Har köpt en lägenhet med ett hyfsat nyrenoverat badrum (2008). Den enda förändring jag hade tänkt göra där inne var att sätta in en duschvägg istället för äckliga duschdraperier. Men lite efterforskning visade att de fönster som föreningen satt in i badrummet in "får bli blöta"...:x Rummet är 130 cm i bredd, fönstret utgör lite mer än hälften av det, och där i hörnet sitter duschen. Är det nån som har ett bra förslag på en lösning. Hur slipper jag duschdraperier? Vill egentligen inte ha duschkabin heller, men det beror kanske lite på modell osv också. Men det känns som ett lite för stort ingrepp, skulle vilja "bara" sätta in en vägg..

Finns väggar för det, som går som ett Z. Kolla INR.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

T
Det är väl plastfönster i så fall om de får bli blöta!

misstänkter att det fattas ett "inte"

Min första tanke är en dusch dörr mot fönstersidan och en fast (eller rörlig) vägg på andra sidan som får sticka ut 80 eller 90 cm. Så får dörren mot fönstersidan gå snett. Väljer man rätt system så kan dörren och väggen om den är lös fällas inåt när man inte använder duschen. Det är tänkbart att detta skulle kunna göras med standard väggar. Annars har jag för mig att INR har ett måttbeställt system också.

Även lokala glasmästare kan leverera, de har ett system som är klart billigare vid måttbeställning. Glasmästaren måttbeställer då härdat och ev. laminerat glas, och de har ett beslagssystem med betydligt fler alternativ för konstiga vinklar osv, än vad badrumsföretagen har.

Ett alternativ man kanske skulle kunna ta till är ju också att beställa en "lucka" i glas som får skydda fönstret inne ifrån duschen. Men om fönstret öppnas inåt så blir det ju inte så bra med en fast monterad duschvägg mitt i fönsteröppningen.

• Gilla
paros
  • Laddar…
beroende på hur mycket av fönstret som är i duschen, vilken sida gångjärnen sitter så kan man bygga igen endel av fönsteröppningen, jag har lagt upp ett foto av en sån lösning i den här forumdelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.