Ja min erfarenhet är att skruvarna måste sitta helt centrerade för att skruven ska bli helt försänkt och inte fastna.
Det kan också vara att när du lastar den tung så trycks sidan på lådorna ut lite och hela skenan trycks ut mot sidorna så att lådan kärvar.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Kjpil
VLJ VLJ skrev:
Ja min erfarenhet är att skruvarna måste sitta helt centrerade för att skruven ska bli helt försänkt och inte fastna.
Det kan också vara att när du lastar den tung så trycks sidan på lådorna ut lite och hela skenan trycks ut mot sidorna så att lådan kärvar.
Vad använder du för skruv till dem?
 
Jag har använt standardskruvarna, men förborrat med självcentrerade borr för att säkerställa att den sitter tillräckligt djupt och inte tar i kanten. Sen har jag skruvat själva lådan underifrån istället för sidan för att den inte skruvarna inte ska slå i varandra
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Kjpil
VLJ VLJ skrev:
Jag har använt standardskruvarna, men förborrat med självcentrerade borr för att säkerställa att den sitter tillräckligt djupt och inte tar i kanten. Sen har jag skruvat själva lådan underifrån istället för sidan för att den inte skruvarna inte ska slå i varandra
Visar hur det blev. Kommer behöva finjustera skenorna på vissa lådor för att löpa smidigt.

Hela köksstommen och lådor är alltså byggd utan tillgång till bredare planhyvel än 25cm. Och biltemas kap- och gersåg. Limmat ihop 15cm x 20mm furu för alla lådor och 28mm björk för bänkskiva. Stommen byggd av furureglar cirka 34x40mm
 
  • En snickrad köksstomme med lådor byggda av furu och en bänkskiva i björk. På bänken står en vattenbehållare, kaffemaskin och diverse andra föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Michael Medin och 4 till
  • Laddar…
Kjpil
Hej, uppdaterar och visar hur det gått. Jag har flera parallella projekt, andra projekt som är större så jag är fortfarande inte 100 klar.

För överskåp limmade jag ihop 18mm furuplankor till skivor. Dessa fräste jag spår i och limmade för att få ihop alla delar. Slutade med att jag satte i några skruv med på vissa ställen då jag var orolig för att limningen inte blev perfekt. Blev bra.

Det var hemskt att plocka in gipsskiva i stugan för att kakla på. Men blev bra.

Nu har ju köket stått ganska länge och ett problem som dykt upp är lådorna tyvärr. När de krymper så blir det kärvt med lådutdragningen. Det har jag löst genom att vid ett antal tillfällen plocka ut dem och montera klossar mellan lådskena Och låda. Men jag behöver hitta en bättre lösning. Felet jag gjorde var att sätta plankorna i botten av lådan åt fel håll. Längdriktningen är in mot väggen. Hade de roterats 90 grader vid bygget hade det blivit mkt bättre då plankorna inte förändras så mkt i längd. De funkar hjälpligt iaf och hela köket är mycket billigt och härlig känsla. Betydligt mkt härligare än mitt nya ikeakök jag monterat i min lght som jag totalrenoverade i våras. Det som kostat är kyl/frys och bänkbelysnibgen från Ikea.
.
Även om jag hade lagt lådbotten åt bästa hållet ör jag tveksam till om jag hade lyckats få dem att fungera perfekt. Har byggt en del möbler med lådor hemma i min lght där jag gjort rätt. Men jag är för otålig och dålig på att mäta för att få till det perfekt. Även millimeterskillnader får påverkan på lådskenorna. Men de fungerar trots allt så jag gillar läget trots de är lite tröga.

Kanske har nån tips på lådskenor jag kan byta till som klarar att lådorna växlar strl?
 
  • Kök under renovering med trägolv och väggar, gröna överskåp, rostfri kyl, spis och diskho. Fönster mot grönska och flera lampor i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Michael Medin och 1 till
  • Laddar…
Inte helt hundra men såna där som sitter "under lådan" sitter ju inte fast i lådan (sitter i spår och pigg) och det kanske kan leda till att de får lite rörelsemån dock lär du ju inte få cm i rörelsemån så beror ju på hur stor problemet är.

Dock är ju kallställda stugor och massiva trämöbler inget nytt påfund och det har ju funderat hyfsat bra historiskt.
Där har ma nog jobbat med att matcha träets riktning och bygga när trät är torrt.

Så har du koll på vad som rör på sig?
Är det lådan eller "skåpen"?

Om det är lådan:
Skivan i botten ska ju vara "lös" så den ska kunna röra på sig.
Utöver det har du fram och bakstycke dessa bör ju gå i "längs riktningen" på träet och borde då inte expandera speciellt mycket.

Om det är "skåpen":
Vad sitter dom fast i och i vilken riktning går fibrerna på de styckena?

I allmänhet blir trä "bredare" men inte "längre" så; så länge du matchar riktningen på fibrerna bör det ju expandera "ungefär samma" förutsatt att det var "lika tort" när du byggde det.

Enligt gemini så expanderar furu (30%-0%):
  • Tangentiell rörelse: ca 7,7 %
  • Radiell rörelse: ca 4,0 %
  • Longitudinell rörelse: ca 0,4 %
Så längs med fibrerna borde det alltså hålla sig inom 4mm/meter om jag räknar rätt vilket rimligen borde funka med dina skenor som jag gissar har 1-2mm per sida.

Ett annat alternativ om du kan luska ut vad som rör sig är ju att byta det mot t-ex-plywood som ju är skitlimmat och formstabilt (dock kan det ju delaminera om du har stora skillnader).
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Sommarhuset jag nyttjar ett antal gånger per år är alltid kallställt när ingen är där.
Ett trähus byggt 1924 med kök i trä från 40-talet.
Har aldrig varit några problem att dra ut lådor etc.

En klassiker är ju att "smörja" träytor som glider mot varandra med stearin.
Tänd ett ljus och droppa på över ytorna.
Det blir en väldig skillnad om trät är torrt och gammalt.

Den metoden använde jag mig av senast på en utdragslåda under arbetsbänken i min ouppvärmda källare. Den blev väldigt lätt att dra ur och i.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Kjpil
Det kanske är vad jag borde, bort medlåtskenor och in med trälister eller stålprofiler. Behöver då monteras över lådan med för att inte tippa. Och nåt stopp? Någon som har bilder på väl funger för stora tunga lådor?
 
Du behöver nog inga stålprofiler... De jag sett har en liten trälist som sitter mellan lådorna som då agerar skena under låda och tippskydd ovanför (och samtidigt ekan till övre lådan).
Fancy versionen är väl att man fräser ett spår i sidan på lådan då kan listen agera både tippskydd och skena samtidigt.

Lite inspiration: https://www.woodgears.ca/drawers/index.html

Men om du har problem med att de "kärvar" kommer de sannolikt inte kärva mindre för att du byter skenor...
 
  • Gilla
  • Älska
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.