarna precis vid sockerbiten.
Tack för era svar!

D DanRuben skrev:
Det var ju ganska enkelt. Jag kopplade enligt Demmpas schema. Skaffade ett vitt 10 mm VP-rör och kopplade med 1,5 mm FQ. Skar upp ett litet hål i mitten där inkommande kablar går in i röret - en åt vart håll. Jag fick även igenom de 2 sammanbindningskablarna (2 rör/armatur) så man ser bara sladdarna precis vid sockerbiten.
Tack för era svar!
Ingen bild? Alltid kul att se hur det blev.

D dan_norstedt skrev:
LED-tändaren är oftast bara en bygel, men den kan innehålla en säkring.

När jag byggde om en lysrörsarmatur så var ett av inkopplingsalternativen enligt det LED-lysrörets bruksanvisning att bara koppla nätspänningen direkt till sockeln.

En ytterligare fördel med LED är att de inte ger någon UV och ger mindre värme, så åldringen av plastdetaljerna avstannar i stort sett.
Har aldrig sett att det innehåller en säkring. Har du bild på någon sån?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Har aldrig sett att det innehåller en säkring. Har du bild på någon sån?
Nej, jag har inte sett någon sådan fysisk, bara i någon produktbeskrivning för 5 år sedan.

Men det är vettigt att en dummy-starter för LED innehåller en säkring för att inget ska börja brinna om man försöker använda dummy-startern i en armatur med ett standardlysrör och reaktor. Det är också väldigt enkelt att få till en rudimentär säkring i en dummy-starter, kapslingen finns ju redan så det är bara att dimensionera rätt ledningarea i bygeln.

• Gilla
DanRuben
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle tro att de LED-tändare som ska ersätta glimtändaren i dessa paket med LED-lysrör för konvertering så gott som alltid endast består av en bygling.
Jag kan absolut inte se varför dessa LED-ljuskällor ska ha en extra säkring när inga andra LED-ljuskällor eller LED-armaturer har det.

Det skulle kunna vara som du Dan skriver, men de konverteringar jag satt upp så kommer det med dekaler som med STORA bokstäver varnar för att armaturen är LED-konverterad, jag tror att snåla tillverkare där allt räknas på öret, låter det bero där.

Risken med dummy-startern är väl att den inte används vid LED-konverteringen och sparas, för att i ett senare skede provas i en icke konverterad armatur som börjat blinka, det kanske var den enda "tändaren" som råkade finnas inom synhåll. Och jag skulle säga på att varningar på LED-startern inte kommer att stoppa alla från att försöka.

• Gilla
DanRuben
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Nej, jag har inte sett någon sådan fysisk, bara i någon produktbeskrivning för 5 år sedan.

Men det är vettigt att en dummy-starter för LED innehåller en säkring för att inget ska börja brinna om man försöker använda dummy-startern i en armatur med ett standardlysrör och reaktor. Det är också väldigt enkelt att få till en rudimentär säkring i en dummy-starter, kapslingen finns ju redan så det är bara att dimensionera rätt ledningarea i bygeln.
Nja, är väl mer vettigt att en grupp säkring går ifall något är fel. Mindre felkällor. De jag har sett så är det enbart en bygling, tunn tråd i

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.